Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

    Det var ju onekligen ett rätt klurigt sätt att bygga på, men den borde ju i så fall sitta ihop med polplattan om det skall fungera. Som du beskriver det låter det närmast som om den satt fast i konen???
    /tycker Erik.

    Comment


    • #17
      Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

      Originally posted by Robsarve View Post
      Det var ju onekligen ett rätt klurigt sätt att bygga på, men den borde ju i så fall sitta ihop med polplattan om det skall fungera. Som du beskriver det låter det närmast som om den satt fast i konen???
      Den sitter i polplattans övre del...om den varit hel nu så (kanske formulerar mig fel nu) men den är placerad under dammkåpan och fastlimmad över/i polstycket.

      Det är en himla lång väl ventilerad bobin för o vara endast 2"s högtalare.
      Last edited by BI(L)LJUD; May 27, 2012, 15:47. Reason: missade info

      Comment


      • #18
        Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

        Låter välbyggt, men inga svar till varför konen hoppar ut. Konen och spolen i sig är ju omagnetisk om man inte har någon ström på.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #19
          Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

          Ja den är välbyggd.

          När jag kopplade ur högtalaren så stod konen i ytterläget och så var det ända tills jag skar isär den.

          den lilla neodynium magneten bröts på tre ställen och när jag skulle lägga ihop dem tre bitarna så vill dem repellera, det var stört omöjligt att få ihop den som den var då den var hel, magnetdelarna vände på sig bara då dem sattes i originalformation.

          Det syntes väl hur magneten var då den va hel för det är klisterrester på ena sidan.


          Vidare så...(kuriosa)
          Jag garvade först åt detta lilla underverk men ack vad jag fick äta upp det.

          Spelade helt okej när det gäller volymen på det hela och jag är sååå förvånad faktiskt att det höll som det gjorde ändå! (Gillar ju att spela rent och välljudande samt högt)

          Rekommenderar dessa starkt, trots allt.

          Comment


          • #20
            Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

            Det ända som kan orsaka det här är om spidern har veckats så den skjuter membranet ut ur center. När ingen ström är påkopplat vill spolen va omagnetisk, så om detta händer "strömlöst" måste det vara mekanisk påverkning nånstans...
            Joakim Skovlund
            Autodesign AS
            Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
            Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

            BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

            Comment


            • #21
              Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

              min gissning är samma som joakim, att spidern har åkt över sitt läge och veckat sig så den puffar ut konen, har varit med om samma på nå gamla pa element...

              kolla om det är några veck på spidern! kan i vissa fall räcka med att trycka lite försiktigt med en mejsel på spidern

              mvh
              Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

              Comment


              • #22
                Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                Originally posted by Joakim Skovlund View Post
                Det ända som kan orsaka det här är om spidern har veckats så den skjuter membranet ut ur center. När ingen ström är påkopplat vill spolen va omagnetisk, så om detta händer "strömlöst" måste det vara mekanisk påverkning nånstans...
                Hej Joakim!

                Roligt att du med engagerar dig i detta problem...(Stort för mig :-))

                Älskar ditt bygge och din entusiasm.

                Ja det är mekanisk påverkan oja det erkänner jag...först elektriskt (slant på volymen, byter HU pga detta) sen mekaniskt.

                Tjoff sa det o sen tystnande den högtalaren, lyfte gallret o konen stod rakt ut :-)

                Ja då var det mysteriet löst för det låter vettigt det du beskriver.

                Impad av Eads effekt tålighet iallafall.

                Prova dem på Dynabel jämför gärna dem med Tang Bands bästa... Kunde vara kul och se vad ni kommer fram till.

                Kommer ju nya förbättrade modeller hela tiden från Ead så se till att du får den senaste versionen -)

                Ett tips bara :-)

                Tusen tack för hjälpen alla som engagerat sig i frågan!!
                Last edited by BI(L)LJUD; May 28, 2012, 22:11. Reason: Jag skriver som en kratta...missa info

                Comment


                • #23
                  Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                  Originally posted by sidny View Post
                  min gissning är samma som joakim, att spidern har åkt över sitt läge och veckat sig så den puffar ut konen, har varit med om samma på nå gamla pa element...

                  kolla om det är några veck på spidern! kan i vissa fall räcka med att trycka lite försiktigt med en mejsel på spidern

                  mvh
                  Den är redan sönderskuren ;-) Shit happens :-))

                  köper nog storleken större nu o förmodligen pallar den mera med :-))

                  Jag som var nöjd med ljudets volym innan även om det var på absoluta marginalen så tror jag blir nöjd med nästa Ead!! :-))

                  Comment


                  • #24
                    Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                    De EAD-element som säljs nu är vad jag vet i en ny upplaga (kopparpläterad polplatta, för att fokusera magnetfältet mer vad jag förstod det som).

                    Men effekttålighet? Hm låt se nu...
                    E60 10W cont, 15W musik.
                    E100/130 60W cont, 100W musik.

                    Helt klart imponerande element (har ej ännu råkat på en 4.5-5.25" som spelar så DJUPT som E100 gör...dock saknar de slaglängd så trycket saknas i slutänden). Sedan att de har en ljudkaraktär som jag verkligen gillar gör inte saken sämre. Och med tanke på vad man får för pengarna så anser jag dem vara BRUTALT prisvärda.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #25
                      Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                      Impad över mina jr6 or jag med, är väl föregångaren till e60?
                      Bra klipp i dom

                      Enda negativa är väl att dom verkar svårsålda så mina får väl hamna i garagestereon ist
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • #26
                        Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                        Originally posted by JohanH View Post
                        Impad över mina jr6 or jag med, är väl föregångaren till e60?
                        Bra klipp i dom

                        Enda negativa är väl att dom verkar svårsålda så mina får väl hamna i garagestereon ist
                        Japp de är föregångaren. Uppföljaren heter JX60/E60.

                        Tror de är svårsålda mkt för att det är så få som vet vad det är
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #27
                          Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Helt klart imponerande element (har ej ännu råkat på en 4.5-5.25" som spelar så DJUPT som E100 gör...dock saknar de slaglängd så trycket saknas i slutänden).
                          Har du nån graf på dem? Jag har ett par 4or som imponerar stort.
                          // Gurra
                          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                          Comment


                          • #28
                            Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                            Originally posted by gurenius View Post
                            Har du nån graf på dem? Jag har ett par 4or som imponerar stort.
                            http://www.eadsweden.com/shop/17596/...100HD_v1.0.pdf

                            Dock bör det tilläggas att det är i bil jag syftar på....
                            Och inte bara min bil :P
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #29
                              Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                              Originally posted by gurenius View Post
                              Har du nån graf på dem? Jag har ett par 4or som imponerar stort.
                              Vad är det för några ?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                                Originally posted by BI(L)LJUD View Post
                                Vad är det för några ?
                                Dessa:



                                // Gurra
                                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                                Comment

                                Working...
                                X