Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

    ja jag kan trycka ner konen i botten
    "och den åker upp i ytterläge fortare än ett flöte"
    alltså viloläget är allra längst ut i maxläget , inte i mitten som är elementets neutralläge

    (då elementet är normalt kopplat, pluskabel på plusanslutning på elementet, minus på minus....)


    Ja jag har gett på den lite...misstag...men ack vilken högtalare o ljuda gott...tills...*ler*

    Vad har hänt tror ni ?

  • #2
    Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

    Du kollar på Let´s Dance å har glömt hur man formulerar sig så andra förstår?

    Comment


    • #3
      Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

      Originally posted by Torsten View Post
      Du kollar på Let´s Dance å har glömt hur man formulerar sig så andra förstår?
      japp det stämmer, Lets Dance är favvo programmet No:1

      Va kul....Är det du som är Torsten Irwing ??


      Det är så att högtalaren har stannat i ytterläget och det går att trycka den i bottenläge
      men då flyger den upp tillbaka i ytterläge igen, och det efter jag slintat på volymen lite....

      Har varit med om:
      total härdsmälta i filter
      brända diskanter
      utflugna koner
      samt totalt utbrända talspolar som varit kolsvarta....och som en "sallad" i talspolen av trådar när högtalaren fått för mycket...
      Men aldrig officiellt Och alltid med odistad signal, men på tok för mycket effekt.

      men aldrig detta....tilläggas bör på ovanstående:
      (T.Irwing)
      Det var en tid då ingenting höll och sponsringen betalade att vi demade allt var tygen höll
      och vi tyckte det var kul att spela extremt högt
      (Ja det var före Lets Dance, men efter dinosauriosarna :-) )
      Dock alltid framhögtalare aldrig basar.

      Hoppas du tål Torsten och tackar för ditt svar. (menar det) och jag kan ha formulerat mig (lite) fel denna gången med...*ler*
      och ja jag var totalt ute o cyklade i min formulering och hoppas du (och andra) förstår vad jag menar nu *garvar*
      och kan förklara vad som hänt med Ead 60....

      Lät otroligt bra o det gick att spela (förhållandevis) mycket högt med dessa innan den ena ballade ur,
      och framför allt extremt rent, och i mitt tycke mycket korrekt med en spelglädje som inte är av denna värld!

      och ja jag köper gärna ett par till....vill bara veta vad som hänt då detta var nytt för mig....


      Ha en underbar pingsthelg allihopa !


      och tackar för svaren på förhand.
      Last edited by BI(L)LJUD; May 26, 2012, 13:10. Reason: förklaring/förtydligande

      Comment


      • #4
        Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

        Det enda jag kan komma på är att talspolen lossnat från bobinen och numera jobbar som fjäder istället.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

          Japp, Danskungen e jag!

          Enda möjligheten som jag ser det e att spolen grottat sönder å fungerar som fjäder, och därför trycks den ut som du beskrev.


          Ditt svar på mitt inlägg var 100% klockrent, sticker man ut näsan får man ju tåla sig en snyting...av samma kaliber!

          Comment


          • #6
            Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

            Tack för svaren, så är det nog, det låter vettigt.

            Tack speciellt till "Torsten Irwing",
            liiiiiite sent svar bara någon minut efter , den gode gotlänningen.

            Har bara inte varit med om detta, trodde jag upplevt det mesta på denna fronten när det gäller o "härda" en högtalare.

            Köper nya tids nog o delar dem liiiiite högre eller hårdare än 240Hz/24Db/Oct
            (på ett 2" element) *s*
            Dem höll länge ändå...råka slinta på volymen bara då jag redan spela på marginalen...

            Ja för det är nog det bästa jag hört någonsin för en "struntsumma"

            Nu är detta ett bredbandselement men måste ändå jämföra....
            har aldrig hört ett komponent system som låter bättre, bara högre...
            Last edited by BI(L)LJUD; May 26, 2012, 13:31. Reason: fel uppspaltat

            Comment


            • #7
              Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

              Originally posted by Torsten View Post
              Japp, Danskungen e jag!

              Enda möjligheten som jag ser det e att spolen grottat sönder å fungerar som fjäder, och därför trycks den ut som du beskrev.


              Ditt svar på mitt inlägg var 100% klockrent, sticker man ut näsan får man ju tåla sig en snyting...av samma kaliber!
              Gillar din stil "Irwing" :-))

              Comment


              • #8
                Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                Har varit med om samma fenomen fast då var det steget som pajat och skickade ut en positiv spänning hela tiden, och då ploppar konen ut och fastnar där. Men då skall den gå tillbaka om man kopplar loss hgt-kabeln.
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                  Originally posted by Nordenmark View Post
                  Har varit med om samma fenomen fast då var det steget som pajat och skickade ut en positiv spänning hela tiden, och då ploppar konen ut och fastnar där. Men då skall den gå tillbaka om man kopplar loss hgt-kabeln.
                  Hej på dig.

                  Den varianten har jag heller aldrig varit med om *ler*

                  Nej konen stod rätt ut hela tiden och jag skar isär den för en stund sedan.

                  Och det var inte som Erik trodde heller.

                  Spolen var väldigt fin, och satt ordentligt fast, den var kanske lite åt det mörkare hållet, men det kan likaväl vara normalt.

                  Däremot så satt det en ca: 10mm hög, och urstark rund magnet limmad "över" centrum på talspolegapet (neodynium kanske vem vet, inte jag :-))

                  där talpolen och bobinen löper "över" , denna magnet sitter alltså "innuti" (Gotländskt ord kanske ? *skrattar*)
                  bobinen och talspolen. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars tar vi det igen med andra ord :-))

                  (Gäller "Torsten Irwing" med)

                  Jag tog bort den lilla magneten men såg inget fel på högtalaren....konstigt.

                  Kan magneten ompolarisera sig eller ?

                  Och vad händer då ?

                  tänker jag fel nu ? *garvar*

                  Förstår mig inte på fenomenet och är av naturen nyfiken att få reda på orsaken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                    Nu har jag läst två gånger och fattar fortfarande inte ofta har såna här småhögtalare omvända magnetsystem med neodynium innuti spolen. Har en av de i magnetstacken lossnat?
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Nu har jag läst två gånger och fattar fortfarande inte ofta har såna här småhögtalare omvända magnetsystem med neodynium innuti spolen. Har en av de i magnetstacken lossnat?
                      Vad jag vet är det neodynium OCH järnmagnet på dessa så det skulle inte förvåna mig ett dugg om det sitter neo-magnet innuti talspolen och järnmagneten utanför....eller ja ferrit.....
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                        Men en neodymmagnet kan väl inte ompolarisera sig? Det är väl en av dess "egenskaper" som jag förstått det. Så det borde inte vara felet. Fast frågan är ju vad som händer med en sån där högtalare ifall den yttre Ferritmagneten skulle bli ompolariserad, hmm....
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Nu har jag läst två gånger och fattar fortfarande inte ofta har såna här småhögtalare omvända magnetsystem med neodynium innuti spolen. Har en av de i magnetstacken lossnat?
                          Hej Erik tack för ditt engagemang i frågan.

                          Nej neodynium magneten har inte lossnat,
                          den satt limmad med dess höjd (Ca:10mm)
                          över det befintliga ferrit magneten och talspole gapet,

                          jag bände loss den då jag satt en en mejsel emot den...trodde den var loss men de var limmad.

                          Allt verkade intakt och som det förmodligen skall vara...
                          allt satt fast men konen var i sitt yttersta läge konstant/permanent
                          innan jag skar isär högtalaren,

                          jag ville ju kolla om det var spolen som lossnat från bobinen...men nej som sagt allt verkar intakt så det är därför jag är så konfunderad.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Men en neodymmagnet kan väl inte ompolarisera sig? Det är väl en av dess "egenskaper" som jag förstått det. Så det borde inte vara felet. Fast frågan är ju vad som händer med en sån där högtalare ifall den yttre Ferritmagneten skulle bli ompolariserad, hmm....

                            Ja jag förstår inte vad som hänt, detta med ompolarisering var bara en tanke :-)

                            Då högtalaren är (Läs:ser ut att vara) intakt invändigt...allt satt som det skulle tycker jag. :-))

                            Comment


                            • #15
                              Re: Om en liten rackare till välljud...(EAD E60) stannar i ytterläge

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Vad jag vet är det neodynium OCH järnmagnet på dessa så det skulle inte förvåna mig ett dugg om det sitter neo-magnet innuti talspolen och järnmagneten utanför....eller ja ferrit.....
                              Ja precis som du beskriver så verkar den vara uppbyggd.

                              Comment

                              Working...
                              X