Announcement

Collapse
No announcement yet.

cerwin-vega vpas10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • cerwin-vega vpas10

    Som överskriften lyder så har jag en cerwin-vega vpas10, installerad i husbilen.
    Pga att jag inte vill stjäla nån plats i bilen fick det bli en kompromiss men en liten platt låda.

    Har dock ett problem med den.
    Den spelar på riktigt bra vid lägre volymer, men höjer jag och det är mycket bas så slår den ifrån och lampan för protect tänds.

    Den är inkopplad på mina 2 bodelsbatterier, 2x90amp, med 0,5m långa 10kvadrats kablar.
    Remoten är dragen från huvudenheten, som är inkopplad på startbatteriet.
    Jordpunkterna för batterierna är samma.

    Enligt de som sålt baslådan kan det bero på att det är olika plusmatningar på remoten och på + ingången. Detta skulle ju då gå att lösa med ett relä som dras av remoten men matas från bodelsbatteriet.
    Men även då tror de att felet kan uppstå om inte lågnivåns jordning är samma som lådans jordning, vilket jag i och för sig tror att det är då allt annat fungerar om det kopplas in från nåt av batterierna och direkt mot gods.

    Någon riktigt tekniskst insatt här som har nån idé

  • #2
    Re: cerwin-vega vpas10

    När förstärkare går i protest så är det pga för lite ström eller en kortslutning på utgången (vilket är för lite ström).

    Att du skulle få problem för du har anslutit på olika batterier låter osannolikt.
    Hade du däremot haft rattinterface kopplat, bilen avstängd och kört stereon på en separat brytare så kan du få duktigt mystiska problem med backström i CanBus kablaget.

    Jordningen borde vara samma på alla batterier, för dina batterier laddas väl när du kör?

    Jag tror ju inte du har 2 generatorer kopplade i 2 olika system där bodelen är separerad från karossen.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: cerwin-vega vpas10

      Jag vet inte vad det sitter för bodelsbatterier i bilen mer än att de är på 2x90amp (parallell kopplade)
      Bodelsbatterier ska tydligen inte kunna leverera höga effekter lika snabbt som ett startbatteri gör, kan det vara felet?
      Kablarna är som sagt på 10kvadrat och ca 0,5m långa.
      Det ska räcka enligt bruksanvisningen och plintarna tar inte större kablar.
      Har även ett 2 kanals JBL steg inkopplat till dörrhögtalarna, dessa tystnar aldrig men spelar ju mest diskant och mellanregister så inte lika strömkrävande.

      Ja alla batterier laddas när jag kör.
      Detta styr en elbox.

      Kortslutning på utgången, menar du utgången till basen?
      Last edited by AudiA4tsq; April 4, 2017, 00:33.

      Comment


      • #4
        Re: cerwin-vega vpas10

        Originally posted by Nonne View Post
        När förstärkare går i protest så är det pga för lite ström eller en kortslutning på utgången (vilket är för lite ström).

        Att du skulle få problem för du har anslutit på olika batterier låter osannolikt.
        Hade du däremot haft rattinterface kopplat, bilen avstängd och kört stereon på en separat brytare så kan du få duktigt mystiska problem med backström i CanBus kablaget.

        Jordningen borde vara samma på alla batterier, för dina batterier laddas väl när du kör?

        Jag tror ju inte du har 2 generatorer kopplade i 2 olika system där bodelen är separerad från karossen.
        I nya bilen är allt anslutet till Bilens startbatteri och då fungerar det.
        Blev alltså nåt knas med 2 oika batterier

        Comment

        Working...
        X