Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mäta ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mäta ljud

    Går det att mäta vilka högtalarkablar som har ljud? och i så fall med vad?
    Jag ska koppla in en sub. och har bara högnivåutgång.
    Måste veta vilka kablar som går till bakhögtalarna på bilen och jag har inget kopplingsschema. Vill inte riktigt bara klippa kablar på måfå.

  • #2
    Re: Mäta ljud

    Ta ett 1.2v batteri och sätt högtalarens pluskabel på + på batteriet och minus på minus. (du kan inte förstöra högtalaren även om du sätter plus på minus). Rör sig högtalaren utåt så har du högtalarens plus på batteriets plus och minus på minus, om det är oklart vilken som är plus och vilken som är minus på högtalaren
    Last edited by Eazy; May 27, 2016, 21:36.

    Comment


    • #3
      Re: Mäta ljud

      Originally posted by Eazy View Post
      Ta ett 1.2v batteri och sätt högtalarens pluskabel på + på batteriet och minus på minus. (du kan inte förstöra högtalaren även om du sätter plus på minus). Rör sig högtalaren utåt så har du högtalarens plus på batteriets plus och minus på minus, om det är oklart vilken som är plus och vilken som är minus på högtalaren
      Det är det inga problem med.

      Fick tipset att ta en multimeter inställd på ohm och testa bakom stereon och då skulle man kunna höra vilken högtalare som sprakar.

      Comment


      • #4
        Re: Mäta ljud

        Jo, det blir samma sak med ett batteri, det sprakar med ett batteri också. Att ta reda på vad som är minus eller plus var bara ett ytterligare tips. Inte alla som har en multimeter men alla har ett batteri och det funkar lika bra.

        Comment


        • #5
          Re: Mäta ljud

          Jag fick tag i kopplingsschema via Renaultåterförsäljaren i Sundsvall + att jag fick en del tips. Tack Bilbolaget.
          Så nu kanske det blir lite bättre ljud när jag får tid att göra klart.

          Comment

          Working...
          X