Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-5 byte HU.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SAAB 9-5 byte HU.

    Hej alla, har en fråga som jag vet ni kan hjälpa mig med.

    Jag har en SAAB 9-5 med AS2 stereo och vill förbättra ljudet så mitt första steg blir att byta HU så min fråga är då vilket kablage jag behöver för att kunna använda org steg så länge, kommer detta fungera http://www.pmshopen.se/isokablage-pc2-96-4/558-0 Eller behöver jag detta ?http://www.pmshopen.se/aktivt-isokablage-pc9-415/2135-0 ? Steget får högnivåsignal? Jag har 7 st högtalare i bilen men AS2 lär väl inte ha 7 kanaler ut, är det då steget som splittar signalerna till högtalarna?

    MVH Simon Jonsson

  • #2
    Re: SAAB 9-5 byte HU.

    7 kanaler är lika med aktiv delning på front, dina dörrar spelar bara frekvenser under 200Hz.
    Högtalarna på brädan spelar 200Hz och uppåt, det är bara steg på dörrarna och inte på brädan och bak.
    Hade du haft AS3 så är det ärver förstärkare på övriga högtalare och då är det lite svårare.

    Jag hade använt första kablaget, har varit ute för problem med lågnivåkablage där det blir proppljud och annat vid on/off och liknande.

    Dessutom kan det vara så att du behöver ett kablage med ställbar gain, i.om du får mer pulver från utbytesmaskinen så kan det vara så att det blir djäkligt hög volym redan på 3 - 4 på volymskalan!

    Eller när jag tänker efter ..... välj nummer 2


    När du bytt stereo ...... fimpa centern och ljudet blir mer njutbart, den lilla skithögtalaren borde det vara rött kort på
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: SAAB 9-5 byte HU.

      Ok, har du sakerna jag behöver på ljudbyggaren? Om jag skulle välja kablage nr2 så behöver jag inte ställbar gain på kabeln? förstår vad du menar med att volympotten kan bli känslig med starkare signal in.

      Men om man säger såhär då, nu drivs alla högtalare i bilen förutom dörrarna fram på HU, men steget till dörrarna går på högnivåsignal? Så som jag förstår det med kablage nr2 så kopplar man lågnivå in i kablaget för att skicka signal till steget men är inte lågnivå (RCA) en svagare ström än högtalarkablarna (Högnivå)?

      Saken är att jag behöver förbättra ljudet lite och även få en lågnivå så jag kan koppla in min Gladen SQX.

      MVH Simon Jonsson

      Comment


      • #4
        Re: SAAB 9-5 byte HU.

        Ny info som jag glömde nämna i första inlägget var att det rör sig om en 2001 årsmodell. Då kommer ju inte kablage nr 2 fungera eftersom det är från 2005 årmodell och framåt.

        Vad ska jag ha? någon som kan hjälpa mig genom att länka, vill kunna driva orginalsteget.

        MVH Simon Jonsson

        Comment


        • #5
          Re: SAAB 9-5 byte HU.

          OBS. Allt jag skriver gäller -98-05

          Enligt de uppgifter jag har är det steget som hanterar samtliga kanaler för AS2 och AS3 (OG 9-3, alltså t.o.m. -02 har dock lösningen att endast dörrbasarna går via separat steg)

          Det här är en sida som jag använt mycket när jag har pillat med ljudet i min 9-5 -02 (Som sedan länge endast har antennen kvar från originalsystemet)
          http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml


          När det gäller att byta originalstereon funkar det fint för en del att koppla högtalarutgångarna mot originalsteget. En hel del får dock som nämnts alldeles för högt ljud, och med tanke på att det förväntas (balanserad) lågnivåsignal där är det kanske inte så konstigt (?)
          Jag har själv aldrig kört med eftermarknadsstereo mot originalsteget så jag baserar det jag skriver på diverse trådat på STCS.

          När det gäller kablage borde väl ett vanligt ISO-kablage räcka bra, men jag har ingen bra koll på om ett iso kablage för din stereo blir rätt när det gäller hane-hona.

          Comment


          • #6
            Re: SAAB 9-5 byte HU.

            Originally posted by Snoddas View Post
            Ny info som jag glömde nämna i första inlägget var att det rör sig om en 2001 årsmodell. Då kommer ju inte kablage nr 2 fungera eftersom det är från 2005 årmodell och framåt.

            Vad ska jag ha? någon som kan hjälpa mig genom att länka, vill kunna driva orginalsteget.

            MVH Simon Jonsson
            Detta är vad du behöver, här kan du ställa signalnivån så det lirar ihop oavsett vilken stereo du använder.

            Pris: 895:-

            Vi har inte lagt upp produkten i vår webbshop, har flera tusen artiklar som borde lagts upp som vi har på lager.
            Vår plan är att allt ska läggas in men vi arbetar helst över disk då vet man att kunden får rätt produkt.
            Internet i all ära , tyvärr figurerar det otroligt mycket felaktigheter och det är inte kul när det blir så.
            Attached Files
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X