Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpning av kabinen med absorbenter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

    Originally posted by jimmaiy View Post
    Inom hifiakustik gäller det i första hand att ta hand om de så kallade förstahandreflexerna(första ytan ljudet träffar innan det studsar vidare) andra och tredjehandreflexer brukar oftast diffuserad eller ignoreras för att inte få en livlös återgivning.

    När det gäller akustik gäller det att hitta rätt balans och inte överdämpa.
    Gäller också att bara dämpa på precis dom ställena där det behövs.

    Högre frekvenser är mycket lättare att dämpa med tunna absorbenter.
    Problemen börjar när man kommer ner mot midbasområdet och lägre där det behövs stora doningar.
    Men oftast är ju basen inget man vill dämpa i bilen då den i 9/10 fall är för högt ställd. Speciellt om det är en splbetonad bil som i ditt fall.

    För att komma in på området billjud har jag många gånger funderat på hur det skulle låta om man dämpa förstahandreflexerna på var sida om astolparna likt man gör på väggen vid fronthögtalarna.

    Och sedan sätta diffusor i tak och bakdel av kupen för att få mer liv och djup.

    Dock inget jag tänker prova i nuvarande setup men hade varit intressant att se hur det påverka ljudet.
    Mycket bra inlägg och intressant fundering rörande A-stolparna. Det tål att fundera lite på det

    Med vänlig hälsning, Z

    Comment


    • #17
      Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

      Originally posted by jimmaiy View Post

      För att komma in på området billjud har jag många gånger funderat på hur det skulle låta om man dämpa förstahandreflexerna på var sida om astolparna likt man gör på väggen vid fronthögtalarna.

      Och sedan sätta diffusor i tak och bakdel av kupen för att få mer liv och djup.

      Dock inget jag tänker prova i nuvarande setup men hade varit intressant att se hur det påverka ljudet.
      Det är ju lite åt detta hållet jag är ute och far, men jag är oklar över hur långt bort från 'lyssnaren' de behöver vara. I ett hifisammanhang sitter ju aldrig en lyssningsplats dikt an mot en bakvägg.....
      Frågan är ieg, hur beter man sig för att komma runt denna brist på distans - går det att sätta absorbenter på något smart sätt?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #18
        Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

        Originally posted by zrken View Post
        Det är ju lite åt detta hållet jag är ute och far, men jag är oklar över hur långt bort från 'lyssnaren' de behöver vara. I ett hifisammanhang sitter ju aldrig en lyssningsplats dikt an mot en bakvägg.....
        Frågan är ieg, hur beter man sig för att komma runt denna brist på distans - går det att sätta absorbenter på något smart sätt?
        Det är frågan, skulle tro att det är sjukt mycket svårare och mer komplicerat att göra akustika förbättringar i bil då där är så många olika vinklar och litet utrymme.
        I ett rum är det mer kontrollerade ytor att utgå ifrån.

        Detta området är ju inte så utforskat i bil så tror nog inte man kan säga några generella regler utan att enda vägen att gå är att testa och labba sig fram:-)

        Comment


        • #19
          Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

          Originally posted by jimmaiy View Post
          Det är frågan, skulle tro att det är sjukt mycket svårare och mer komplicerat att göra akustika förbättringar i bil då där är så många olika vinklar och litet utrymme.
          I ett rum är det mer kontrollerade ytor att utgå ifrån.

          Detta området är ju inte så utforskat i bil så tror nog inte man kan säga några generella regler utan att enda vägen att gå är att testa och labba sig fram:-)
          Ja, definitivt är labbande vägen frammåt.
          Men det finns ju i de flesta lägen en idé om vad som är på tok "over the top" och vad som är "för lite"... Rimlighetensgränser, någonslags "lagom" att "börja med".

          Ex - en absorbermatta som täcker säg 120x30cm i taket längst bak?
          Eller en 30x60cm remsa i huvudhöjd - rakt bakom huvudet, utdraget mot kanterna så långt det går...

          Jag kan tänka det är i gränslandet mellan "overkill" och "det som krävs för rejäl effekt", men det är min magkänsla. Men jag kan vara helt å harregösses ute och cykla - det är väl det jag är ute efter att försöka "kolla av" vad som är försvarbart att börja med.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #20
            Re: Dämpning av kabinen med absorbenter

            I den bilen jag sponsrade med Ncore, som det testades lite med detta, var i Jsons Capri.

            Där satt förvisso elementen inte på sådant sätt att rutorna påverkade lika mycket som det gör vid A-stolpemontage eller instrumentbrädemontage. Men det händer ju ändå grejer när man börjar lyssna och använda olika material runt elementen etc.

            I den bilen testades även diffusorer, och skillnad gör det, men inte alltid åt det bättre hållet. Formen på kupen (mer eller mindre rundat tak, bakrutans vinkel med mera) påverkar.

            //Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment

            Working...
            X