Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skoda superb 3 vägs framsystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skoda superb 3 vägs framsystem

    Håller på och spanar på ljud till min superb. Har kollat på en massa olika produkter och nu känner jag att jag ev hittat det jag söker. Jag har haft lite svårt att välja vilket framsystem som kan passa mig bäst. Dörren har en ganska dåligt placerade original högtalare med diskant långt fram på dörren vid öppnings handtaget samt en mellan/bas vid höften. Se bild http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21192035. För att få en mer rättvis ljudbild tänkte jag montera ett mellanregister i kåpan vid bakspegeln i detta fall en DLS dome mid då den inte kräver någon låda, Sedan ha diskanten på org placeringen då blir det ca 15cm i mellan dom. Men sedan baselementet kommer att sitta på org placering vid höften. Tror ni detta kommer funka. Vill köra 3 vägs kit för att få mer av ljudet framifrån stolpen och mer av registret från samma punkt.

    Kom gärna med tips.

  • #2
    Re: Skoda superb 3 vägs framsystem

    Det är samma problem med iprincip alla V.A.G bilar. I min Audi t.ex. Sitter det original diskant framför dörrhandtaget och mid i dörren, lågt placerat.

    Jag tänker försöka mig på trevägs framsystem med midbas på originalplacering och sedan flytta upp diskant och mellanregister till A-stolpen. Problemet är att där har du en Airbag placerad och att få högtalaren skjuten i ansiktet vid en krock kan inte vara kul. (Jobbade som mek ett tag med V.A.G)

    Jag hade nog i ditt fall valt att placera diskanten i kåpan till backspegeln och mellanregistret i dörren högt upp/långt fram. Kanske även vinklat baffeln för att rikta den lite mer.

    Håll utkik efter min projekttråd, kommer snart att vakna till liv igen efter en lite hård motgång... Men jag kan avslöja att förut var jag rädd för att spåra ur, nu har jag gjort det...

    Med vänlig hälsning, Z

    Comment


    • #3
      Re: Skoda superb 3 vägs framsystem

      Då jag inte vill kapa i dörrsidan men om diskanten får plats kan jag flytta den till samma kåpa. Har beställt 2st sådana kåpor ny på vag vart 100kr så dom kan jag kapa Sönder. Ang högtalarvalet lutar det åt DLS Ur36i på grund av deras dome mid. Eller har ni något annat tips på ett kitt med en mid som inte behöver lådvolym och har grundt installations mått.

      Comment


      • #4
        Re: Skoda superb 3 vägs framsystem

        Flytta då upp både mid och diskant. Tror det blir bättre än diskanten i dörren och midden i spegelkåpan.

        A-stolpen är också ett alternativ om du kopplar ur airbagen

        Med vänlig hälsning, Z

        Comment


        • #5
          Re: Skoda superb 3 vägs framsystem

          Jag hade direkt skippat tanken på ett originalmontage av midden där bak i dörren.
          Oavsett hur mycket tidskomp du kan applicera så kommer den ändå alltid sitta 1meter bakom din önskade ljudbild.


          Och funderar du dessutom på en Dome som mellanrefister ja då kommer du spela frekvenser upp till 3-400hz långt bak i dörren.

          Diskant och midd vid spegeln eller i en baffel liggande på brädan och ett 6" rör under instrumentpanelen hade nog varit mitt val i denna bil.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment

          Working...
          X