Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av element

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Placering av element

    Man läser om trådar här, och ser gamla byggen kors och tvärs. Och lika många bilar som det finns så finns det ju placeringar av element i framsystem. En del sätter i kickpaneler, en del i dörrar och en del i brädan.

    Men ur lyssningssynpunkt, vad är egentligen optimalt? On-axis på brädan?

    MvH Thomas
    Drömmer...

  • #2
    Re: Placering av element

    Skulle nog vilja påstå att optimal placering beror både på bil och element, har hört bilar med element off-axis i brädan som låter kanon, men även bilar med element i A-stolpar både on och off-axis som låter bra. Så det gäller att testa runt lite i sin bil innan man bestämmer sig, finns nog inget som är optimalt för alla.
    Last edited by ChriZtoffer; December 8, 2013, 21:39.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Placering av element

      Kruxet med elementplacering är att det är väldigt bilberoende, och rätt elementberoende.
      Dvs - Samma placering/vinkling gör sig enormt olika bra beroende på hur bilen ser ut.
      Och givetvis, olika element trivs inte alls bra i vad som var "optimal" placering för de elementen som byggdes för.

      Även om det är ett satans meck, så är det rätt gösses nyckfullt, och snabbaste vägen till bra resultat är att bygga små bafflar, och sedan "temporär fästa" för att kunna feppla med vinkling av tex 3-4" och diskanter, helst uppe vid a-stolpe/bräda.

      Smärtsamt medveten om hur stor skillnad det gör - tar det ändå emot.

      .....prova att hålla ett par lösa element i armarna, utsträcka så långt du kan, och vinkla dem spelandes mot dig, och se hur sjukt lite som gör väldigt stor skillnad för hur behagligt det är att lyssna på!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Placering av element

        Tanken från början med detta var att kanske kunna knöka ner 5,25" på brädan, spelandes mot rutan. Men orolig över om hur ljudbilden blir då jag är "van" vid att ha en del ljud i knähöjd.
        Drömmer...

        Comment


        • #5
          Re: Placering av element

          Originally posted by Thomas_7i View Post
          Tanken från början med detta var att kanske kunna knöka ner 5,25" på brädan, spelandes mot rutan. Men orolig över om hur ljudbilden blir då jag är "van" vid att ha en del ljud i knähöjd.
          Har du tid så kika förbi mig i bro så kan du få lyssna i Nissan där mellanregistren sitter i brädan och då hör du om det är något du själv vill satsa på.

          Själv föredrar jag att få upp allt ljud så högt som möjligt och få ihop elementen så nära som möjligt (diskant och mellanregistret)
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #6
            Re: Placering av element

            Jag föredrar elementen spelandes nästan rakt upp mot rutan,kanske lite lutning mot lyssnaren.I frekvensområdet allt över 40hz.

            För att just som Jensclaudius skrev,att få upp så mycket som möjligt av ljudbilden ovanför brädan,och helst lite ut på huven.
            Last edited by Välljudsfantast; December 15, 2013, 23:20.

            Comment

            Working...
            X