Announcement

Collapse
No announcement yet.

Angående lådvolym & portlängd...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Angående lådvolym & portlängd...

    Hej!
    Har ett par funderingar angående lådvolym och portlängd, och hur det påverkar ljudkaraktären till basen.
    Har förstått det som att samma elementet i liten låda tål mer effekt (krävs mer innan x-max..?), medan en större får en djupare ljudbild. Stämmer detta?

    Den viktigaste frågan jag har är dock angående portlängd. Om en låda är avstämd till, säg 35Hz, med given port, och Fs på basen är ca 31Hz, hur påverkas ljudbilden med en längre port?

    ...och om man med längre port sänker avstämningen till exempelvis 30Hz, alltså under Fs-värdet på basen, vad får det för konsekvenser?


    Är från de här två lådorna funderingarna stammar från... Basen ifråga är en DD 3515.

    (ca 79L)
    http://ddaudio.com/sites/default/fil...mpact_size.pdf

    (ca 114L)
    http://ddaudio.com/sites/default/fil...h/15-4cuft.pdf

    Tack på förhand! =)

  • #2
    Re: Angående lådvolym & portlängd...

    Påstående ett; generellt ja. På grnud av att mothållet i lådan är större vid mindre volym.

    Fråga ett: oklart om det har någon större påverkan - portarea spelar större roll.
    Fråga två: I en del fall blir basen väldigt yvig, och mekanisk effektåligheten minskar då xmax nås betydligt snabbare. Det finns dock en debatt om detta är en "myt" att man inte ska kunna stämma av under Fs, men efter de simuleringar jag gjort på ett gäng basar drog jag slutsatser....

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Angående lådvolym & portlängd...

      Aha. Makes sense.
      Då en sluten låda inte kommer lägre än ca 52Hz på F3 (?) med basen, har jag krupit till korset och bestämt mig för en basreflex. Dock är detta inte helt lätt heller, tydligen. De två lådor jag länkade är DD's rekommendationer.

      Frågan är om dom är optimala för just 3515, då samma låda rekommenderas för allt mellan 0515 och 9915.

      När DD dessutom skriver konstiga värden på sina sidor, är det förvirrande.
      På DDaudio.com ger dom följande värden:

      3515g
      Fs 33.65 Hz (SAMMA SOM 3512)
      QTS 0.493 (SAMMA SOM 3512)
      Qes 0.529 (SAMMA SOM 3512)
      Qms 7.146 (SAMMA SOM 3512)
      Shipping Weight 38 lbs / 17.24 kg
      VAS 53.86 L (SAMMA SOM 3512)
      Voice Coil Diameter 3" / 7.62 cm
      Woofer Diameter 15" / 38.1 cm

      Knappast troligt att en 12" har identiska värden som en 15", även om det är samma motor. Därför inte så många på forumet är intresserade av att räkna ut en bra låda på DD-basar.

      I en intruktionsmanual från Italien (som tog mig ett par månader att hitta) så står det dock följande värden:

      no 3515e
      rec box (cubic ft) 4
      port area (sq in) 64
      port length (inches) 21
      woofer diameter 15"
      freeair resonance 30 Hz
      qts 0.38
      qes 0.41
      qms 5.05
      vas 112L
      sensitivity 92 dB
      shipping weight 37 lbs

      Alltså två helt olika basar, men i instruktionsmanualen så är iaf 12" och 15" "tillräckligt" olika för att kunna stämma.
      Ser att det är två olika generationer, G kontra E, men undrar om det kan vara SÅ stor skillnad mellan et par årsmodeller...?

      Comment


      • #4
        Re: Angående lådvolym & portlängd...

        Det händer ju förstås olika mkt mellan serier som uppdateras.
        Slå en pling till AVD lr vem det nu är som håller på med DD-seriöst i sverige, och få lite hands on tips.

        De rekomenderade lådorna är vad jag vet något som gör folk nöjda?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Angående lådvolym & portlängd...

          Jag har också reagerat på att 12" och 15" har samma parametrar, DD har nog haft "tryckfelsnisse" i farten gissar jag.

          Själv undviker jag mer och mer att räkna på deras basar, det känns som att de egentligen inte vill att folk ska göra teoretiska beräkningar och anger ibland parametrarna lite som de själva vill.

          Men den sista meningen är bara min egen uppfattning, har inget belägg för att påståendet är sant.

          Comment

          Working...
          X