Announcement

Collapse
No announcement yet.

2DIN-huvudenheter från Kina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2DIN-huvudenheter från Kina

    Jag tänkte köpa en dubbel-DIN-huvudenhet till min bil. När man kollar runt så hittar man ju, förutom etablerade märken som Pioneer, Sony, Alpine, etc, även en uppsjö av kinesiska mer eller mindre noname-enheter. Samma enhet kan gå under tiotals olika namn beroende på vem som säljer den. Ibland kör de Android, ibland något annat system.

    Specifikationerna kan se lockande ut på pappret, men min fråga är nu om någon har någon erfarenhet av dessa enheter? Man vet ju inte om man vågar köpa en sådan hur som helst, kan ju bli en massa olika problem i efterhand som man inte kan läsa sig till på förhand.

  • #2
    Re: 2DIN-huvudenheter från Kina

    De maskiner jag provat och känt på skulle jag aldrig stoppa i min egen bil!
    Kanske det finns skapliga maskiner men kan aldrig tänka mig att de kommer i närheten av de mer etablerade...
    Jämför en iPhone med en kinakopia så får du en liknande jämförelse.

    Såg nu att Alpines nya som kommer vilken dag som helst har allt (nav, dvd, usb, bt dsp mm) i en maskin som har listpris 7495:-. Skulle alla dagar i veckan välja ngt sådant istället för en kinamaskin.
    Om jag inte hade råd skulle jag ist köpa en 1DIN från Pioneer/Alpine/Kenwood etc för 1500-2500:- istället även om jag då inte kan spela dvd!

    //
    Last edited by joj; August 8, 2013, 12:28.
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: 2DIN-huvudenheter från Kina

      Tack för info! Jo, jag tror inte heller jag skulle våga köpa en, men jag var nyfiken på att höra från någon som testat. Ibland är ju Kina-saker helt ok.
      Men ja, det får nog bli en Pioneer av enklare modell. En annan fördel med det är ju att det då blir lättare att hitta stalk/rattknapps-adapters.

      Comment


      • #4
        Re: 2DIN-huvudenheter från Kina

        Originally posted by vaxjobo View Post
        Tack för info! Jo, jag tror inte heller jag skulle våga köpa en, men jag var nyfiken på att höra från någon som testat. Ibland är ju Kina-saker helt ok.
        Men ja, det får nog bli en Pioneer av enklare modell. En annan fördel med det är ju att det då blir lättare att hitta stalk/rattknapps-adapters.
        9 av 10 Kina maskiner (de billiga)= använder refurb-skärmar, dvs sådana som redan använts eller B-grade skärmar. Det betyder i klartext att du kan räkna med att du har pixelbortfall inom ett år.

        Lägg därtill att komponentkvaliteten är låg, så förstår du själv avv du inte kan jämföra mot etablerade märken. Även om de också i mång afall produceras i Kina så är det helt annat innehåll i maskinerna.

        //Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment

        Working...
        X