Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning Phoenix Gold rsdc 12" bandpass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådberäkning Phoenix Gold rsdc 12" bandpass

    Tänkte bygga ihop en bandpasslåda till min PG Rsdc 122 o undrar vilka firmor som räknar ut riktigt vettiga lådor o tar hänsyn till kupeförstärkning, bil, musiktyp, slutsteg o frontsystem. Det borde ju finnas hur många som helst men jag har knappt satt min fot i en bilstereoaffär dom sista åren så förhoppningsvis finns det folk med sjukt mycket bättre koll än mig.

    Om nu någon här inne skulle vilja räkna på en låda så får ni gärna det
    Bilen är en Oldsmobile cutlass 80a 4-door http://www.youtube.com/watch?v=HA2U8...eature=related o storleken på kupen är någonstans mellan en volvo 740 o en cheva caprice. Slotporten kommer väldigt nära bakrutan.

    Jag är allätare vad det gäller musik o bilen blir en kombinerad raggarbil/lowrider o familjebil så alltifrån dansband, Lilla lovis, Slipknot, 250kg kärlek till sommarhitsen som tex: flytta på dig o äckligt. En o annan gång kommer nog cypress hills: lowrider o Dead Prezs: Fuck the Law spelas också Egentligen gillar jag mer punch/snärt i basen o mindre riktigt djup bas men vore ju schysst om det mesta går att spela sådär lagom högt när man är ute o cruisar.

    Steget blir ett Digital design M1b som ger 1200W rms i 1 ohm

    Frontsystemet blir dubbla DDc6.5 drivet av ett DD c6B

    Basen är en Phoenix gold Rsdc 122 o här kommer parametrarna:
    Re (Dcr ohms) 0.95/1.7
    Fo (Hz) 26.4
    Sd (SqM) 0.0515
    BL (Tm) 8.17/10.93
    SPL (dB@2.83V) 94,2
    Qms 4.61
    Qes 0.549
    Qts 0.491
    Vas (liters) 58.7
    Cms (um/N) 156.1
    Mms (gms) 232.6
    Power Handling (RMS) 600W


    Other Specifications RSdC122/124
    Xmax (mm) 14.8
    VC (in) 2.5˝

    Lådan ska bli en 4-ordningens Bandpass med slotport pga att det är en sedan o jag hatar flexande bagageluckor. Blir lådan inte alltför stor gör det absolut inget men det finns plats till ca 150L om det behövs.

  • #2
    Re: Lådberäkning Phoenix Gold rsdc 12" bandpass

    Jag vet inte vilka firmor som räknar ut lådor med hänsyn till bilens egenskaper, men vill du så kan du testa ett teoretiskt förslag som jag har räknat fram:

    Sluten kammare: 30 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
    Portad kammare: 40 liter, ingen dämpmatta
    Port: 180 cm2 (30x6 cm i uträkningen) som är totalt 34 cm lång

    Uträkningen är gjord med en grovt förenklad simulering av kupeförstärkning (12 dB/oktav från 65 Hz), men hur just den bilen beter sig vet jag dock inte.

    Comment

    Working...
    X