Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9-5

    Halloj! Har ett par funderingar sedan ett par veckor och hittade detta eminenta forum, testar om det biter: (Ny på forumet, uppenbarligen sjukt dåligt på att fatta mig kort ska försöka bättra mig på den fronten)

    Har tänkt uppgradera en Saab 9-5 2003 till lite mer än det fruktansvärt risiga orginalljudet (AS1) . Sitter i samma sits som så många andra med 9-5 = jag kan (får, om jag ska få fortsätta bo med barnets mor :-) inte lägga hela lönen på det jag känner för just denna månad utan måste även lägga en slant på barnkläder osv. Har därför luskat lite m polare och fått ihop en lite gammalt smått & gott för några hundralappar. Det jag inte tänker snåla på är den bökiga delen i installationen dvs kablar samt dämpa dörrar för jag orkar inte göra om om jag ska sedan uppgradera. Beställer detta nytt och tror inte jag behöver inte så mkt hjälp här, det jag snarare luskar efter hos mer erfaret folk är vad jag ska slänga och vad jag ska komplettera med...?

    Har följande i dagsläget:

    Huvudenhet Pioneer DEH-7400
    (fick den väldigt billigt och tog den för att den har AUX-in och 3xRCA ut. Tänkte senare uppgradera till en dubbeldin touch som skulle se betydligt bättre ut på plats)

    4-Kanals Mac Audio Fearless 4000D
    ( http://www.mac-audio.de/index.php?id...8bec9f84a5b054 )

    MDS Dynamic 4" kit inkl. diskanter & filter

    MDS Fanatic G-6 Comp 6,5" kit inkl. diskanter & filter

    Nyköpt Aktiv låda med ett 8" element
    (Axton B20P, tog den då den kom näst bäst i någon tysk test och den kostade endast 2000 kr, hittade inte så många alternativ då jag vill klämma in den bakom handskfacket men utan att kapa sönder det/behålla hela handskfacket)

    En drös med säkringshållare, kablar mm men detta kompletterar jag som sagt nytt med vid behov.

    Fick även ett jensen steg och något "road gear" men som jag förstått det så används dessa endast i jordbrukstraktorer före 1970 och då med hörselskydd på = jag slänger skiten?
    Frågan lyder: Hur göra det bästa av situationen? Inga optimala komponenter kanske men ju mer jag skippar (köper till) desto dyrare blir det.

    Min egen fundering var att montera 6,5" systemet i bakdörrarna och 4" systemet fram (i instrumentpanelen) sedan komplettera med ett par extra 6,5" element i dörrarna fram som annars blir tomma. Gärna lite bättre kvalisort än MDS fanatic då. Men det lämnar mig osäker på filter till dessa samt drivningen, ska jag köra dom på samma kanal som 4"-systemet?

    Ska jag köpa 6,5" lösa och koppla via någon spole bara eller ska jag köpa ett kit och använda filtren men skippa diskanterna? Ska jag rent av montera 4st diskanter i framsätet?

    Och hur är det med hålet i mitten av instrumenteringen, skall man köpa en center till det och isf hur kopplar jag denna till mitt steg men endast 4 kanaler?

    Eller måste jag kasta samtliga högtalare i havet och köpa nytt?

    På jakt efter bästa placeringen/kopplingen att nyttja dessa prylar samt den svagaste länken i systemet? (det första jag bör byta ut vid uppgradering?)

    Har även tänkt (senare, i mån om att jag lyckas smussla undan pengar) uppgradera med bättre framsystem samt ett fast monterat monoblock samt en enkelt i & urlyftbar större baslåda i skuffen med typ snabbkontakt så man får dundra på lite när jag är ensam i bilen. Den aktiva åttan är nog fin men den blir aldrig 2 x 10" i "riktig" låda.. :-(


  • #2
    Re: Saab 9-5

    Kör 4" kitet på 2 kanaler och lösa 6" på dom andra 2 och dela det i steget alt i hu om du kan.

    Baksystemet kan du driva på Jensen


    Det är väl i stort sett det mesta, skippa center.

    Desto fler högtalare desto fler problem att lösa om man säger så
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment

    Working...
    X