Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

    Utskick sker även via via e-post till registrerade medlemmar.
    Datum: Onsdag 15/12 kl 19.30
    Plats: Stockholm, lokal beroende på antal deltagare.

    Föranmälan krävs till info@bilstereoforbundet.se senast den 8/12 kl 24:00.

    Agenda
    1. val av ordförande vid stämman och anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare
    2. godkännande av röstlängden
    3. val av en eller två justeringsmän
    4. frågan om stämman blivit utlyst i behörig ordning
    5. fastställande av dagordningen
    6. styrelsens årsredovisning och revisionsberättelsen
    7. beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt om hur vinsten eller förlusten enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras
    8. beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna
    9. frågan om arvoden till styrelseledamöterna och revisorerna
    10. medlemsavgift för kommande verksamhetsår
    11. beslut om antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter som ska väljas
    12. val av styrelseledamöter och eventuella styrelsesuppleanter
    13. val av revisorer och eventuella revisorssuppleanter
    14. val av valberedning
    15. övriga ärenden som ska tas upp på föreningsstämman enligt lag eller föreningens stadgar.

    Motioner/Förslag till stämman skall ha ankommit info@bilstereoforbundet.se senast 13/12 kl 24:00.

    Välkomna önskar Styrelsen!
    Svenska Bilstereoförbundet
    EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

  • #2
    Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

    Som medlem av Svenska Bilstereo Förbundet så kräver jag att om en mariotet av förbundets medlemmar inte anmäler sig till föreningsstämman så skall mötets plats datum och tid om planeras.
    Det bör tas hänsyn till medlemmarnas geografiska spridning vid planerande av möten så att alla som vill har en möjlighet att åka.
    Där marioteten av medlemmarna finns skall också mötet hållas eller inom dess närmsta område.

    Som minsta aceptabla antal ser jag att 30% av medlemmarna måste vara närvarande på mötet.
    Last edited by HiFiMicke; November 30, 2010, 08:47.
    SM GULD 2009 ESPL 4
    SM GULD 2010 ESPL Unlimited
    HiFiMicke
    2011 BMW SQ EDITION Black On Black
    Team dBAkuten
    BMW e91 m-sport

    Comment


    • #3
      Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

      Originally posted by HiFiMicke View Post
      Som medlem av Svenska Bilstereo Förbundet så kräver jag att om en mariotet av förbundets medlemmar inte anmäler sig till föreningsstämman så skall mötets plats datum och tid om planeras.
      Det bör tas hänsyn till medlemmarnas geografiska spridning vid planerande av möten så att alla som vill har en möjlighet att åka.
      Där marioteten av medlemmarna finns skall också mötet hållas eller inom dess närmsta område.

      Som minsta aceptabla antal ser jag att 30% av medlemmarna måste vara närvarande på mötet.
      Micke,

      1. det här kan vi diskutera 500 dagar om du vill. HUR skall du beräkna en sån sak? Tala om det först så skall vi se. Jag tror du blir överraskad över vart medlemmarna finns om vi plottar det.

      2. STYRELSENS SÄTE är i Stockholm.

      3. Du kommer aldrig hitta ett datum där 30% av medlemmarna är på plats. Det enda tillfälle det varit 30% på plats var på vallåkra, då ca 45% var där.

      Edit: Jag vill också poängtera att enligt stadgarna så finns ingen minimigräns för hur många som måste närvara vid årsmötet för at det skall vara giltigt. Och det är inget konstigt med det. Jag går på 3st årsmöten per år, det är inte ovanligt med under 10% av medlemmarna som närvarar....
      Last edited by jonash; November 30, 2010, 09:04.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #4
        Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

        Originally posted by jonash View Post
        Micke,

        1. det här kan vi diskutera 500 dagar om du vill. HUR skall du beräkna en sån sak? Tala om det först så skall vi se. Jag tror du blir överraskad över vart medlemmarna finns om vi plottar det.

        2. STYRELSENS SÄTE är i Stockholm.

        3. Du kommer aldrig hitta ett datum där 30% av medlemmarna är på plats. Det enda tillfälle det varit 30% på plats var på vallåkra, då ca 45% var där.

        Edit: Jag vill också poängtera att enligt stadgarna så finns ingen minimigräns för hur många som måste närvara vid årsmötet för at det skall vara giltigt. Och det är inget konstigt med det. Jag går på 3st årsmöten per år, det är inte ovanligt med under 10% av medlemmarna som närvarar....
        Men det måste ligga i Styrelsens intresse att så många medlemmar som möjligt kommer på mötet så därför borde styrelsen göra sitt ytersta för att det ska bli så.
        Varför inte publicera här på sidan vilka som fått kallelse till stämman där framgår ju hur många medlemmar vi är i föreningen.

        Får vi handlingarna till stämman utskickade 2 veckor innan ?
        SM GULD 2009 ESPL 4
        SM GULD 2010 ESPL Unlimited
        HiFiMicke
        2011 BMW SQ EDITION Black On Black
        Team dBAkuten
        BMW e91 m-sport

        Comment


        • #5
          Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

          Du får lägga in det här som en motion HifiMicke, att det måste vara minst 30% närvarande för att mötet ska få en gällande agenda.
          Så vet vi att de som blir valda in i styrelsen aldrig kan bli avsatta eftersom en sådan motion är en utopi.

          Sen heter det majoritet, Mario är en rörmokare som fått ett spel uppkallat efter sig

          Vill man vara med och påverka i vilken riktning förbundet ska jobba och verka i för ett helt år (eller ännu längre!) så kan en kväll med en del resande inte vara så värst mycket.

          Här är ett förslag, varför inte lämna in en motion om att det ska finnas små sektioner ute i landet som är underställda styrelsen (eller någon annan ansvarig), så kan de ha möten så folk inte behöver åka så långt och sen rapportera vidare till den/de ansvariga vad de kommit fram till på dessa möten.

          Mvh
          Rutger

          Ps! Eftersom Du är in här och skriver under Ditt privata nick JonasH så kanske Du kan ta emot min anmälan till mötet här? Eller måste det gå via officiella kanaler?
          Last edited by rutger j; November 30, 2010, 16:46.
          Du lär så länge du lever, heter det.
          Jag tror att motsatsen är lika sann.
          Bengt Feldreich
          _______________________________________
          _______________________________________

          Comment


          • #6
            Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

            Det är 2010.

            Skype erbjuder fria gruppsamtal över video.

            http://www.skype.com/intl/en/feature...p-video-calls/

            Detta kan vara ett utmärkt alternativ som det erbjuds 3-4 platser i sverige att mötas upp på.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #7
              Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

              Orsaken till det datum som angivits är främst att hinna få till ett årsmöte innan året är slut för att kunna besluta om hur man skall agera mot andra aktörer som sponsorer och EMMA/dB drag. Då december är en besvärlig månad för många valdes en vardagskväll.

              Stockholm som ort är vald dels på grund av att det är var föreningen har sitt säte, men främst för att i stort sett hela landet har direkta kommunikationsmöjligheter till huvudstaden.

              Vi hoppas naturligtvis på ett stort deltagarantal och mycket engagemang från medlemmarna.

              Handlingarna kommer av praktiska skäl att redovisas på plats.

              Vi får inte publicera vårt medlemsregister enligt PUR.
              Svenska Bilstereoförbundet
              EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

              Comment


              • #8
                Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                Det viktigaste är ju att så många medlemar som möjligt kan deltaga på mötet.
                Jalles ide är ett mycket bra förslag som kan öka deltagandet betydligt och är ganska enkelt att ordna.
                Vad det gäller handlingarna så skall dessa sändas ut per post senast 2 veckor innan mötet enligt förenings stadgarna så där finns det inga praktiska själ som styr. Du måste ju för fan ha möjlighet att läsa in dig på frågorna innan mötet.
                SM GULD 2009 ESPL 4
                SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                HiFiMicke
                2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                Team dBAkuten
                BMW e91 m-sport

                Comment


                • #9
                  Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                  Kallelse skall skickas ut 2 veckor innan. Det står inget om vilka övriga handlingar som skall medfölja. Är det något särskillt du undrar över?

                  Däremot kan det vara en god idé att publicera inkomna motioner på förmiddagen den 14:e så man har lite tid att tänka. Vi tar upp den frågan i styrelsen.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Kallelse skall skickas ut 2 veckor innan. Det står inget om vilka övriga handlingar som skall medfölja. Är det något särskillt du undrar över?

                    Däremot kan det vara en god idé att publicera inkomna motioner på förmiddagen den 14:e så man har lite tid att tänka. Vi tar upp den frågan i styrelsen.
                    Jag tycker jag får ett mycket negativt bemötande då jag bara vill att saker och ting ska gå rätt till.
                    jag har under alla mina år i olika styrelser alltid fått ut samtliga handlingar inför mötet i god tid. En medlem som inte har kunnat läsa in mötets handlingar kan heller inte ta några beslut på mötet.
                    Enda anledningen till att inte sända ut handlingarna är enligt mig att man har något att dölja och det räcker med att en enda person åponera sig mot detta så är hela mötet ogiltigförklarat.
                    Nu tänker jag inte skriva mer här då det bara blivit pajkastning mellan mig och styrelsen och ingen annan medlem verkar ju ha någon åsikt som vanligt när det väl gäller.
                    SM GULD 2009 ESPL 4
                    SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                    HiFiMicke
                    2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                    Team dBAkuten
                    BMW e91 m-sport

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                      Nu är jag visserligen inte medlem i förbundet då jag inte har någon bil att tävla med längre men en åsikt kan jag väl få ha ändå kanske.

                      Jag kan känna att en vardagskväll 19:30 i storstaden eliminerar möjligheten för nära på alla utanför länet att närvara. Folk slutar arbeta och det är trafik som heter duga större delen av kvällen. Men det hade ju varit detsamma var man än lagt mötet.

                      Jalle slår huvudet på spiken och det är klart att en landsvid organisation måste ha videokonferens när medlemmar och deltagare har andra huvudsakliga sysselsättningar. Det finns ingen logik i att be folk åka när de flesta kanske inte ens kan?

                      Låt styrelsen ses i Stockholm och dra igång en videokonferens med lite hotspots i landet. Kan det bli lite kaffe och fika på ställena man möts på ute i landet också

                      Nu går det väl inte att snurra ihop det på två veckor, men det är ju ett helt klart något att lägga fram inför nästa år.
                      DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                        som medlem i skåne så har jag också problem att ta mej till huvudstaden, en onsdag.
                        finns inte möjligheten att köra videolänk som jalleman säger?
                        tycker vi ska titta på möjligheten.
                        Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                          Originally posted by TRUCKEN View Post
                          som medlem i skåne så har jag också problem att ta mej till huvudstaden, en onsdag.
                          finns inte möjligheten att köra videolänk som jalleman säger?
                          tycker vi ska titta på möjligheten.
                          sitter i samma sits som dig trucken!

                          Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                          VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                            Originally posted by HiFiMicke View Post
                            Jag tycker jag får ett mycket negativt bemötande då jag bara vill att saker och ting ska gå rätt till.
                            jag har under alla mina år i olika styrelser alltid fått ut samtliga handlingar inför mötet i god tid. En medlem som inte har kunnat läsa in mötets handlingar kan heller inte ta några beslut på mötet.
                            Enda anledningen till att inte sända ut handlingarna är enligt mig att man har något att dölja och det räcker med att en enda person åponera sig mot detta så är hela mötet ogiltigförklarat.
                            Nu tänker jag inte skriva mer här då det bara blivit pajkastning mellan mig och styrelsen och ingen annan medlem verkar ju ha någon åsikt som vanligt när det väl gäller.
                            Jo då micke de är nog många som har åsikter men svårt att ha de när man ej vet vad som kommert tas upp.

                            Sen är de som alltid att var man än lägger mötet o när så kommer de alltid att vara nån som inte kan tyvärr.

                            Skulle de kunna lösas med video över nätet så skulle de ju vara kanon
                            Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                            sigpic
                            Tack till Ljudia AB

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kallelse till Ordinare Föreningsstämma i Svenska bilstereoföbundet

                              Ett förslag som jag kan tycka skulle vara bra är att kunna ha separata tävlingar för såväl SQ som dbdrag/bassrace och inte alltid ha allt samtidigt på samma ställe, det svåra ligger ju oftast inte i att få fram ett termlab och nån som kan sköta (om det nu blir "fler lokala tävlingar") det samt göra lite klassindelningar utan att få fram kvalificerade EMMA domare till dem SQ klasser som finns. Iofs ESPL ska ju med ha godkända domare så det går kanske inte överallt, men många har ju koll på regelboken där med så det är väl lättare att lösa än en SQ-klass.

                              Kommer inte ta mig till sthlm till mötet så jag lämnar ett förslag att ta upp istället.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment

                              Working...
                              X