Announcement

Collapse
No announcement yet.

iphone eller ipad som signalkälla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: iphone eller ipad som signalkälla?

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Dom skulle ju åtminstone kunna börja streama i 320kbps till mobil så kan det bli dugligt.
    Ja, V0/mp3 hade väl varit bättre för att få ner storleken lite mer men ändå behålla kvalitén. Vet inte vad motsvarigheten är i Ogg?

    En funktion där man kan välja bithastighet själv med allt från Q3 till Lossless vore ju det optimala.
    Last edited by Oloof; November 8, 2011, 17:15.

    Comment


    • #17
      Re: iphone eller ipad som signalkälla?

      Originally posted by Oloof View Post
      Tycker du att dom ska börja streama i lossless eller? Då krävs det nog att medelhastigheten av sveriges bredband ska bli högre för att folk inte ska bärja klaga på att det behövs buffras hela tiden istället.

      Jag tror nog att dom flesta användarna hellre har något som snabbt får upp musiken dom vill spela än att ljudkvaliten hur folks laptophögtalare är oklanderlig.

      menar inte så..just nu vill jag helt enkelt inte lyssna på komprimerad musik när man lagt så mkt pengar på resten..

      JAG tycker att det låter dåligt jämfört med en vanlig cd och då avvaktar jag hellre 20år tills det är bra än att betala för nått jag inte skulle va nöjd med..

      och en person som lyssnar på musik i en laptop..ja..den är nog inte så värst musikintresserad.
      frågan är om det ens gör nån skillnad i en sån högtalare oavsett vilken kvalité det är på källan..

      att köra iphone eller ipad är för mig en tillfällig nödlösning tills jag fått ordning på resten bara.

      det ska va kul att lyssna på musik och komprimerat låter precis som namnet..
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • #18
        Re: iphone eller ipad som signalkälla?

        Originally posted by JohanH View Post
        menar inte så..just nu vill jag helt enkelt inte lyssna på komprimerad musik när man lagt så mkt pengar på resten..

        JAG tycker att det låter dåligt jämfört med en vanlig cd och då avvaktar jag hellre 20år tills det är bra än att betala för nått jag inte skulle va nöjd med..

        och en person som lyssnar på musik i en laptop..ja..den är nog inte så värst musikintresserad.
        frågan är om det ens gör nån skillnad i en sån högtalare oavsett vilken kvalité det är på källan..

        att köra iphone eller ipad är för mig en tillfällig nödlösning tills jag fått ordning på resten bara.

        det ska va kul att lyssna på musik och komprimerat låter precis som namnet..
        Absolut, precis så tänker jag också. Jag har aldrig använt Spotify och kommer antagligen inte göra det heller.

        Men hur menar du att en person inte är musikintresserad bara för att den inte har lagt ner mycket pengar på en ljudanläggning?
        Men det var annats exakt det jag menade. Att en person som ändå bara lyssnar ur laptophögtalarna märker antagligen ingen skillnad på vad det är för bithastighet utan vill antagligen hellre få upp musiken så fort som möjligt utan att behöva buffra.

        Comment


        • #19
          Re: iphone eller ipad som signalkälla?

          Originally posted by Oloof View Post
          Absolut, precis så tänker jag också. Jag har aldrig använt Spotify och kommer antagligen inte göra det heller.

          Men hur menar du att en person inte är musikintresserad bara för att den inte har lagt ner mycket pengar på en ljudanläggning?
          Men det var annats exakt det jag menade. Att en person som ändå bara lyssnar ur laptophögtalarna märker antagligen ingen skillnad på vad det är för bithastighet utan vill antagligen hellre få upp musiken så fort som möjligt utan att behöva buffra.
          Din första mening avslöjar ett vanligt problem.

          Har aldrig provat, och kommer aldrig prova. För att jag tror att jag tycker det är skitdåligt.

          Jag gillar SQ, jag gillar SPL, jag gillar musik och avskyr tystnad.
          Och jag fullkommligt avgudar spotify.

          Jag har denna musiktjänst att tacka för så ofantligt många nya upplevelser och upptäckter av, för mig, nya artister.
          Låter det lika bra som en välinspelad CD? NEJ
          Men hör du någon skillnad på dagens populärmusik? NEJ inte märkbart.

          Skulle vilja testa några av alla guldöron på skillnaden mellan CD, lossless, spotify på dator och spotify på mobilen.
          I en bil och ett äkta blindtest, tror vi skulle få lite intressanta kommentarer.
          Och sen göra samma test i 90 knyck.

          Och jag hör inte någon större skillnad hemma heller mellan CD och spotify vid normal användning.
          Dvs full mutter i vardagsrummet medans lag lagar gott käk i köket.
          Förutom då att jag kan styra spotify trådlöst och har tillgång till miljoner cooooola låtar.

          Hur många gånger skrev jag S ordet förresten???
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #20
            Re: iphone eller ipad som signalkälla?

            Originally posted by JALLE View Post
            Din första mening avslöjar ett vanligt problem.

            Har aldrig provat, och kommer aldrig prova. För att jag tror att jag tycker det är skitdåligt.

            Jag gillar SQ, jag gillar SPL, jag gillar musik och avskyr tystnad.
            Och jag fullkommligt avgudar spotify.

            Jag har denna musiktjänst att tacka för så ofantligt många nya upplevelser och upptäckter av, för mig, nya artister.
            Låter det lika bra som en välinspelad CD? NEJ
            Men hör du någon skillnad på dagens populärmusik? NEJ inte märkbart.

            Skulle vilja testa några av alla guldöron på skillnaden mellan CD, lossless, spotify på dator och spotify på mobilen.
            I en bil och ett äkta blindtest, tror vi skulle få lite intressanta kommentarer.
            Och sen göra samma test i 90 knyck.

            Och jag hör inte någon större skillnad hemma heller mellan CD och spotify vid normal användning.
            Dvs full mutter i vardagsrummet medans lag lagar gott käk i köket.
            Förutom då att jag kan styra spotify trådlöst och har tillgång till miljoner cooooola låtar.

            Hur många gånger skrev jag S ordet förresten???
            Anledningen till att jag inte använder spotify har inte med ljudkvaliten att göra, utan att jag redan äger all den musik jag vill ha, och skaffar istället ny musik när jag hittar den. Och då jag hänger på så mycket musikbloggar och hemsidor samt har massor av musikintresserade vänner så får jag massor av nya tips därifrån istället Det är helt enkelt enklare att spela från min hårddisk än att streama.

            Jag vill heller inte lyssna på reklam mellan låtar, och att betala för musik som jag inte får äga själv och göra vad jag vill med intresserar inte mig.

            Spotify är annars en grym tjänst och jag har även min egna musik liggandes där just för att så många använder det.
            Last edited by Oloof; November 9, 2011, 00:52.

            Comment


            • #21
              Re: iphone eller ipad som signalkälla?

              Jag är LÅNGT från HiFi-nörd, men en polare som är vinylgalen körde först en låt på Spotify och sen samma låt på skivspelaren. Det ÄR skillnad. Bortser man från knastret på vinylen, så är det en skillnad i ljudkvallité till vinylens fördel.

              Comment


              • #22
                Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                Originally posted by JohanH View Post
                surfa är skitsamma då jag inte brukar göra det så ofta medans jag kör
                Skulle bara vara ett plus om ingen kunde ringa och störa när jag spelar musik heller

                spotify är inte heller intressant då jag tycker att det låter för dåligt helt enkelt

                dom får allt ta och fixa bättre kvalité innan ja skaffar det alls..dags att fixa namnlista?
                Du är inne på samma spår som mig.
                Har prylar i bilen för nästan 40 k och 3 ggr mer hemma, då vill jag inte köra allt i låg kvalite. Jag lyssnar på Mp3 ibland, men jag skulle inte betala 100 kr i månaden för det. Till bilen har jag köpt en 500 gb usbdrive som skall fyllas med filmer och musik. Eftersom jag inte kan köra flac blir det väl wma antar jag. Skönt att slippa skivor i bilen.

                Comment


                • #23
                  Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                  Tänk att man vid 19 år redan är fullärd och har all bra musik.

                  Jag tar en "Pepsi-challenge" mellan dessa "kunniga" killar, vilken dag som helst, mellan 320kbps och cd.

                  Går inte ens in på eventuella upplevbara skillnader i bil och framförallt inte under färd.
                  Om man inte har en riktig High-end anläggning. Och det är jag tveksam till att folk "som kan en massa och ivrigt berättar det här" har.

                  Comment


                  • #24
                    Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                    Originally posted by Nosj View Post
                    Tänk att man vid 19 år redan är fullärd och har all bra musik.

                    Jag tar en "Pepsi-challenge" mellan dessa "kunniga" killar, vilken dag som helst, mellan 320kbps och cd.

                    Går inte ens in på eventuella upplevbara skillnader i bil och framförallt inte under färd.
                    Om man inte har en riktig High-end anläggning. Och det är jag tveksam till att folk "som kan en massa och ivrigt berättar det här" har.

                    Jag har testat flera gånger hemma, och är källmaterialet detsamma prickar jag nästan alltid in flac jämfört med mp3 320. Men det beror givetvis lite på musiken, är det hårdrock med som ofta dålig inspelning och dålig dynamik är det svårare än det är med bra inspelningar.

                    Vad som räknas som high-end i bil vet jag inte riktigt, men hemma hört jag som sagt skillnad. Detsamma som jag gör mellan okomprimerat och komprimerat filmljud. Det finns det många som inte gör.

                    Har lyssnat lite på Spotify i bilen, men behöver nog lyssna lite mer och på mer bekant musik innan jag kan avgöra hur stor skillnad jag hör.

                    Comment


                    • #25
                      Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                      Jag älskar Spotify och anser att de 99-kronorna som det kostar är riktigt väl värda pengarna. Dock är jag irriterad på att man numera bara kan spela på en av sina klienter i taget. Med 2 (snart 4) mobiler, tre datorer och någon Squeezebox i hushållet så kan det vara lite störigt.

                      Skall jag lyssna ordentligt så har jag dock huvvuddelen av min musiksamling på min NAS, +15000 låtar i nuläget, alla rippade med bitkoll till .wav. Orsaken till wave och inte flac är att jag i blindtest på min egen stereo, med en låt jag hört många gånger, prickade rätt på vilken som var vilken 7 gånger av 8. Det räckte för mig. Hårddiskar är billiga.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #26
                        Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                        Originally posted by Nosj View Post
                        Tänk att man vid 19 år redan är fullärd och har all bra musik.

                        Jag tar en "Pepsi-challenge" mellan dessa "kunniga" killar, vilken dag som helst, mellan 320kbps och cd.

                        Går inte ens in på eventuella upplevbara skillnader i bil och framförallt inte under färd.
                        Om man inte har en riktig High-end anläggning. Och det är jag tveksam till att folk "som kan en massa och ivrigt berättar det här" har.
                        Vem sa nåt om 19 år? Vi är rätt många här som är 40 eller däromkring...

                        Om man inte hör skillnad mellan en CD och en 320kB, på en skiva som är inspelad att avslöja skillnaden och som man kan, ja då har man antingen inte tillräcklig vana att lyssna kritiskt eller en anläggning som ej klarar av att avslöja skillnaden.

                        Oavsett vilket så kanske man skulle vara glad, för det skulle inte bli så komplicerat då, men nu är vi tyvärr ganska många som dessvärre lagt alldeles för mycket tid och energi på just detta som gör att vi nu är så "skadade" som vi är

                        Att däremot höra denna skillnad i en bil om bilen inte står parkerad, motorn av, och tyst runtomkring, ja det går inte. Men det är inte vad tråden handlar om...
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #27
                          Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                          precis..börjar bara iväg lite som vanligt..jag säger bara att jag hör skillnad..så enkelt är de och vill jag inte ha dålig kvalité så måste jag ju inte spela sånt bara för att andra säger att det inte är nån skillnad?

                          har en 15år gammal techics förstärkare hemma ihop med ett par proson högtalare och hör skillnad där mellan det som ligger på disken i ps3an och om jag matar i originalskivan så känns inte som det behövs hi end prylar..

                          finns många som inte hör nån som helst skillnad med steg, högtalare och kablar oxå..


                          hade jag varit ute efter såna svar hade jag ställt frågan på garaget

                          dom FÅ stunder jag har möjlighet att lyssna på musik så vill jag NJUTA av den och verkligen lyssna..
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

                          Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

                          Comment


                          • #28
                            Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                            En fråga om film i iphone, ipad? Vad använder ni för program för att föra över och spela upp filmerna med? Tog ju evigheter att konvertera om lite film så det går helt bort för mig

                            Comment


                            • #29
                              Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                              Kanske kan vara av intresse:
                              http://www.youtube.com/watch?v=Mhj8S...e_gdata_player

                              Comment


                              • #30
                                Re: iphone eller ipad som signalkälla?

                                såg intressant ut
                                bara vänta tills han löst problemet med laddningen..tackar
                                Audi A4 B5 -98
                                Pioneer P90 + DEQP90
                                Sinfoni amplitude 50.4x
                                Sinfoni shadow 100.2
                                Sinfoni S165W x4
                                Sinfoni S100M
                                Sinfoni S25T

                                Vw up -12
                                På gång..
                                New car, hi end old school..

                                Comment

                                Working...
                                X