Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Övrigt > HiFi, PA, hemmabio/bild

HiFi, PA, hemmabio/bild Diskussion om hem-HiFi, PA-system och hemmabio.

Reply

Thread Tools
Old September 10th, 2011, 12:24   #11
MR X
Banned

Default Re: Världens grymmaste bas??????

Quote:
Originally Posted by jonash View Post
Vilka frekvenser pratar du om nu?
Det går bra med svep i från 10-100hz
Eller så börjar man vid 15hz med 35volt in i elementet.
MR X is offline   Reply With Quote
Old September 15th, 2011, 10:42   #12
cerwinsky
Senior Member

LMS basarna fungerar utmärkt i bil,har sett flera klipp på "tuben" . I en jämförelse i dist mot en rdx bas och en RE XXX så fick "Re basen gå och lägga sig" Det är skillnad på om basen spelar högt och om basen spelar högt och det fortfarande låter kristall klart..! Har läst nåt om att dem provade att kopplla in en LMS bas i ett vägguttag(120V) och basen höll i 10 min, det hr såklart inte ett sk.t med musik att göra men de säger en del om vad basen tål om de nu är sant... ett litet klipp med LMS http://www.youtube.com/watch?v=O-cOY_anSZY Sj har jag bestämt mig.. jag SKA ha ett par LMS ULTRA. kanske blir det en sådan till bilen också...!!
cerwinsky is offline   Reply With Quote
Old September 15th, 2011, 10:51   #13
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Rep Power: 492 jonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud of

Quote:
Originally Posted by cerwinsky View Post
LMS basarna fungerar utmärkt i bil,har sett flera klipp på "tuben" . I en jämförelse i dist mot en rdx bas och en RE XXX så fick "Re basen gå och lägga sig" Det är skillnad på om basen spelar högt och om basen spelar högt och det fortfarande låter kristall klart..! Har läst nåt om att dem provade att kopplla in en LMS bas i ett vägguttag(120V) och basen höll i 10 min, det hr såklart inte ett sk.t med musik att göra men de säger en del om vad basen tål om de nu är sant... ett litet klipp med LMS http://www.youtube.com/watch?v=O-cOY_anSZY Sj har jag bestämt mig.. jag SKA ha ett par LMS ULTRA. kanske blir det en sådan till bilen också...!!
JL körde en 13W7 i 30 minuter i vägguttaget i USA (ca 110V, 60Hz) sen kopplade de ur den för den dog ej..

Det testet säger antingen massor för en användare, eller ingenting.

Det är inget fel på LMS basar, men man skall inet tro att bara för man köper en sån så kommer det bli bra återgivning.

Just i fallet med bas, så skulle jag säga att elementet i sig är max 20% av hur bra slutresultatet blir.

Dsv, det finns lite andra saker att behärska till fullo först.
Old September 15th, 2011, 11:00   #14
cerwinsky
Senior Member

Nä att koppla in en bas i vägguttaget säger ingenting om hur basen låter eller presterar med musik, men de säger ju en del om hur tålig spolen är... ! Absolut så är basen bara en del i ekvationen över att få det att låt bra. Men köper man en sån bas(som jag ska) så ser man ju till att ge den så bra förutsättningar som det bara går !! Man köper inte en Ferrari motor och sätter den i en VAZ.... .)
Old September 15th, 2011, 14:15   #15
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Rep Power: 492 jonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud of

Quote:
Nä att koppla in en bas i vägguttaget säger ingenting om hur basen låter eller presterar med musik, men de säger ju en del om hur tålig spolen är... ! Absolut så är basen bara en del i ekvationen över att få det att låt bra. Men köper man en sån bas(som jag ska) så ser man ju till att ge den så bra förutsättningar som det bara går !! Man köper inte en Ferrari motor och sätter den i en VAZ.... .)
Helt riktigt.

Men det är inte efefkttåligheten som avgör, det är snarare hur pass rent ditt steg är i signal
Old September 15th, 2011, 14:32   #16
cerwinsky
Senior Member

hm tror inte jag skrivit nånting om att effekttåligheten avgör..... Är alltid lika skoj att bli idiot förklarad(inte bokstavligt men de är ungefär så man blir bemött om man råkar skriva något fel) likadant när jag skrev om hjälp hur man byter upphängning så va svaret att jag till 99,9 % skulle göra fel. nu typ 2 månader efter att JAG byttte upphängning så funkar det perfekt fortfarande så även novisar kan lyckas.. va inte svårt heller. det har iofs inget me denna tråd att göra men ändå..
Old September 15th, 2011, 15:28   #17
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Quote:
hm tror inte jag skrivit nånting om att effekttåligheten avgör..... Är alltid lika skoj att bli idiot förklarad(inte bokstavligt men de är ungefär så man blir bemött om man råkar skriva något fel) likadant när jag skrev om hjälp hur man byter upphängning så va svaret att jag till 99,9 % skulle göra fel. nu typ 2 månader efter att JAG byttte upphängning så funkar det perfekt fortfarande så även novisar kan lyckas.. va inte svårt heller. det har iofs inget me denna tråd att göra men ändå..
Ville inte idiotförklara dig. Men det finns dem som tror att bara för att en bas är specad att tåla 4000W kontinuerligt, så kan man inte elda spolen med ett steg som skall ge 1000w specat.

Men det går alldeles utmärkt att ha sönder den basen med det steget.
Old September 15th, 2011, 15:55   #18
micke999
Senior Member

Rep Power: 165 micke999 has a spectacular aura aboutmicke999 has a spectacular aura about

Quote:
Hm vadå för d..la steg? jag har då inte skrivit om att jag ska ha nåt steg som lämnar 1000 w. Jag har för fn inte ens bestämt riktigt vicket steg jag ska , och de blir då inge Kalle Anka steg. men du kanske menar youtube klippet? fan ja missa att kolla vicket steg han hade när ja la upp de.... ! jag vet mycket väl att ett steg som lämnar 1000w kan bränna spolen på en bas som ska tåla 4000w.

Nån som är på stridshumör??läs vad jonas skrev igen!!!

bara tacka när så duktiga killar hjälper till och svarar

www.garaget.org/micke999
micke999 is offline   Reply With Quote
Old September 15th, 2011, 16:04   #19
cerwinsky
Senior Member

Ja idag är jag verkligen på krigsstigen.. är nog för att ja ska på jobbintervju imorn o är nervös.. Ahh såg nu att ja misstolkat, va ju inte mig personligen lr ens denna tråd han mena... aja rätt sk vara rätt så jag radera föregående svar!!

Och ja det är kanon bra att det finns kunniga och hjälpsamma personer på detta forum(och på andra) men tyvärr tycker jag att bara för att man inte är expert och kan beräkna thiele-small parametrar så blir man nervärderad(så de känns).... och de tål jag inte idag..
Old September 15th, 2011, 20:25   #20
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Quote:
Ja idag är jag verkligen på krigsstigen.. är nog för att ja ska på jobbintervju imorn o är nervös.. Ahh såg nu att ja misstolkat, va ju inte mig personligen lr ens denna tråd han mena... aja rätt sk vara rätt så jag radera föregående svar!!

Och ja det är kanon bra att det finns kunniga och hjälpsamma personer på detta forum(och på andra) men tyvärr tycker jag att bara för att man inte är expert och kan beräkna thiele-small parametrar så blir man nervärderad(så de känns).... och de tål jag inte idag..
Jag tror inte det är nån som nedvärderar, inte avsiktligt åtminstone.

Det du skall veta är att det sitter väldigt många som läser här, och om man inte är extremt noga med att förtydliga allt (nästan så det blir idiotsäkert) så kommer saker uppfattas fel.

Därav ville jag bara förtydliga det här med effekttålighet när vi ändå var inne på det.
Reply

Thread Tools

Posting Rules