Announcement

Collapse
No announcement yet.

EASCA tävlingar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: EASCA tävlingar.

    Originally posted by HiFiMicke View Post
    Okej tack för ett bra och sakligt svar.
    Och som tillägg till det Jalle skrev så skall vi ha klart som korvspad för oss att det är stor skillnad på en "bra" skiva och en som duger för att separera bilar med på tävling.

    Många tycker att Metallicas Black Album är en "bra skiva". Många tycker att Kents Vapen och Ammunition är likaså.

    Ingen utav dem duger att använda på tävling. Om man kan SQ förstår man varför.

    mvh Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #17
      Re: EASCA tävlingar.

      Originally posted by Mr Calle View Post
      Det viktiga är väll inte när en låt gjordes utan att skivan den ligger på som ska ligga till grund för en ljudbedömning inte är den delen i systemet som är sämst! -Eller?
      Absolut! Sa jag nåt som stod i motsats till det?! Show me.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #18
        Re: EASCA tävlingar.

        Originally posted by jonash View Post
        Och som tillägg till det Jalle skrev så skall vi ha klart som korvspad för oss att det är stor skillnad på en "bra" skiva och en som duger för att separera bilar med på tävling.

        Många tycker att Metallicas Black Album är en "bra skiva". Många tycker att Kents Vapen och Ammunition är likaså.

        Ingen utav dem duger att använda på tävling. Om man kan SQ förstår man varför.

        mvh Jonas
        Vore det inte bättre att förklara VARFÖR tex Metallica's Black Album inte duger, istället för att dumförklara alla som inte är insatta i SQ biten?

        Comment


        • #19
          Re: EASCA tävlingar.

          Originally posted by ShaddeN View Post
          Vore det inte bättre att förklara VARFÖR tex Metallica's Black Album inte duger, istället för att dumförklara alla som inte är insatta i SQ biten?
          Lyssna på skivan.

          Det är så in i h-vete komprimerat.

          Metallica 2 album innan dess var okej. Sen att låtarna är bra är en sak, men skivan...nej. Producenten borde ha en spark där bak
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #20
            Re: EASCA tävlingar.

            På the Black album är allting mixat för maximal effekt. Till exempel ligger det 8 överlagrade trumspår ovanpå varandra. Det låter jävligt fett. Men det är svårt att avgöra vilken av de 8 virvelkaggarna systemet återger korrekt.

            Till skillnad från Jonas tycker jag inte producenten gjorde fel på denna skiva. Han ville ha fram ett ljud som lät tungt. Senaste death magnetic som är så sönderkomprimerad så man bara blir ledsen är en annan sak. http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
            /tycker Erik.

            Comment


            • #21
              Re: EASCA tävlingar.

              Originally posted by jonash View Post
              Lyssna på skivan.

              Det är så in i h-vete komprimerat.

              Metallica 2 album innan dess var okej. Sen att låtarna är bra är en sak, men skivan...nej. Producenten borde ha en spark där bak
              Okej
              Tack för din förklaring Själv så har man ju aldrig varken tänkt eller lyssnat på dom på ett sådant sett utan bara för att dom gjort sköna låtar

              Comment


              • #22
                Re: EASCA tävlingar.

                Originally posted by Robsarve View Post
                På the Black album är allting mixat för maximal effekt. Till exempel ligger det 8 överlagrade trumspår ovanpå varandra. Det låter jävligt fett. Men det är svårt att avgöra vilken av de 8 virvelkaggarna systemet återger korrekt.

                Till skillnad från Jonas tycker jag inte producenten gjorde fel på denna skiva. Han ville ha fram ett ljud som lät tungt. Senaste death magnetic som är så sönderkomprimerad så man bara blir ledsen är en annan sak. http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
                Den där verkade ju vara RIKTIGT tråkig..... Snacka om att dom verkar ha tappat stinget!

                Comment


                • #23
                  Re: EASCA tävlingar.

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Till skillnad från Jonas tycker jag inte producenten gjorde fel på denna skiva. Han ville ha fram ett ljud som lät tungt. Senaste death magnetic som är så sönderkomprimerad så man bara blir ledsen är en annan sak. http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
                  Jag borde nog ha sagt att JAG tycker producenten gjorde fel. Däremot så gjorde han ju uppenbarligen rätt ur ett försäljningsperspektiv, då plattan sålde fler än 2 kopior.....

                  Undrar ibland hur den hade låtit "autentiskt". Får vi aldrig veta
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #24
                    Re: EASCA tävlingar.

                    när jag haft en tävlingsbil som inte varit injusterad o långt ifrån klar så har jag använt flera av låtarna på EASCA skivan då de är hissade i basen o inspelade så det ska låta "fläskigt o ballt".
                    Dessutom så maskeras mycket av bristerna med bra demoskivor (som t ex EASCA skivan) så för just demo är det bra med denna typen av inspelningar.

                    Ska jag plocka fram brister o saker att förbättra i en bilstereoanläggning använder jag EMMA skivan.
                    Den är ett analyseringsinstrument som är inspelad för att just ta fram brister i bilstereoanläggningar.
                    Den är även inspelad så att många olika EMMA utbildade ljuddomare runt om i världen bedömer den likadant, oavsett deras musiksmak, kultur osv..

                    Med enbart demo inspirerade musikspår blir det tycke/smak som avgör.
                    Det ställer dessutom enorma krav på lyssnaren att veta vad han/hon ska lyssna efter.
                    Man får svårt att analysera en anläggning om man "rycks med" av musiken, vilket inte är tanken med en ljudbedömning.
                    Däremot vid en demo, då får man gärna "ryckas med"...

                    EMMA skivan är en skiva som har mognat fram under många år.
                    Den var redan från början ett bra analyseringsverktyg, men har genom åren verkligen mognat fram till att bli en otroligt bra bedömningsskiva.

                    Du kan tävla i ca 40 olika länder runt om på jorden inom EMMA och veta att vid alla tillfällen så används samma skiva, med EMMA utbildade ljuddomare som genomgått de krav som ställs på att bli ljuddomare inom EMMA, som bedömare/domare av din anläggning.

                    Skulle man sen vilja se hur studion där all musik på EMMA skivan är inspelad så finns det en dvd som visar det.
                    På den dvd´n så visar dem hur studion ser ut rent fysiskt (vart den är dämpad osv t ex) men även studioteknikern som spelat in EMMA skivan är med och förklarar lite hur allt är t ex mickat, vilka instruments som används, vilket mixerbord han använt osv osv...
                    Till tidigare skivor har det även funnits bilder på hur musikerna stått i inspelningslokalen. Men jag är osäker på om det finns till årets EMMA skiva dock...

                    Mvh
                    Rutger
                    Last edited by rutger j; July 4, 2009, 17:44.
                    Du lär så länge du lever, heter det.
                    Jag tror att motsatsen är lika sann.
                    Bengt Feldreich
                    _______________________________________
                    _______________________________________

                    Comment


                    • #25
                      Re: EASCA tävlingar.

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      På the Black album är allting mixat för maximal effekt. Till exempel ligger det 8 överlagrade trumspår ovanpå varandra. Det låter jävligt fett. Men det är svårt att avgöra vilken av de 8 virvelkaggarna systemet återger korrekt.

                      Till skillnad från Jonas tycker jag inte producenten gjorde fel på denna skiva. Han ville ha fram ett ljud som lät tungt. Senaste death magnetic som är så sönderkomprimerad så man bara blir ledsen är en annan sak. http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
                      Lyssna på soundet på trumsetet på Black Album och gör sedan en jämförelse med ...and Justice For All. Lars Ulrich påstod i någon dokumentär att han inte gillade soundet på Black Album alls till en början med...konstigt vad man kan ändra uppfattning bara för att det säljer...

                      Bastrummorna på Justice är annars en sak som är svåra att få till...få system har en sub som återger dessa korrekt! Du kan höra precis hur skinnet på trumman sjunger ut varje slag, men det kräver som sagt mycket av din anläggning.

                      /Freddi
                      Projekt #sqnewbeetle
                      http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                      Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                      Comment


                      • #26
                        Re: EASCA tävlingar.

                        Originally posted by Freddi View Post
                        Bastrummorna på Justice är annars en sak som är svåra att få till...få system har en sub som återger dessa korrekt! Du kan höra precis hur skinnet på trumman sjunger ut varje slag, men det kräver som sagt mycket av din anläggning.

                        /Freddi
                        Skönt att man kan det receptet!

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #27
                          Re: EASCA tävlingar.

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Skönt att man kan det receptet!

                          Pierre
                          Låt mig gissa, Amega eller Dynaudio?

                          /Freddi
                          Projekt #sqnewbeetle
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                          Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                          Comment


                          • #28
                            Re: EASCA tävlingar.

                            Originally posted by rutger j View Post
                            när jag haft en tävlingsbil som inte varit injusterad o långt ifrån klar så har jag använt flera av låtarna på EASCA skivan då de är hissade i basen o inspelade så det ska låta "fläskigt o ballt".
                            Dessutom så maskeras mycket av bristerna med bra demoskivor (som t ex EASCA skivan) så för just demo är det bra med denna typen av inspelningar.

                            Ska jag plocka fram brister o saker att förbättra i en bilstereoanläggning använder jag EMMA skivan.
                            Den är ett analyseringsinstrument som är inspelad för att just ta fram brister i bilstereoanläggningar.
                            Den är även inspelad så att många olika EMMA utbildade ljuddomare runt om i världen bedömer den likadant, oavsett deras musiksmak, kultur osv..

                            Med enbart demo inspirerade musikspår blir det tycke/smak som avgör.
                            Det ställer dessutom enorma krav på lyssnaren att veta vad han/hon ska lyssna efter.
                            Man får svårt att analysera en anläggning om man "rycks med" av musiken, vilket inte är tanken med en ljudbedömning.
                            Däremot vid en demo, då får man gärna "ryckas med"...

                            EMMA skivan är en skiva som har mognat fram under många år.
                            Den var redan från början ett bra analyseringsverktyg, men har genom åren verkligen mognat fram till att bli en otroligt bra bedömningsskiva.

                            Du kan tävla i ca 40 olika länder runt om på jorden inom EMMA och veta att vid alla tillfällen så används samma skiva, med EMMA utbildade ljuddomare som genomgått de krav som ställs på att bli ljuddomare inom EMMA, som bedömare/domare av din anläggning.

                            Skulle man sen vilja se hur studion där all musik på EMMA skivan är inspelad så finns det en dvd som visar det.
                            På den dvd´n så visar dem hur studion ser ut rent fysiskt (vart den är dämpad osv t ex) men även studioteknikern som spelat in EMMA skivan är med och förklarar lite hur allt är t ex mickat, vilka instruments som används, vilket mixerbord han använt osv osv...
                            Till tidigare skivor har det även funnits bilder på hur musikerna stått i inspelningslokalen. Men jag är osäker på om det finns till årets EMMA skiva dock...

                            Mvh
                            Rutger

                            Nice då kan du ta den skivan till min bil nästa gång för då kan ju jag med få fullt
                            Team dB Akuten

                            2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

                            Comment


                            • #29
                              Re: EASCA tävlingar.

                              straffspark.................................måste. ..............................................håll a............
                              ....................................tyst.......... ......................kan......................... .................
                              inte...................stå emot.....................längre...

                              Antonio, inte ens den bästa demoskiva kan få en brölande ESPL bil o låta bra

                              mvh
                              Rutger
                              Du lär så länge du lever, heter det.
                              Jag tror att motsatsen är lika sann.
                              Bengt Feldreich
                              _______________________________________
                              _______________________________________

                              Comment


                              • #30
                                Re: EASCA tävlingar.

                                Originally posted by rutger j View Post
                                straffspark.................................måste. ..............................................håll a............
                                ....................................tyst.......... ......................kan......................... .................
                                inte...................stå emot.....................längre...

                                Antonio, inte ens den bästa demoskiva kan få en brölande ESPL bil o låta bra

                                mvh
                                Rutger



                                ojojoj vad här skall tweakas sq=)
                                Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                                Comment

                                Working...
                                X