Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer ODR+Iphone4s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Pioneer ODR+Iphone4s

    Originally posted by jonash View Post
    Avsaknaden av sladd? Stå vart som helst och kör igång musiken?

    Finns många fördelar. Men det är bara den som använt det som förstår det. Jag tyckte det var skit, ändå tills första gången jag använde det hemma. Nu kör jag det OFTA.

    //Jonas
    Ovanstående gäller även för BT.

    Men AirPlay använder WiFi som jag tycker är en betydligt stabilare plattform för överföring av ljud & bild, dessutom med större bandbredd.

    Och ännu är det, vad jag har sett, bara aptX kodningen av BT som kunna uppvisa någon som helst ljudkvalitet, och det saknas stöd för det i iphonen. :-)
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #32
      Re: Pioneer ODR+Iphone4s

      Originally posted by JALLE View Post
      Men AirPlay använder WiFi som jag tycker är en betydligt stabilare plattform för överföring av ljud & bild, dessutom med större bandbredd.
      Ahaaa, då förstår jag!

      Originally posted by JALLE View Post
      Och ännu är det, vad jag har sett, bara aptX kodningen av BT som kunna uppvisa någon som helst ljudkvalitet, och det saknas stöd för det i iphonen. :-)
      Ska läsa på lite om det då väldigt mycket av det jag monterar i dag är trådlöst!

      Fast 80% av mina kunder har nog en iPhone!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #33
        Re: Pioneer ODR+Iphone4s

        Intressant läsning:

        iPhone 5 Audio Quality:
        http://www.kenrockwell.com/apple/iph...io-quality.htm
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

        Comment


        • #34
          Re: Pioneer ODR+Iphone4s

          Originally posted by gurenius View Post
          Intressant läsning:

          iPhone 5 Audio Quality:
          http://www.kenrockwell.com/apple/iph...io-quality.htm
          Ja det får man säga!

          Undrar hur lite andra källor står sig, typ iPhone4, Samsung Galaxy m.fl.

          //Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #35
            Re: Pioneer ODR+Iphone4s

            Originally posted by gurenius View Post
            Intressant läsning:

            iPhone 5 Audio Quality:
            http://www.kenrockwell.com/apple/iph...io-quality.htm
            Rockwell skriver ofta jäkligt intressanta och utförliga artiklar, och detta var inget undantag.

            Hemma tycker jag det låter bättre via airporten än när telefonen är pluggad direkt i förstärkaren.
            Men då det inte går att göra några snabba À/B test så kan det vara lite airplayfanatism som talar.

            Och det blir ju inte sämre när man synkat sina losslessfiler till spotifybiblioteket på telefonen och kan köra allt från samma klient. :-)
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #36
              Re: Pioneer ODR+Iphone4s

              Så här ser min icon ut i nallen för AirPlay appen
              Attached Files
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #37
                Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                Originally posted by gurenius View Post
                Intressant läsning:

                iPhone 5 Audio Quality:
                http://www.kenrockwell.com/apple/iph...io-quality.htm
                Ställer mig lite negativ till den artikeln , iallefall när han refererar till hörlursutgången som en utmärkt anslutning till sin hifi anläggning!

                Provade i bilen idag och 3.5mm plugg till rca lät INTE bra medan lightning till 30pin adapter samt en 30pin till rca kabel faktiskt lät helt okey!

                Skillnaden som jag förstår det är att via 3.5mm kontakten så används inbyggda D/A+ vad jag antar en hörlursförstärkare med volymkontroll
                osv aktiverat medans om man kör adaptern så tar man ut ljudet digitalt och sedan sitter en D/A i adaptern och med den inkopplad är telefonens volym osv avaktiverade.

                Jag kanske har missförstått artikeln eller att min 3.5mm till rca är värdelös
                men det var vad jag fick för resultat iallefall.

                Misstänker att en IStreamer eller Airport Express skulle höja ljudet ytterligare.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #38
                  Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Ställer mig lite negativ till den artikeln , iallefall när han refererar till hörlursutgången som en utmärkt anslutning till sin hifi anläggning!

                  Provade i bilen idag och 3.5mm plugg till rca lät INTE bra medan lightning till 30pin adapter samt en 30pin till rca kabel faktiskt lät helt okey!

                  Skillnaden som jag förstår det är att via 3.5mm kontakten så används inbyggda D/A+ vad jag antar en hörlursförstärkare med volymkontroll
                  osv aktiverat medans om man kör adaptern så tar man ut ljudet digitalt och sedan sitter en D/A i adaptern och med den inkopplad är telefonens volym osv avaktiverade.

                  Jag kanske har missförstått artikeln eller att min 3.5mm till rca är värdelös
                  men det var vad jag fick för resultat iallefall.

                  Misstänker att en IStreamer eller Airport Express skulle höja ljudet ytterligare.
                  Min 3.5 ut från luren håller faktiskt förvånande hög kvalitet, men jag tror det kan ha med ingången i nästa länk i kedjan att göra. Och sen vilken volym man kör. Min blir kass efter typ 70% upp.

                  Men sen har jag för mig jag läst att hårdvaran kan variera en hel del mellan exemplaren på telefon också..

                  //Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #39
                    Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                    Hewi, min 3.5-plugg låter mycket bra. Låg volym är det men absolut bra. IStreamern är också hemma och väntar på inkoppling. Ska bli en intressant jämförelse.

                    Vilken adapter är det du testar nu?
                    // Gurra
                    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                    Comment


                    • #40
                      Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                      Originally posted by jonash View Post
                      Min 3.5 ut från luren håller faktiskt förvånande hög kvalitet, men jag tror det kan ha med ingången i nästa länk i kedjan att göra. Och sen vilken volym man kör. Min blir kass efter typ 70% upp.

                      Men sen har jag för mig jag läst att hårdvaran kan variera en hel del mellan exemplaren på telefon också..

                      //Jonas
                      Ja för att få ngn som helst volym i bilen så körde jag max volym på telefonen , mkt möjligt att det är det som felade då men på Ipoden kan jag köra max ut på utan att det låter illa i garage stereon iaf.

                      Originally posted by gurenius View Post
                      Hewi, min 3.5-plugg låter mycket bra. Låg volym är det men absolut bra. IStreamern är också hemma och väntar på inkoppling. Ska bli en intressant jämförelse.

                      Vilken adapter är det du testar nu?
                      Hmmm konstigt , adaptern är denna http://store.apple.com/se/product/MD...apter?fnode=45 ihop med denna http://www.kjell.com/sortiment/telef...ne-ipod-p91240

                      3.5mm kabeln är denna http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4254
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #41
                        Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Provade i bilen idag och 3.5mm plugg till rca lät INTE bra medan lightning till 30pin adapter samt en 30pin till rca kabel faktiskt lät helt okey!

                        Synd att du inte kunde testa med annan 3,5mm källa, då hade du sett om det var luren som lät illa eller som det nämns ..... den andra länken!
                        Nu när vi har Spotify så är det väldigt enkelt att jämföra ljudkällor med samma förutsättningar.

                        Jag har nämligen jämfört utgångar, vi kan ta min dator som ett exempel.
                        Den låter så sjukt mycket bättre än iPhone, jag skulle inte ens för pengar lyssna på 3,5mm utgången från den!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #42
                          Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Synd att du inte kunde testa med annan 3,5mm källa, då hade du sett om det var luren som lät illa eller som det nämns ..... den andra länken!
                          Nu när vi har Spotify så är det väldigt enkelt att jämföra ljudkällor med samma förutsättningar.

                          Jag har nämligen jämfört utgångar, vi kan ta min dator som ett exempel.
                          Den låter så sjukt mycket bättre än iPhone, jag skulle inte ens för pengar lyssna på 3,5mm utgången från den!
                          Har du då lyssnat på Iphonen genom bottenkontakten eller bara genom 3.5mm pluggen?

                          Nästa gång jag är i garaget skall jag testa en annan 3.5mm kabel samt med IPhone vs IPod.
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #43
                            Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Har du då lyssnat på Iphonen genom bottenkontakten eller bara genom 3.5mm pluggen?
                            Körde så i Audin innan med en Gateway 500 från Dension, den hade även AUX in men det kom aldrig för mig att jämföra.

                            Nu kommer jag köra optiskt från MOSTEN till en 6to8 från stereon och trådlöst från andra källor!

                            Men vi kan ju våldföra oss på Jsons bil, där finns en GW 500 som kommer att ta emot signalen från hans iPhone och då e det enkelt att få svar!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #44
                              Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                              Funderar på om man kan ha en linjeförstärkare typ PG PLD1 mellan iPhonen och aux-ingången. De är brusfria och ger massor med spänning om man vill.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • #45
                                Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                                Varför inte bara köra med en istreamer? Funkar riktigt bra och ger betydligt högre signal ut än med 3,5mm jacket. Skillnaden mellan 3,5mm jacket på 4s jämfört med istreamer är stor, så pass stor att man inte vill gå tillbaka till sniklösningen.
                                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                                Comment

                                Working...
                                X