Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E91 320d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW E91 320d

    Då ska vi se hur detta går. Jag har byggt ljud i väldigt många bilar och _aldrig_ blivit nöjd, jag har nog alltid gjort något fel.

    Förra bilen var en E46 touring där jag kämpade med dämpning i dörrar och anpassade kit för bilen men ändå så lät det aldrig bra i mina öron.
    Basbiten gick väl okej men framsystemet lät alltid dåligt.

    Nu ramlade jag över en E91'a med precis den utrustningen som jag vill ha och jag vet inte om jag vågar berätta detta men originalljudet i denna bil låter så otroligt bra mot för i mina tidigare byggen, skäms lite över detta. Jag var ut och gled tidigare idag och rattade in Money for nothing med Dire Straits och vred upp volymen ordentligt, hallå! Hur kan en originalstereo låta såpass "bra" i jämförelse mot mina tidigare bilar?

    Hur som helst, jag snackade med www.ljudbyggaren.se och det slutade med att jag ska smälla in detta:

    Gladen One 201 BMW (3-vägs med diskant, 4" och 8")
    Mosconi D2 100.4DSP
    15l sluten låda (E91) med en Phoenix Gold SXT10D2 slim
    Mosconi D2 500.1

    Det ska bli otroligt intressant att se ifall jag äntligen kan lyckas få till ett bra ljud i kärran
    Attached Files

  • #2
    Re: BMW E91 320d

    Ska bli intressant att följa. Och det går garanterat att få BMW i allmänhet och E91 i synnerhet att låta riktigt bra - lyssa bara på Nonnes
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: BMW E91 320d

      Det hade jag gärna gjort! Tyvärr så bor jag rätt långt upp i landet, annars hade jag åkt runt och lyssnat på alla era byggen.
      Vet du ifall jag behöver dämpa dörrarna och under sätena där 8"arna kommer sitta?

      Comment


      • #4
        Re: BMW E91 320d

        Originally posted by Iceman1985 View Post
        Det hade jag gärna gjort! Tyvärr så bor jag rätt långt upp i landet, annars hade jag åkt runt och lyssnat på alla era byggen.
        Vet du ifall jag behöver dämpa dörrarna och under sätena där 8"arna kommer sitta?
        Jag har dämpat både dörrarna och och under stolarna i min, det behövs. Generellt behöver man dämpa trösklarna också men det har jag inte fått gjort ännu, är ju en del jobb med att montera ned trösklarna utifrån.
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • #5
          Re: BMW E91 320d

          Originally posted by carlr View Post
          Jag har dämpat både dörrarna och och under stolarna
          I många av F-modellerna sitter högtalarna monterade i dörren och inte i dörrpanelen.
          Detta medför att F-modellerna har en lite klenare dörrpanel och innebär lite större risk att få vibrationer.
          En F-bil ska alltid dämpas där högtalaren skruvas fast.

          Originally posted by carlr View Post
          Generellt behöver man dämpa trösklarna också men det har jag inte fått gjort ännu, är ju en del jobb med att montera ned trösklarna utifrån.
          Detta är ett halvt företag så det görs nog sist i de flesta fall.
          Fast ska jag vara ärlig så är det nog det som borde göras först
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: BMW E91 320d

            Sådär, hämtade ut paketet med godsaker nu ikväll

            Haha, jag måste säga att jag är lite skeptisk till slutstegen, dom är så små och väger nada

            Försöker hitta någon som kan hjälpa till med montering med både ljus och lykta!

            Finns det någon vänlig själ i norrbotten/västerbotten som har tid och lust? (mot betalning förstås)

            Comment


            • #7
              Re: BMW E91 320d

              Originally posted by Iceman1985 View Post
              Haha, jag måste säga att jag är lite skeptisk till slutstegen, dom är så små och väger nada
              De är grymma trots formatet
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment

              Working...
              X