Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Saab 9-3 Aero

    Tjena!

    Har hänt lite smått å gott igen!

    Har fått på lite gummi på säkringshållaren, kommer även att isolera + polen med polsko mer också måste bara komma på någon bra lösning.



    Och har även fixat till kabeln till pluspolen, blev en liten söt kabelstump!



    Och nu sitter batteriet fast! men kommer en liten låsklack på den här sidan av batteriet och troligtvis blir det någon slags klack i framkant också för att minska risken att det kommer kunna röra sig framåt.



    Har även fått klart askfatet. Så nu sitter adaptern fast med magneter så att den lätt kan plockas ur om det skulle bli några problem. Och dioderna är i och en micro-switch sitter fast så att dom börjar lysa när man öppnar askfatet.



    Bagaget är äntligen helt dämpat!



    Och lådan har fått sig lite massage för att komma ner den sista biten.
    och hålet har tagits upp för basen och basen är provmonterad i lådan.







    Lådan kommer fästas med stora vinkeljärn i sidorna, sen går det inte rubba lådan överhuvudtaget varken framåt, bakåt eller i sidled. Riktigt gött fittment när man släpper ner lådan!




    Så nu kan jag börja sätta ihop bagaet lite igen och börja bygga golv och montera slutsteg! Som jag längtat! För att sedan även kunna börja röra mig framåt i bilen.

    Kan även dela med mig av ett litet sidoprojekt!

    Hittade den sparkcykel-grej på jobbet i metallbingen, och har planerat ett litet specialbygge som julklapp till sambons systerson på ca. 1 år.



    Så det började kapas och svetsas och sånt där skojjigt och än så länge har jag kommit såhär långt.




    Det ska alltså bli en lite speciell trehjuling så han kan bli fräckast på gatan!

    Får se om det även letar sig dit någon slags högtalare

    Det va det för denna gången! Ha det gött till nästa gång!
    Kolla in mitt bygge i Saaben!
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

    Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

    Comment


    • #77
      Re: Saab 9-3 Aero

      Tjenare!

      Det har stannat här lite tyvärr, har vart mycket annat i mitt liv i vintern som inte blev som man hade tänkt sig. Det tog slut mellan mig och min sambo. Så har väl inte mått perfekt och efter det så har det tyvärr blivit många andra saker som har prioriterats i livet och liknande.
      (Mycket krogrunder).

      Fick även sålt Volvon som var våran gemensamma bil som ingen av oss kände att någon av oss ville ha kvar.

      Men nu för några veckor sedan så fick jag som sagt sålt Volvon och köpt mig en till Saab 9-3 fast en kombi.
      Började då småpilla med lite ljud i den direkt eftersom det är en 2007:s årsmodell vilket betyder att man slipper MOST bekymren, och hade dessutom ganska mycket grejer bara liggandes i ljudväg.

      Har inte byggt lika seriöst i den då den enbart ska agera bruksbil.
      Men kändes efter det att det nog va det som behövdes för att få upp motivationen lite!

      Så jag fick gjort ett ganska bra ryck nu i Valborgs helgen! Så nu finns hoppet uppe igen å få igång ljudet så att jag kan plocka ut bilen för sommaren!


      Här är den nya räsern! En 1.8t BioPower Linear.



      Och här är lite av grejerna som håller på att leta sig in i den bilen.



      Det som alltså hamnar i den här bilen blir följande:

      Stereo: Alpine CDE-178bt
      Steg till framsystem: Alpine pmx-f640
      Steg till bas: Dls RA20
      Basar: Dls OA8 x2

      Högtalare i brädan kommer bytas ut till ett par original högtalare från Volvos Dynaudio system, det är 3,5" med en silk diskant vid sidan av.
      Om jag kommer ihåg rätt så sitter dom som center högtalare i C30.

      I dörrarna blir det original högtalare sålänge då jag inte orkar lägga några pengar på den här bilen. Blir troligtvis lite dämpning i dörrarna då jag har ganska mycket matta liggandes.

      Det som har hänt än sålänge i den bilen är att ström och signalkablar är dragna till bagaget och stereo sitter monterat, sen har jag sån tur att brorsan jobbar på en bygghandel med snickeri så har bara skickat en ritning på lådan till han så dom håller på och bygger lådan till mig! Lyx!

      Så nu ska bara allt in i bilen också!

      Har tyvärr typ inga bilder från det som är gjort pga att det som sagt bara har vart lite ihop-plocks bygge, men är som sagt rätt kul att bygga när man inte måste tänka på massa regler och ta korthela tiden, alltså bara för att det är kul, nästan lite flashback feeling från första bilen när man bara byggde och inte hade en aning om vad man höll på med

      Men såklart fortfarande ordentligt byggt!

      Men har som sagt fått gjort lite i den riktiga ljud bilen också!

      Började med att göra adaptrar till 3" i brädan.



      Gjorde dessa i aluminium så att det går att gänga direkt i för att skruva fast högtalaren. Och dom kommer nu hamna något sånt här:



      Har även sågat ur lite vid sidan av för att få ner diskanten bredvid.

      Har även fått gjort klart baslådan, hel plastad på order från Skogholm!





      Så nu är det ordentligt tät och riktigt stum å go!

      Har även fått fixat plåtar till dörrarna till dom största hålen i mellanplåten.






      Sen har även högtalarkablarna letat sig ut i dörrarna genom originalkontakten. Efter lite om och men, det va riktigt jävla trångt
      på förarsidan där det sitter en säkringspanel och huvöppningen precis vid genomföringen ut till dörren.



      Det har även letat sig in ett golv i bagaget över lådan.



      Så nu har jag som sagt fått upp motivationen lite igen så hoppas på att äntligen få komma ut på min första tävling!

      Ha det gött så länge så ska det komma lite tätare uppdateringar här i framtiden!

      Mvh Kalle
      Kolla in mitt bygge i Saaben!
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

      Comment


      • #78
        Re: Saab 9-3 Aero

        Lite bilder på den färdiga produkten??

        Comment


        • #79
          Re: Saab 9-3 Aero

          snyggt jobbat sträckläst och va spännande ideer har du motstånd i serie på dioderna el vad såg ju ut som att dom bara va lödade är det 3volts du använde i ditt bygge till askkoppen tyckte din ide va smart där berätta gärna hur du gjort ...lycka till man följer

          Comment


          • #80
            Re: Saab 9-3 Aero

            Tjenare!

            Har inte varit inne här på hur länge som helst...

            Kan börja med att svara på Hasses fråga om dioderna, ja dom är bara lödda ihop med ett motstånd i serie, satte även en liten microswitch så att dom bara lyser när man öppnar askfatet tror tyvärr inte jag har några bilder på switchen.

            Bilen blev iallafall klar, typ..

            Allting spelar och ser väl hyfsat ut men tanken var ju egentligen ett till golv över allting i bagaget, men eftersom bilen bara anväds som glidarbil så var jag aldrig i behov av något bagage.

            Men jäklar va gött det spelar på i bilen! Har inte lagt ner jättemånga timmar på att tweaka systemet men är fortfarande snuskigt nöjd med hur ljudet blev!
            Och Dayton basen! jag tror jag är kär! Spelar otroligt bra både tillräckligt högt med tanke på effekten den får dessutom i en sluten låda, och vilken jävla kick det blev i den! sen hjälper nog middarna till rätt duktigt på den snärtiga basen men helsike så gött det spelar!

            Mätte DB på en träff bara för att polarna tjata, den spelade 129,7 med låten I cant stop-Flux Pavilion med öppen skidlucka, var först lite missnöjd, men med tanke på att den inte är byggd för att spela högt med och att basen drivs av ett DLS cc-2 som ska ge 340W i 4 Ohm så var jag ganska nöjd i slutändan ändå

            Blev aldrig något tävlande med den här bilen tyvärr, och nu ska den säljas.
            men ny bil är redan inköpt och kommer iallafall byggas för att kunna tävlas med om jag vill.

            Men bjuder på lite bilder på hur den såg ut sommaren 2017 och några fler bilder på ljudet


            Här är i från när högtalaren monterades i dörren.


            Gallren öppnades upp lite och kläddes om.



            Usb DAC:en hamnade under mittkonsolen, Denna konverterade alltså om från Usb till optisk bak till ljudprocessorn, det blev en suprakabel som fick lösa pratandet imellan där.



            Och här är hur det tillslut blev i bagaget.


            Här kommer även lite goa bilder från utsidan!





            Ska se om jag kan hitta några fler bilder från installationen, hade tyvärr lite otur med minneskort och liknande så mycket försvann, men hittar jag dom så slänger jag upp dom!

            Kan även bjuda på en sista bild på den nya bilen, tyvärr snett!


            Ha det gött!
            Kolla in mitt bygge i Saaben!
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

            Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

            Comment

            Working...
            X