Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Om du får välja" listan...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: "Om du får välja" listan...

    Originally posted by Mag75 View Post
    Va förbi BRL (Göteborg) idag och handlade en monterings ram till min stereo... och kikade även vidare på lite högtalare & steg mm. Har ju fortfarande inte bestämt mig för vilka prylar jag skall satsa på, även om det lutat åt Mosconi & Gladen.

    Vad som är slående är ju att beroende på vart man vänder sig, så blir man rekommenderad helt olika produkter. Kanske inte så konstigt när man tänker på att de ofta säljer & kanske även favoriserar ett eller flera specifika märken. Men gör det inte direkt lättare att välja prylar..

    Men det som är på pappret givet är ju i alla fall att man får bra mycket mer effekt från ett par Hertz ML Power 4 steg med en Hertz H8 DSP, än om jag väljer ett Mosconi dsp steg . Frågan är bara hur de effekt värdena är uppmätta hos Hertz resp. Mosconi. Tvivlar inte på att båda märken är bra däremot...

    Men verkar få lägga bra mycket mer "pengar per watt" om man väljer tex. Focal, Audisson & Mosconi än om man väljer Hertz, Gas mfl andra märken. Och vilka av dessa märken är förövrigt klang matchade....??

    Ju mer jag tittar, ju mer obeslutsam blir jag tyvärr. Fördelen med att handla hos BRL är att de ligger nära! Ja ja.. jag får väl kämpa vidare med min besluts ångest...suck

    Hoppas sweetspot mässan ger mig mer ro....

    https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-mlpower-4-d.html
    https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz...processor.html
    Allt handlar ju inte enbart om effekt men det vet du ju. Är ju precis som du säger att både företag och privatpersoner favoriserar märken och produkter som de har bra erfarenhet av. Som privatperson kan det ju självklart vara svårt att finna det ekonomiskt att testa flera olika setup:er med slutsteg, högtalare osv.
    Provlyssna ifall man kan, eller prata med så många kunniga personer inom ämnet och välja ut personen man tror har mest erfarenhet och/eller mest opartiska syn på produkterna. Sen trial and error

    Comment


    • #32
      Re: "Om du får välja" listan...

      Originally posted by FutureWorld View Post
      Allt handlar ju inte enbart om effekt men det vet du ju. Är ju precis som du säger att både företag och privatpersoner favoriserar märken och produkter som de har bra erfarenhet av. Som privatperson kan det ju självklart vara svårt att finna det ekonomiskt att testa flera olika setup:er med slutsteg, högtalare osv.
      Provlyssna ifall man kan, eller prata med så många kunniga personer inom ämnet och välja ut personen man tror har mest erfarenhet och/eller mest opartiska syn på produkterna. Sen trial and error
      Ja det är mycket att tänka på här.. och har ju tyvärr inte haft möjlighet att provlyssna något av det jag kikat på hittills, och det är surt! Dessutom har jag ju upptäckt att Focals K2 serie är på 2 ohm...känns inte rätt alls.

      Det viktigaste för mig är att jag inte spenderar 15-20k på prylar som inte uppfyller mina förväntningar. För det kan jag säga att jag har för dom pengarna. För jag vill kunna mata in en skiva med Yello och känna att det spelar riktigt snyggt, detaljrikt och med bra tryck!

      Men min magkänsla... (Och det är den jag kommer gå efter i slutändan)...säger mig att 6x80w INTE är tillräckligt för detta ändamål.
      Jag skulle känna mig mer trygg med att ligga runt 6x 120-150 watt och ha bra kontroll på högtalarna, men samtidigt ha möjligheten att kräma på när man vill. Sen kommer jag nog vilja ha rejält mycket mer effekt än så till baslådan...

      Så att landa med ett par slutsteg & element som inte är tillräckligt effekt starka eller klang matchade alls, är inte något jag ser fram emot direkt. Och inte heller att behöva prova sig fram när komponenterna är så dyra

      Och hur funkar det med olika märken på DSP & Steg tex. Funkar en Helix DSP med Mosconi steg osv...

      Men känslan säger mig i alla fall att om jag skall köra ett aktivt front system, så är en ljud processor en bra investering, och något jag kommer skaffa. Sen hur jag skall koppla kablage samt att få allt att fungera & lira ihop är en annan femma!

      Jag skulle behöva en heldag med en "Björn Hellberg" inom ljud för att få svar på allt.. . Eller en dag ihop med någon som bygger...

      Comment


      • #33
        Re: "Om du får välja" listan...

        Originally posted by Mag75 View Post
        Ja det är mycket att tänka på här.. och har ju tyvärr inte haft möjlighet att provlyssna något av det jag kikat på hittills, och det är surt! Dessutom har jag ju upptäckt att Focals K2 serie är på 2 ohm...känns inte rätt alls.

        Det viktigaste för mig är att jag inte spenderar 15-20k på prylar som inte uppfyller mina förväntningar. För det kan jag säga att jag har för dom pengarna. För jag vill kunna mata in en skiva med Yello och känna att det spelar riktigt snyggt, detaljrikt och med bra tryck!

        Men min magkänsla... (Och det är den jag kommer gå efter i slutändan)...säger mig att 6x80w INTE är tillräckligt för detta ändamål.
        Jag skulle känna mig mer trygg med att ligga runt 6x 120-150 watt och ha bra kontroll på högtalarna, men samtidigt ha möjligheten att kräma på när man vill. Sen kommer jag nog vilja ha rejält mycket mer effekt än så till baslådan...

        Så att landa med ett par slutsteg & element som inte är tillräckligt effekt starka eller klang matchade alls, är inte något jag ser fram emot direkt. Och inte heller att behöva prova sig fram när komponenterna är så dyra

        Och hur funkar det med olika märken på DSP & Steg tex. Funkar en Helix DSP med Mosconi steg osv...

        Men känslan säger mig i alla fall att om jag skall köra ett aktivt front system, så är en ljud processor en bra investering, och något jag kommer skaffa. Sen hur jag skall koppla kablage samt att få allt att fungera & lira ihop är en annan femma!

        Jag skulle behöva en heldag med en "Björn Hellberg" inom ljud för att få svar på allt.. . Eller en dag ihop med någon som bygger...
        Mitt Focal K2 kit är på 4ohm. (Är till salu)
        Hur stora krav har du? Ska du tävla i välljud eller ska det bara låta riktigt bra? Diskant, mellanregister behöver ju inte lika mycket effekt som midbas och subwoofern. Att tänka på också är att en del tillverkare mäter effekten vid 13.8V och en del vid 14.4V. Så säg att ett steg ger ut 2x100wrms @4ohm och ett annat lika mycket så kommer ju det steget som har uppmätt effekt vid 13.8V ge ut mer effekt

        Comment


        • #34
          Re: "Om du får välja" listan...

          Originally posted by FutureWorld View Post
          Mitt Focal K2 kit är på 4ohm. (Är till salu)
          Hur stora krav har du? Ska du tävla i välljud eller ska det bara låta riktigt bra? Diskant, mellanregister behöver ju inte lika mycket effekt som midbas och subwoofern. Att tänka på också är att en del tillverkare mäter effekten vid 13.8V och en del vid 14.4V. Så säg att ett steg ger ut 2x100wrms @4ohm och ett annat lika mycket så kommer ju det steget som har uppmätt effekt vid 13.8V ge ut mer effekt
          Ok. Kan det vara en tidigare modell i K2 serien? De jag kollar på (Focal ES 165K2) har en spec på 2 ohms impedans. Hur som helst....käns som jag är på väg bort från Focal ändå faktiskt. Kanske blir ett ihop plock av olika element istället, eftersom jag skall köra ett aktivt system. Men några planer på att tävla har jag inte, utan snarare som du beskriver det - Det skall låta riktigt bra!

          Och låter vettigt att ge mest effekt till bas & mid basar. Men att kunna ge riktigt med kraft till bas lådan kräver ju nästan ett separat steg i form av ett monolock, eller bryggat 2 kanals.

          En lösning för frontsystemet skulle ju kunna vara detta.
          http://www.bilstereohornan.se/helix-p-six-dsp-mk2:6612
          Bra med effekt per kanal & inget behov av separat DSP. Men blir ingen DSP styrning över till basen då förstås, som mosconi erbjuder med D2 80.6 .
          Men där går ju istället effekten ner till 80w. Sen kan man ju köra 2-vägs fram istället för 3, så löser man mycket problem samt sparar mycket pengar....

          Men som jag sagt tidigare, så hoppas jag få bra idéer och tänkbara upplägg presenterade på Sweetspot mässan om ett par veckor. Och då framför allt gällande DSP & slutstegs kombinationer / lösningar.

          Comment


          • #35
            Re: "Om du får välja" listan...

            Originally posted by Mag75 View Post
            Ok. Kan det vara en tidigare modell i K2 serien? De jag kollar på (Focal ES 165K2) har en spec på 2 ohms impedans. Hur som helst....käns som jag är på väg bort från Focal ändå faktiskt. Kanske blir ett ihop plock av olika element istället, eftersom jag skall köra ett aktivt system. Men några planer på att tävla har jag inte, utan snarare som du beskriver det - Det skall låta riktigt bra!

            Och låter vettigt att ge mest effekt till bas & mid basar. Men att kunna ge riktigt med kraft till bas lådan kräver ju nästan ett separat steg i form av ett monolock, eller bryggat 2 kanals.

            En lösning för frontsystemet skulle ju kunna vara detta.
            http://www.bilstereohornan.se/helix-p-six-dsp-mk2:6612
            Bra med effekt per kanal & inget behov av separat DSP. Men blir ingen DSP styrning över till basen då förstås, som mosconi erbjuder med D2 80.6 .
            Men där går ju istället effekten ner till 80w. Sen kan man ju köra 2-vägs fram istället för 3, så löser man mycket problem samt sparar mycket pengar....

            Men som jag sagt tidigare, så hoppas jag få bra idéer och tänkbara upplägg presenterade på Sweetspot mässan om ett par veckor. Och då framför allt gällande DSP & slutstegs kombinationer / lösningar.
            Ja det är en modell som slutat säljas. Kollat dbakuten.se?
            http://www.dbakuten.se/bilstereo/var..._grp-s1%2F1973

            http://www.dbakuten.se/bilstereo/hog..._grp-s1%2F1500

            Dem 2 från k2 serien ligger på 4ohm.

            Ett monoblock till subben blir nästan ett måste. Tror dem flesta skulle rekommendera ett monoblock.

            Man kan ju plocka ihop ett eget kit som du säger. Själv så använder jag mig utav Dayton Audio PS95-8 i instrumentbrädan, behövs ingen diskant. Låter riktigt bra tycker jag.

            80wrms är ändå rätt mycket särskilt ifall man kör aktivt. Kit:en som säljs brukar ju vara specade för kanske mellan 80 och 120wrms på ett ungefär. Men då är det med alla element och delningsfilterna som snor en hel del av effekten. Kör man då med 80wrms per element så är det ju som att man skulle ha 2x160wrms ifall man kör med passiva element.

            Angående DSP och tidskomp så borde det väl gå att utgå från subben, brukar man göra i och med att den är längst ifrån. Då har man 0 fördröjning på basen, sen resterande element tidskompar man in efter basen. Så det element som man sitter närmast har mest fördröjning. Så då behöver man ingen kanal med tidskomp till basen i och med att man ställer in allt efter basen. Sen finns det förvisso en del som tidskompar basen också trots att den är längst ifrån, men tror mer att det är en fråga om hur man väljer att ställa in tidskompet, alltså på vilket sätt man tidskompar in grejerna.

            Men du kanske har koll på hur man ställer in tidskompet?

            Comment


            • #36
              Re: "Om du får välja" listan...

              Originally posted by FutureWorld View Post
              Ja det är en modell som slutat säljas. Kollat dbakuten.se?
              http://www.dbakuten.se/bilstereo/var..._grp-s1%2F1973

              http://www.dbakuten.se/bilstereo/hog..._grp-s1%2F1500

              Dem 2 från k2 serien ligger på 4ohm.

              Ett monoblock till subben blir nästan ett måste. Tror dem flesta skulle rekommendera ett monoblock.

              Man kan ju plocka ihop ett eget kit som du säger. Själv så använder jag mig utav Dayton Audio PS95-8 i instrumentbrädan, behövs ingen diskant. Låter riktigt bra tycker jag.

              80wrms är ändå rätt mycket särskilt ifall man kör aktivt. Kit:en som säljs brukar ju vara specade för kanske mellan 80 och 120wrms på ett ungefär. Men då är det med alla element och delningsfilterna som snor en hel del av effekten. Kör man då med 80wrms per element så är det ju som att man skulle ha 2x160wrms ifall man kör med passiva element.

              Angående DSP och tidskomp så borde det väl gå att utgå från subben, brukar man göra i och med att den är längst ifrån. Då har man 0 fördröjning på basen, sen resterande element tidskompar man in efter basen. Så det element som man sitter närmast har mest fördröjning. Så då behöver man ingen kanal med tidskomp till basen i och med att man ställer in allt efter basen. Sen finns det förvisso en del som tidskompar basen också trots att den är längst ifrån, men tror mer att det är en fråga om hur man väljer att ställa in tidskompet, alltså på vilket sätt man tidskompar in grejerna.

              Men du kanske har koll på hur man ställer in tidskompet?
              Ja där fanns dom ju i 4 ohm. Och Focal ES 165 KX3...ja tack...fast inte om jag måste betala dom själv Hade tänkt lägga runt 5-6k på ett front system..och kanske runt 10k för DSP, Steg & kablage.

              Och monoblock låter som det bästa ja, och så får det nog bli så småningom. Men kommer nog bygga med mitt nuvarande steg & baslåda tills vidare, och försöka få till ett bra front system först.

              Och har hört bra om Dayton också...

              När det gäller effekt så är det nog min brist på erfarenhet som gör att jag vill ha mer, även om jag inte lär behöva det. För som både du och andra (bla. tvett) påpekar så är det ju 80w "per element" när man kör aktivt, och det där har jag nog inte riktigt fattat. Men nu börjar jag ju inse att det är gott nog! Har bara kört passivt innan så har ingen erfarenhet av aktiva system.

              När det gäller DSP & tidskompensering, så är jag helt med på vad du menar. Lite samma princip i hemmabio systemet, där man bla kan luta/vinkla tex. golvhögtalare för att få till en fördröjning... (mellan diskant & mid/bas element) allt för att ljudet skall synka när det når öronen.

              Men någon erfarenhet av det när det gäller bil sidan har jag inte dock. Men vet hur viktigt det är, och just därför skall jag köra DSP i mitt system.Men kommer förmodligen att försöka leja bort jobbet när man byggt klart, och låta proffsen ställa in ljudet. Man vill ju få ut maximalt av sitt system

              Tack

              Comment


              • #37
                Re: "Om du får välja" listan...

                Då har jag slängt ihop 3 st tänkbara upplägg som jag tror skulle kunna funka. Dock blir alternativet med separat dsp väldigt dyrt, samt tar mer plats i en bil som inte har så mycket utrymme. Därför går nog då även ett klass A eller A/B steg bort...

                Så realistiskt sett så handlar det snarare om 2 upplägg där jag får bestämma mig för om jag skall ha 4 eller 6 kanaler. Så två klass D steg varav ett med inbyggd dsp blir nog det mest ekonomiska samt plats besparande. Jag får hoppas att dagens klass D är så bra att de kan mäta sig med klass A & A/B.
                Last edited by Mag75; April 29, 2018, 23:45.

                Comment


                • #38
                  Re: "Om du får välja" listan...

                  De här två olika grund uppläggen är de jag tror blir möjliga med min tänkta budget. Sedan är ju kombinationerna med olika steg & högtalare väldigt många..
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Re: "Om du får välja" listan...

                    Då va det dags att börja inhandla lite prylar för montering. Har hyffsad koll på vad jag skall handla nu tror jag, och mycket tack vare er här på forumet och speciellt Nonne. Så tack för detta. Det största hindret nu är hur vida jag skall köpa 5.25" midbasar som är original storlek i min bil, eller om jag skall gå upp till 6.5" vilket jag vill. Dock lite ont om plats i dörrarna. Kommer ju få använda rätt tjocka adaptrar då det bygger en hel del jämfört med orginalen, samt även kapa upp högtalar hålen en bit om jag kör 6.5" . Sedan får man försöka bygga / plasta lite dörr sidor... Inte optimala bilen att bygga i kanske...

                    Kan hända räcker det med 5,25" om skillnaden på bas / tryck inte skiljer sig så mycket jämfört med 6.5" or?? Underlättar ju en hel del!!
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Re: "Om du får välja" listan...

                      Originally posted by Mag75 View Post
                      Dock lite ont om plats i dörrarna. Kommer ju få använda rätt tjocka adaptrar då det bygger en hel del jämfört med orginalen, samt även kapa upp högtalar hålen en bit om jag kör 6.5" . Sedan får man försöka bygga / plasta lite dörr sidor... Inte optimala bilen att bygga i kanske...

                      Kan hända räcker det med 5,25" om skillnaden på bas / tryck inte skiljer sig så mycket jämfört med 6.5" or?? Underlättar ju en hel del!!
                      Ser hyfsat enkelt ut. Beroende på hur tjocka plattor du har hemma, så kapar du till 1 - 2 adapterplattor. Ta loss originalhögtalaren och använd som mall så du får rätt form. Blir det 2 lager så räcker det att den inre har samma form. Eftersom plattorna bygger uppåt så behöver du mest troligt inte klippa upp plåten även om du går upp en storlek.

                      Brukar oftast vara ganska stor skillnad på 5,25 kontra 6,5. I det nedre frekvensområdet alltså.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #41
                        Re: "Om du får välja" listan...

                        Originally posted by octan View Post
                        Ser hyfsat enkelt ut. Beroende på hur tjocka plattor du har hemma, så kapar du till 1 - 2 adapterplattor. Ta loss originalhögtalaren och använd som mall så du får rätt form. Blir det 2 lager så räcker det att den inre har samma form. Eftersom plattorna bygger uppåt så behöver du mest troligt inte klippa upp plåten även om du går upp en storlek.

                        Brukar oftast vara ganska stor skillnad på 5,25 kontra 6,5. I det nedre frekvensområdet alltså.
                        Ja med adapter plattor slipper jag nog kapa plåt, så visst kan jag köra 6.5".
                        Men ett problem till är att med dörren stängd så täcker i-brädan en stor del av högtalaren. Så skulle nog behöva kapa upp och flytta högtalaren bakåt i dörren i allafall, för att få den att "spela fritt" . Men den mindre roliga är väl att jag måste bygga något vettigt av dörr sidorna sedan också...

                        Comment


                        • #42
                          Re: "Om du får välja" listan...

                          Tyvärr växer inte inte riktigt bra 5 1/4" på träd, men jag tror en av mina Teamkillar sitter på ett par Morel som är sparsamt använda om det kan vara intressant!

                          Förr Förr när DLS hade Morel i sitt sortiment så var faktiskt 5 1/4" bättre än 6,5"

                          Jag lyssnade inte på dom med koll på den tiden, köpte 6,5" för att bara en vecka senare köpa 5 1/4"

                          Men som Octan säger så har dagens 6,5" produkter fantastisk botten .... om man väljer rätt högtalare
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #43
                            Re: "Om du får välja" listan...

                            " Men som Octan säger så har dagens 6,5" produkter fantastisk botten .... om man väljer rätt högtalare "

                            Ja det är nog det man tar för givet ofta tror jag Får hoppas man väljer några som presterar bra i de lägsta frekvenserna.

                            Sen är min tanke med att köpa 6.5" inte bara för att få mer djup / tryck fram, utan även för att kunna flytta med mid basarna vid ett ev. bil byte. Och då finns det förmodligen mer plats i dörrarna.

                            Nu har jag inte bestämt mig för om jag skall välja Morel eller Gladen mid basar(..Focal verkar inte sälja lösa element). Beror ju lite på pris också...minns inte ca. priserna för Morels serier som va intressanta, men låg nog i de lite dyrare segmenten.
                            Men Morel diskanter får det nog bli.

                            Fick förövrigt mina kablar från er (Ljudbyggaren)...levererade till mitt ombud idag, så får se om man förbereder för högtalare & steg genom att dra dessa nu i helgen.
                            Last edited by Mag75; December 6, 2018, 19:51.

                            Comment


                            • #44
                              Re: "Om du får välja" listan...

                              Dags att uppdatera den här tråden tycker jag...men skall även passa på att tacka för alla inlägg, tips & råd inför mitt köp. Ovärderligt för en nybörjare som mig själv..

                              Valde till slut ett 6-kanals frontsystem och ett slutsteg med inbyggd DSP.

                              Så har under de senaste veckorna lagt tid på montering av vibrations dämpning & ljud isolering, samt att bygga in komponenterna i bilen. Inte någon optimal bil att bygga i skall till läggas, men det mesta går ju om man vill..
                              Och är just nu i slutfasen av installationen, men kommer behöva hjälp med det sista steget som då är att starta upp & programera DSP:n , samt med ljud tweaking...då det saknas en del kunskap. Är helt nytt för mig detta...

                              Lägger in lite bilder på bygget så här långt, och kommer komplettera med fler allt eftersom bygget fortskrider..

                              Valda komponenter:
                              Stereo: Min befintliga Kenwood KDC-4754SD
                              Förstärkare: Mosconi D2 80.6 DSP + Mosconi Amas S 96-K BT
                              Midbasar: Gladen Zero Pro 165 DC
                              Mellan register: Morel Dotech Ovation 4SW
                              Diskanter: Morel Supremo Picollo 28mm

                              Alla komponenter inhandlade hos Ljudbyggaren, och en shoutout till Nonne är på sin plats!
                              Attached Files
                              Last edited by Mag75; April 28, 2019, 15:04.

                              Comment

                              Working...
                              X