Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar alla knappar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur funkar alla knappar

    Jag har bytt radio i min 740 89:a, jag köpte en beg Philips 22RC268/00, bruksanvisning saknas, så jag har problem med inställning av "mina" stationer.

    Det finns 4 knappar förutom "pil vänster" och "pil höger", det verkar finnas 2 funktioner(?) på varje knapp, förkortningar som jag inte alltid förstår betydelsen av. Hur väljer man ena resp andra funktionen? Hel eller halv intryckt? Skift? CapsLock?

    NEW/LDN Förstår inte.

    BND/MAN Med BND skiftar man band, det finns tre FM-band. Betyder det att man med de 6 förvalsknapparna kan ha 6 stationer förinställda på [B]varje [B]band? MAN är manuell? Manuell vaddå?

    TA/AF Traffic announcement resp Alternative frequencies

    AST/LOC AST?
    LOC hittade jag i en vrå nånstan på internet. LOC kan tydligen vara ON eller OFF, och OFF gör automatisk överflyttning till angränsande station i P4-nätet.

    Pil vä och hö startar upp stationssökning på det band jag valt, men den hittar bara P1 P2 och P4 Stockholm. Den snurrar runt på samma band tills jag stoppar. Jag har inte kommit på hur jag söker manuellt. Jag brukar normalt lyssna på P4 Uppland.

    Ja, det är lite genant att behöva be om hjälp med basics. Men jag är i alla fall glad att jag lyckades hitta och koppla in alla trådar rätt. Och att jag till slut lyckades knövla in monteringsramen, dock efter avhyvling av de alltför tjocka hakarna med morakniven. Hoppas att jag slipper ta ut den nån gång. Nä, den får nog följa med 89:an till skroten när det blir dags.

  • #2
    Re: Hur funkar alla knappar

    om du trycker fram man på BND/MAN knappen så kan du mest troligt ställa in kanaler som du inte hittar via autosökningen,(beror mest troligt på för svag signal) bara att sitta och trycka tills du har rätt frekvens inställd för önskad kanal.

    Comment


    • #3
      Re: Hur funkar alla knappar

      Vild gissning, när du ska ställa in kanaler manuellt trycker du tills det står MAN och ställer önskad frekvens med pil vänster/höger. När du bestämt dig trycker du på t.ex. sexan och håller den inne i några sekunder så sparas den frekvensen till kanal 6.

      Comment


      • #4
        Re: Hur funkar alla knappar

        Ok, jag gör ett försök!

        Hittade en bild: http://www.gibud.no/auction/APViewItem.asp?ID=434594

        NEW vet jag ej vad det är
        LDN äör nog loudness och du slår av & på genom att hålla knappen inne länge (typ 3 sek)
        MAN är alltså om du vill stega fram till frekvensen manuellt, tex om du har dålig mottagning och den inte vill stanna själv. För att få den manuell, håll in knappen några sekunder. (tex 102,5 för PP4Uppl)
        LOC kan vara lösningen på ditt problem! Med LOC inkopplat brukar radion undvika de kanaler som inte är perfekta. Om du slår av denna funktion (genom att hålla in knappen ett par sek) så borde den stanna på fler kanaler.


        Hoppas det hjälper!

        //
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #5
          Re: Hur funkar alla knappar

          Tack för alla förslag hittills. Jag har inte provat alla än. Det som förbryllar mig är att varje hnapp har två funktioner, t.ex.BND/MAN. När jag trycker på den så byts frekvensband från t.ex. FM1 till FM2. Hur får jag då tag i MAN-funktionen?

          Comment


          • #6
            Re: Hur funkar alla knappar

            Originally posted by Pistvakt View Post
            Tack för alla förslag hittills. Jag har inte provat alla än. Det som förbryllar mig är att varje hnapp har två funktioner, t.ex.BND/MAN. När jag trycker på den så byts frekvensband från t.ex. FM1 till FM2. Hur får jag då tag i MAN-funktionen?
            testa att håll den inne nån sekund.
            // Benny


            Dom bästa grejorna och bästa supporten får du hos http://ljudbyggaren.se

            Audi A4 avant

            Comment

            Working...
            X