Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-högtalare i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PA-högtalare i bil

    Splittad tråd från "Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?"
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=30992


    Originally posted by Morre_W View Post
    Jahaa, ni pratar om den tiden med effektbegränsade klasser, och cheateramps.. :-D
    Schssssssssss.......
    Fast det är kalrt.......2x25W vid 0.001% uppmätt THD för att sedan explodera till 1KW när man lastar hårt är erhm ja.....lite fuskigt

    Men faktum kvarstår...element har blivit mer tungdrivna, effektonflation har kommit som en indirekt följd av detta då det behövs för attd riva elementen vettigt.

    Var är den gamla tidens lättdrivna välljudande högtalare?
    Ja då får man börja se sig om efter hemmaelement som funkar i bilmiljön....

    Eller för de som vil spela högre än så..... PA-influerade element anpassade för bil.

    Vänta lite nu.....detta är två trender jag sett mer och mer av på senare tid. Börjar folk bli mer medvetna igen? Man kan alltid hoppas...
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

  • #2
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

    Originally posted by Lonefox
    Schssssssssss.......
    Fast det är kalrt.......2x25W vid 0.001% uppmätt THD för att sedan explodera till 1KW när man lastar hårt är erhm ja.....lite fuskigt

    Men faktum kvarstår...element har blivit mer tungdrivna, effektonflation har kommit som en indirekt följd av detta då det behövs för attd riva elementen vettigt.

    Var är den gamla tidens lättdrivna välljudande högtalare?
    Ja då får man börja se sig om efter hemmaelement som funkar i bilmiljön....

    Eller för de som vil spela högre än så..... PA-influerade element anpassade för bil.

    Vänta lite nu.....detta är två trender jag sett mer och mer av på senare tid. Börjar folk bli mer medvetna igen? Man kan alltid hoppas...
    Det finns en MYCKET klar anledning till varför man gick ifrån element som du nämner "PA" ovan, och det var att effekt började bli billigt då tillverkningen flyttades till Asien. Likaså element.

    Fördelen var då att man kunde börja göra element med tyngre koner, för att passa i små lådor och vipps så fick man plats för annat än sublåda i bagaget.

    Det du nämner "PA-influerade element för bil" finns inget som heter, om du inte menar de egenskaperna som krävs i materialvalet för att tåla miljön i bil (de som sätter rena PA element i bilarna har ofta missat något rätt väsentligt just i detta hänseende, men det är en annan sak som man inte ens orkar diskutera med dem..)

    Skall du upp i känslighet och verkningsgrad så kommer det på bekostnad av att lådan kommer bli mycket större för att kunna återge hela registret.

    /Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

      Originally posted by jonash View Post
      Det finns en MYCKET klar anledning till varför man gick ifrån element som du nämner "PA" ovan, och det var att effekt började bli billigt då tillverkningen flyttades till Asien. Likaså element.

      Fördelen var då att man kunde börja göra element med tyngre koner, för att passa i små lådor och vipps så fick man plats för annat än sublåda i bagaget.

      Det du nämner "PA-influerade element för bil" finns inget som heter, om du inte menar de egenskaperna som krävs i materialvalet för att tåla miljön i bil (de som sätter rena PA element i bilarna har ofta missat något rätt väsentligt just i detta hänseende, men det är en annan sak som man inte ens orkar diskutera med dem..)

      Skall du upp i känslighet och verkningsgrad så kommer det på bekostnad av att lådan kommer bli mycket större för att kunna återge hela registret.

      /Jonas
      Det är det jag syftar på.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

        Originally posted by jonash View Post
        Det finns en MYCKET klar anledning till varför man gick ifrån element som du nämner "PA" ovan, och det var att effekt började bli billigt då tillverkningen flyttades till Asien. Likaså element.

        Fördelen var då att man kunde börja göra element med tyngre koner, för att passa i små lådor och vipps så fick man plats för annat än sublåda i bagaget.

        Det du nämner "PA-influerade element för bil" finns inget som heter, om du inte menar de egenskaperna som krävs i materialvalet för att tåla miljön i bil (de som sätter rena PA element i bilarna har ofta missat något rätt väsentligt just i detta hänseende, men det är en annan sak som man inte ens orkar diskutera med dem..)

        Skall du upp i känslighet och verkningsgrad så kommer det på bekostnad av att lådan kommer bli mycket större för att kunna återge hela registret.

        /Jonas
        Du har fortfarande massor och åter massor att lära Jonas.. Det märks tydligt, sorry men så är det bara.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

          Originally posted by Tokken View Post
          Du har fortfarande massor och åter massor att lära Jonas.. Det märks tydligt, sorry men så är det bara.
          Antingen är du ironisk, och då är det okej. Annars vill jag du ger några exempel, så kommer jag skjuta sönder dem direkt.

          Du vet, fysikens lagar kan inte ens den mest inbitne försäljare trolla bort.

          Sen att det finns knallhattar som går på sånt, ja det är en annan sak. Synd om dem.....
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

            Sen kanske jag skall tillägga att personligen har jag inget emot basar med hög känslighet, typ PA basar, om man bara har volymen för att få in såna så är det klockrent.

            Men 60liter+ för en tolva i basreflex för att få hela registret är inte självklart , när man kan få en som lirar i 20 liter slutet lika bra, och tillräckligt högt.

            Har man volymen dock så är det inte lika självklart val. Det finns en viss charm med element med lätta koner och stark motor..

            //jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

              ska man skratta eller gråta?

              jag vet iaf vad jag väljer.

              kommer dröja länge innan jag stoppar in ett vanligt bilframsystem i mina bilar.

              sen har inte alla samma behov,tycke och smak. för min egen del så ser jag inget nöje med dessa "fjuttfjutt" framsystem.

              Comment


              • #8
                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                Tokken och Evil har ni något konkreta exempel att komma med eller är det bara åsikter utan substans?
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Tokken och Evil har ni något konkreta exempel att komma med eller är det bara åsikter utan substans?
                  Det handlar om vem som sponsrar.....
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                    efter att första gången 2010 bytt till pa middar i ena bilen så kommer jag som sagt troligtvis aldrig byta tillbaka. men visst om man vill dela ett framsystem lågt så funkar det inte men för min egen del så delar jag aldrig lägre än 80hz och jag vill kunna spela högt.

                    av alla bilframsystem som jag testat så finns det INGET som spelar så tajt midd.

                    men som sagt så har ju inte alla samma behov.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                      Originally posted by jonash View Post
                      Det handlar om vem som sponsrar.....

                      eller så är det så att bilstereoelement inte uppfyller det kraven JAG har.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                        Originally posted by evilaudio View Post
                        eller så är det så att bilstereoelement inte uppfyller det kraven JAG har.
                        Om vi skall komma vidare i diskussionen, så kan du/ni väl precisera vad det är för krav.

                        En sak som kanske borde klargöras är att för tex mellanregister och diskanter, så är det inte så mycket "krångel", för där behöver vi inte prata så mycket om lådvolymer etc, som var upprinnelsen och kopplingen till effekt och billjud som jag gjorde.

                        Sen är jag EXTREMT övertygad i att om JL Audio skulle ge dig valfria produkter och 300000kr per år för att bygga bilar med deras grejer så skulle du inte tacka nej.

                        Men det är vad jag tror....
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                          Originally posted by jonash View Post
                          Om vi skall komma vidare i diskussionen, så kan du/ni väl precisera vad det är för krav.

                          En sak som kanske borde klargöras är att för tex mellanregister och diskanter, så är det inte så mycket "krångel", för där behöver vi inte prata så mycket om lådvolymer etc, som var upprinnelsen och kopplingen till effekt och billjud som jag gjorde.

                          Sen är jag EXTREMT övertygad i att om JL Audio skulle ge dig valfria produkter och 300000kr per år för att bygga bilar med deras grejer så skulle du inte tacka nej.

                          Men det är vad jag tror....
                          självklart att jag skulle bygga om jag fick dom pengarna. gör man inte de så är man ju korkad.

                          men men. gör som ni vill så gör jag som jag vill. vi har som sagt olika behov.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Det handlar om vem som sponsrar.....
                            Ofan.. det var nyheter för mig.

                            Inte det handlar NOG om vem som sponsrar eller KANSKE eller liknande..

                            Jonas VET vad det handlar om.

                            Kan du berätta något mer om vad du VET om mina åsikter?
                            Builder of the Metallica Tribute Car

                            Comment


                            • #15
                              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                              Originally posted by Tokken View Post
                              Ofan.. det var nyheter för mig.

                              Inte det handlar NOG om vem som sponsrar eller KANSKE eller liknande..

                              Jonas VET vad det handlar om.

                              Kan du berätta något mer om vad du VET om mina åsikter?
                              Om du talar om för mig varför det ska vara PA grejer.

                              Hittills så bara duckar ni, och jag tror faktiskt inte att ni har några argument, och om ni har det så vet ni int evarför rent tekniskt det är så.

                              Men nej jag vet egentligen inte vad du anser, så berätta istället! Eller så får vi nöja oss med att ni inte vet eller vågar ta diskussionen. Det kan ju räcka för mig och Erik och resten av läsarna med...
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X