Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old June 12th, 2018, 21:11   #21
Joho
Member

Default Re: Liten uppgradering - Ford Focus

Det låter bra, hoppas jag lyckas få fram lite av potentialen själv också.
Joho is offline   Reply With Quote
Old June 12th, 2018, 21:18   #22
Vargå
Member

Vargå's Avatar

Har märkt att middarna behöver en hel del kräm för att spela ut ordentligt. Får fantastiskt med kontroll i midbasen med. Är inte så mycket för att det ska låta högt men det blir ljuvligt med brothers in arms på hög volym.
Vargå is offline   Reply With Quote
Old June 12th, 2018, 21:24   #23
Joho
Member

Fortsatt att fixa klart dörrarna idag.

Följde ditt råd med butylring, carlr, och det blev bra, tack igen för tipset. Skrapade bort gamla packningen som var som tunt liggunderlag. Tog bort dom små bitarna med Silent Coat runt hålet och gjorde tätningsring av det istället.

Tog några gamla tjockare vinkelbeslag och tillverkade avlånga brickor till bultarna.

Old June 12th, 2018, 21:28   #24
Joho
Member

Quote:
Originally Posted by Vargå View Post
Har märkt att middarna behöver en hel del kräm för att spela ut ordentligt. Får fantastiskt med kontroll i midbasen med. Är inte så mycket för att det ska låta högt men det blir ljuvligt med brothers in arms på hög volym.
Haha, jag hoppar i förväg och berättar att framsystemet är igång, förvisso oinspelade och utan slutsteg, men den första låten jag spelade var just från skivan Brother in arms!
Old June 12th, 2018, 21:37   #25
Joho
Member

Så sitter äntligen ringarna fast ordentligt i dörrarna, det blev riktigt stumt enligt min begränsade standard.

Dags att koppla in högtalarna. Jag hade inga vettiga kabelskor, och lite otålig att bli färdig så jag lödde kablarna direkt i ringen. (Lödstation är ju också ett fantastiskt bra verktyg, tillsammans med dremel och superlim)

Och den här är inte heller så dum om man vill blåsa lite kontrollerad hetluft på krympslangar i trånga utrymmen.

Last edited by Joho; June 12th, 2018 at 21:49.
Old June 12th, 2018, 21:48   #26
Joho
Member

Gör tätningsringar mellan högtalaren och ringen. Det här är en gammal sprucken neoprenkorschett (inte min ), ca 1mm tjockt neoprenlager. Klipp ut och dra bort tyget på bak och framsidan så har man en lämplig packning.

Limmas lite löst på plats med ett vanligt limstift.

Och äntligen så sitter allt inkopplat där det ska.

På med dörrsidorna igen. KLAR.

Old June 12th, 2018, 22:06   #27
Joho
Member

Jaha, vad ska man säga om dagens vedermödor. Jag hade föresatt mig att bli färdig med dörrarna idag och jobbade på, men det är lätt att missbedöma tiden som behövs till allt pillrande. Mitt i allt det roliga så infann sig en stress att bli klar, och allting fokuserades plötsligt på att göra klart det här momentet. Golvet i bilen blev mer och mer fullt med verktyg och skräp tills man knappt hittade det man behövde. Var mitt uppe i tillverkningen av metallbitarna mitt på dagen och kunde inte sluta trots att jag blev hungrig och darrig och lättirriterad. Tog mig inte ens tid att spotta ut snusen som rann och samlades under tungan. Måste. Göra. Färdigt. Sansa mig gosse!

Visst är det fortsatt kul, och nu när dörrarna är på plats igen så känner jag att jag kan ta det lite lugnare och varva ned. Nu kan jag städa lite och påta på med installeringen av slutsteget och basröret i godan ro.

Trevlig kväll/ Johan
Old June 13th, 2018, 19:10   #28
carlr
Senior Member

Rep Power: 236 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr

Montaget ser exemplariskt ut.

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
Svensk Mästare Skilled OEM 2017
carlr is offline   Reply With Quote
Old June 13th, 2018, 21:34   #29
Joho
Member

Quote:
Originally Posted by carlr View Post
Montaget ser exemplariskt ut.
Tack för feedbacken, mycket uppskattat!
Old June 13th, 2018, 22:09   #30
Joho
Member

Tagit en paus idag och städat bilen och andra grejer som försummats sista dagarna.

Så damp det ned ett tungt paket med posten idag, och då börjar man ju gasa igen!
Tackar för en smidig affär Drajje!

När jag ändå visar upp hårdvara kan jag fortsätta med det som ska in härnäst.

Line Out Convertern från DLS. Den var lite mindre än jag trodde den skulle vara. Jag är för övrigt skitsur över att det inte finns lågnivåutgångar inbyggda bakom original huvudenheten. Ljudtekniskt skär det i mig från armhålan och snett in mot levern och passerar själen någonstans på vägen, att ta en färgad högnivåutgång från en skitförstärkare och omvandla den till lågnivå för att använda som kvalitetssignal. Men det blir en trade-off för att ha kvar originalsystemet med alla dess bekvämligheter.

Så har vi mitt lilla slutsteg. Inte heller så stort, men jag tänkte börja lite enkelt. Snyggt är det i alla fall.

En liten detalj stör jag mig på, delningsfiltren är bara markerade 50Hz i början och 500Hz i slutet, mellan dessa finns några streck. Det blir ju inte så lätt att veta vilken frekvens man faktiskt ställt in delningsfiltret på. Är potten linjär eller logaritmisk? Vilka frekvenser motsvarar dom övriga sträcken? Jag antar att man får lyssna och mäta sig fram till vad man tycker är bäst när man väl sitter och tweakar?

En liten fläkt undertill. Designed in Sweden, assembled in China and tuned in England.

Framhögtalarna står och spelas in med Pink Noise på medelvolym tills vidare. Jag har ingen batteriladdare, så är det någon som har nåt hum om hur länge man törs ha igång en originalstereo med bilen avstängd utan laddare utan att riskera att ladda ur batteriet?
Reply

Thread Tools

Posting Rules