Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old June 10th, 2018, 20:08   #11
Joho
Member

Default Re: Liten uppgradering - Ford Focus

Lite reflexioner så här långt: Fy fasen vad kul jag har!!!

Ringarna verkar bli så bra som jag önskat. Ungefär halvvägs när jag skulle få ihop dom så kändes det bökigt ett tag, och jag ångrade mig nästan och funderade på om jag kanske skulle göra ringarna i MDF i stället som jag tänkt först, men jag körde på, och det är jag nöjd med. Jag är väl medveten om en viktig detalj dock. Infästningen till dörren är bara 3 bultar runtom, och det är färre än jag önskat. Dom sitter ungefär kl 2, 6 och 10. Jag kan borra in en till högst upp bredvid kontakten, men om jag vill lägga till fler runt kl 4 och 8 måste jag bygga ut ringen, och det orkar jag inte just nu. Jag hoppas att det räcker med 3 bultar för att hålla det stabilt. Det är ju inga värstingbasar vi pratar om, och ganska beskedligt slutsteg. Det går ju alltid att komplettera och förstärka framöver om det skulle behövas.

Sen kör jag utan innerdörrar fram just nu, och det är ganska irriterande. Varje gång jag ska ut sträcker jag mig efter dörrhandtaget som inte finns, sen när jag kör försöker jag lägga upp armbågen på dörrkanten som inte heller finns. Köra ned rutorna går inte heller, så jag vill nog sätta tillbaka dörrsidorna snarast!

Det var allt för denna gång. Någon dags ackumulerat arbete blev det denna gång, men nu börjar jag vara i realtid. Återkommer efter hand det utvecklas.

/Johan

Last edited by Joho; June 10th, 2018 at 20:19.
Joho is offline   Reply With Quote
Old June 10th, 2018, 21:42   #12
Vargå
Member

Vargå's Avatar

Ser ju kanon ut!! Jag kör med Dls rc6.2 fram i min bil men aktivt. Blir betydligt mer klipp i basen och mer klart ljud. Är helnöjd med mitt framsystem.
Vargå is offline   Reply With Quote
Old June 11th, 2018, 09:46   #13
carlr
Senior Member

Rep Power: 236 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr

Kul med ytterligare en byggtråd startad här på forumet, blir inte så många numera
Quote:
Originally Posted by Joho View Post
Ungefär halvvägs när jag skulle få ihop dom så kändes det bökigt ett tag, och jag ångrade mig nästan och funderade på om jag kanske skulle göra ringarna i MDF i stället som jag tänkt först, men jag körde på, och det är jag nöjd med.
Är ju ett bättre alternativ äm MDF att köra så som du har gjort med tanke på att MDF har en förmåga att binda fukt om man har otur. Vad gäller infästningen med bara tre skruv, lägg en ordentlig sträng med butylsnöre eller motsvarande innan du drar fast dem så ska det nog inte vara något problem.

Lycka till med fortsättningen

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
Svensk Mästare Skilled OEM 2017
carlr is offline   Reply With Quote
Old June 11th, 2018, 21:04   #14
Joho
Member

Quote:
Originally Posted by Vargå View Post
Ser ju kanon ut!! Jag kör med Dls rc6.2 fram i min bil men aktivt. Blir betydligt mer klipp i basen och mer klart ljud. Är helnöjd med mitt framsystem.
Där ser man, då får vi ju samma högtalaruppsättning med basröret också . Jo aktiv delning och separat ampning är ju så mycket bättre, fast kräver ju lite mer grejer också. Får man fråga ungefär vilka frekvenser du delar subben och mellanregistret vid? Jag kanske inte kan använda samma inställningar då jag har annan bil, andra dörrar och passiv delning, men det kan ju ge en hum om lämpliga områden att prova när jag fått igång allting. EDIT: Glöm det, blandade viss ihop er där, det var ju inte du som hade basröret

Last edited by Joho; June 11th, 2018 at 22:47.
Old June 11th, 2018, 21:09   #15
Joho
Member

Quote:
Originally Posted by carlr View Post
Kul med ytterligare en byggtråd startad här på forumet, blir inte så många numera

Är ju ett bättre alternativ äm MDF att köra så som du har gjort med tanke på att MDF har en förmåga att binda fukt om man har otur. Vad gäller infästningen med bara tre skruv, lägg en ordentlig sträng med butylsnöre eller motsvarande innan du drar fast dem så ska det nog inte vara något problem.

Lycka till med fortsättningen
Tack så mycket! Det där med fukten var också bland annat varför jag valde plast istället för trä. Det är också lite tight mellan ringarna och vissa delar av innerdörren. Sen är det ju lätt att lämna kvar ringarna i dörren utan dåligt samvete om man nu skulle sälja bilen framöver, dom ser ju original ut utanpå.

Tackar för bra tips med fästningen, ska göra så!
Old June 11th, 2018, 21:29   #16
Joho
Member

Då var det dags att applicera den lilla dämpning jag införskaffat.

4 mattor med Silent Coat. 2 per dörr.

Här ska villigt erkännas att jag inte har så stor aning om vad jag sysslar med. Jag har hört att det är viktigast att dämpa bakom högtalaren, så där la jag dom största bitarna.

Sen en del på insidan av innerplåten runt högtalarringens öppning. Tänk att man kan fota inifrån dörren med hjälp av selfie-mode.

Jag tyckte inte att det fanns så många ytor på utsidan runt hålet där det fanns möjlighet att trycka dit bitar som inte blev ivägen för någonting, så det blev ett ynkligt litet mosaikpussel här. Om det har någon som helst betydelse har jag ingen aning om, men mina bitar räckte inte till så mycket mer.

Ringen runt insidan av innerdörren fick sig också ett litet lager för sinnesfridens skull.

Den här glipan tycker jag inte om, den leder ju luften in i dörren istället för ut genom gallret. Det gick visst bra att skala mattan och använda materialet som tätningsmassa, lite som häftmassa fast något klibbigare, så jag fyllde igen hela glipan med det.

Old June 11th, 2018, 21:58   #17
Joho
Member

Så var det dags med lite kabelfix. Delningsfiltret var betydligt större än jag hade förväntat mig, och jag fick tänka till lite och provmäta innan jag hittade en lämplig plats på dörren utanför fuktspärren. Jag tycker att det är jäkligt snyggt också, så det känns nästan synd att gömma bort det i dörren.

Jag lindade upp det gamla kablaget, usch vad klibbigt det var av den gamla eltejpen. Kapade till korta och säkra dragningar från dom gamla högtalarkablarna in i filtret och kunde återanvända den gamla biten med originalhögtalarkontakten kvar från filtret till högtalarringen. tog bort dom gamla diskantkablarna och drog in dom nya som sitter fastlödda direkt i diskanten. Kapade till dom till lagom längd. Tejpade först alla högtalarkablar med tygtejp separat och tejpade sedan ihop alla kablar igen ungefär som dom var innan.

Problem!
Bakom HU'n är alla kablar fint färgkodade för varsin kanal och polaritet. När högtalarkablarna slingrat sig hela vägen till bildörren var dom plötslig svarta allihopa . Nästan omöjligt att hålla reda på + och - ju, speciellt om man klipper av båda samtidigt och står med 2 svarta tåtar som dessutom är tvinnade i ena handen.

Jag fick backtracka litet och kolla på dom gamla högtalarna som skurits bort och försöka klura ut vilken av dom svarta ledarna som var plus och sedan hålla reda på den när jag klippte av dom. Dom var dessvärre inte märkta med plus eller minus. Ett litet trick jag brukar använda: Ett litet AAA batteri. om man kopplar + på batteriet till + på högtalaren (och minus till minus också förstås) så ska konen slå utåt. Så jag identifierade pluskabeln och märkte den med en liten vit tejp.

Last edited by Joho; June 11th, 2018 at 22:56.
Old June 11th, 2018, 22:19   #18
Joho
Member

Och så diskanterna. Dom nya passar inte riktigt in, lite för stora.

Fram med dremeln och kapa bort. Visst har jag nämnt att jag gillar det här verktyget! Och superlim. Och DeWalt. Och kvalitetsborrar inte att förglömma, hög kvalitet på borrar underlättar livet när det gäller!

Nu passar dom bättre.

Det känns inte optimalt att gömma bort dom fina diskanterna egentligen, vare sig ur estetisk synpunkt då dom är jättefina, men man känner sig även lite klaustrofobisk när man stänger in dom i en flimsig plastlåda med hål i.
Jag tänker i alla fall prova med originalkåpan och se hur det låter.

Hålen i gallret är lite vinklade mot förarpositionen. Hålen är ganska små, och en del har lite gjutskägg kvar som täpper för. Fick gå igenom alla hål med baksidan på en liten borr och vidga dom diskret utan att det ser borrat ut.

Meh...det fick bli smältlim för att hålla dom på plats och täta runtom.

Old June 11th, 2018, 22:30   #19
Joho
Member

Och lite reflexioner: Fortfarande skoj det här! Det roliga är ju att det blir en härlig blandning av hantverk med olika material där varje steg har sina utmaningar.

Senaste dagarna har jag enbart kört med originalhögtalarna i bakdörrarna och fadat bort framkanalerna eftersom dom är urkopplade. En pappkon utan diskant, och dom låter absolut förtaskigt! Det ska bli en fröjd att koppla ur dom senare.

Sen har jag fått igång diskanterna och provspelat lite på dom. Dom fungerar faktiskt, halleluja. Lyssnar man på dom ensamma känns det som man får lock i öronen och tinnitus, men så fort man fadar in bakhögtalarna lite så smälter dom samman med ljudet och låter bra. Ser fram emot att sätta in dörrhögtalarna i morgon.

/Johan
Old June 12th, 2018, 17:23   #20
Vargå
Member

Vargå's Avatar

Diskanterna är väldigt klara i ljudet. Väldigt fint ljud enligt mig. Som sagt väldigt nöjd med mitt Dls rc6.2.
Vargå is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules