Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old January 24th, 2018, 13:41   #21
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 609 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute
Default Re: combo-box

Quote:
Originally Posted by Eazy View Post
Funderar lite på hur jag ska få DSP;n att slå av och på när jag startar bilen. Jag antar att inte DSP;n är smart nog att sköta det själv
Klart den är så smart, du har AUTO ON då du kopplar in DSPn i HÖGNIVÅ.
Dessutom får du REMOTE UT i kontakten så du kan starta stegen.

Allt funkar helt sömnlöst.

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge
Nonne is offline   Reply With Quote
Old January 24th, 2018, 19:21   #22
Eazy
Senior Member

Ah, ok. Kunde inte utläsa det i manualen. Eller jag förstod det kanske inte. Har googlat efter kopplingscheman men inte hittat vilken kabel (om det ens finns en) som är remote från original-spelaren.
Eazy is offline   Reply With Quote
Old January 24th, 2018, 20:53   #23
Eazy
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
AGU hållarna brukar bara ta 20mm, iallafall dom jag sett.
Sen så använder man inte AGU, sämsta säkringen i bilstereosammanhang.
Jag har fått in många bilar till Ljudbyggaren där kunden säger att anläggningen inte spelar, dom har kollat säkringen.
Sen visar det sig att säkringen ser hel ut men ändå bränts av, dom släpper i ena änden av metallen och det syns inte.

Satsa på en rejäl hållare, Gladens ANL för upp till 50mm2 är grymt bra för en låg summa.
Bara haft en kund som dragit sönder gängorna, fast då använde han pollygrip och stort spärrhandtag

Säkringen ska vara max 40cm från batteriet, längden avser med kabelsko och till centrum av säkringen.

Många klipper kabeln 40cm vilket är felaktigt.
Jag kollar på ANL säkringshållare på din site men hittar ingen som tar 35mm2 IN och 35mm2 UT. Hittar en med dubbla säkringar med 35 IN och dubbla 20mm2 UT. Behöver ju en med 35 i bådar ändar och en säkring. Finns det en sån, fast inte upplagt i din butik? Finns en på Biltema om den kanske duger...
Old January 25th, 2018, 13:47   #24
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 609 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Jag kollar på ANL säkringshållare på din site men hittar ingen som tar 35mm2 IN och 35mm2 UT. Hittar en med dubbla säkringar med 35 IN och dubbla 20mm2 UT. Behöver ju en med 35 i bådar ändar och en säkring. Finns det en sån, fast inte upplagt i din butik? Finns en på Biltema om den kanske duger...
Jag vet att FH35 inte ligger utlagd, har en ny sajt på G så vi vill inte fylla på .... med ogjort arbete.

Jag kan lägga upp den utan en massa text.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

International Head Judge
Old January 25th, 2018, 20:26   #25
Eazy
Senior Member

Nice. Blir beställning så småningom. Blir nog bra med en ny site. Märkte lite buggar med Firefox.
Old January 27th, 2018, 18:48   #26
Eazy
Senior Member

Håller på att färdigställa lådan. Jag limmar med rikligt med trälim samt skruv.
Men jag undrar vad tätar ni lådan med efter?
Ska man ha Silikon?
En sträng med trälim inuti lådan?
Man kanske kan blanda lim och spån från MDF?

Last edited by Eazy; January 27th, 2018 at 18:50.
Old January 28th, 2018, 08:24   #27
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Quote:
Håller på att färdigställa lådan. Jag limmar med rikligt med trälim samt skruv.
Men jag undrar vad tätar ni lådan med efter?
Ska man ha Silikon?
En sträng med trälim inuti lådan?
Man kanske kan blanda lim och spån från MDF?
Lim och spån är bra som tätning om man sågat galet, silicon använder jag på insidan i skarvarna.

Ska man täta helt rätt så bör man måla hela lådan invändigt med plastfärg eller varför inte stryka ytorna med polyester.

Detta gör man bara för att mätta materialet så det inte läcker.

När jag bygger lådor till mig själv använder jag 2 olika material, spån och MDF.
Dessa 2 material har olika egenresonanser, dom svänger med (låter) vid olika frekvenser.
Spånskivor är inget kul material då det smular, blir inte lika snyggt slutresultat som när man bygger i MDF.
Därför har jag spånskiva på insidan, sedan ett yttre lager med MDF.
I mellan dessa 2 lager har jag dämpmaterial för att ytterligare få en stum och död låda som inte avger egenresonanser, det är membranet vi vill lyssna på och inte lådan.

Ljudbyggaren sedan 1998

International Head Judge
Old January 28th, 2018, 11:41   #28
Vargå
Member

Vargå's Avatar

Jag jobbar som snickare och vi brukar limma/foga med ess tack från esse. Finns ett par olika ess tack att välja mellan men vi kör mest med easy ess tack. Grymt bra lim/fog/tärning. Limmar i stort sett alla material.
Kostar ca 170kr för en tub. Bara ett förslag.
Vargå is offline   Reply With Quote
Old January 28th, 2018, 12:35   #29
Eazy
Senior Member

Note to self!!!
Gör en låda i kartong för att se hur stor den blir innan du bygger en låda!
Jag fick inte in lådan i bilen först så jag fick modifiera lådan. När jag väl fick in den såg den ut som en övergödd Olifant. Jag får inte ens in en matkasse i skuffen. Min inre bild överensstämde med andra ord inte med verkligheten. Känner mig som en idiot...

Jag får skrota hela projektet med mina 10" coax och bara ha en sub bak. Nu är det ju så att jag verkligen vill ha högtalare bak. Det finns möjlighet att sätta dit 6.5" i bakdörrarna. Högtalarna som sitter där nu är placerade längst ner till höger. Jag tänker då kanske ett par bra 6.5" coax eller ska jag kolla på något annat?

Ett annat problem som nu uppkommer är ju vart jag skall placera slutstegen. Tål dom att ligga under bagagerumsgolvet för värmens skull? Golvet består av en väldigt tunn skiva som inte är gjort av trä. Ser mer ut som den är gjord av nån sammanpressad textil.
Old January 29th, 2018, 19:39   #30
Eazy
Senior Member

Nya tag.
Har ritat en baslåda med då bara en sub. Nån som är bra på matte och kan verifiera att jag räknat rätt?

Lådan skall vara 28.32 liter

Bilden visar innermått. Man kan se lite av den färdiga lådan till höger. Pålagt 2,2mm MDF.

Baksidan har samma vinkel som baksätets rygg ca 22,5 grader. Tyckte det skulle se trevligare ut om framsidan har samma vinkel. Blir ju lättare att räkna ut volymen med.

Jag tar tacksamt emot frågorna från mitt tidigare inlägg också

Funderar på att lägga pengar på ett par andra framhögtalare. Hade ju varit smidigt om det fanns anpassade högtalare till Mazda 3. Annars så har jag sett på Youtube att man kan göra såhär

Har kollat på skroten efter högtalare eftersom jag inte vill slakta mina. Vill kunna återställa till original om jag nån gång skall sälja bilen.
Reply

Thread Tools

Posting Rules