Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old June 30th, 2017, 20:57   #1
danne_69
Member

Default någon som kan hjälpa med val av ny bas och baslåda ??

tjena är på jakt efter ny bas och baslåda

bilen jag har är en seat exeo st i princip samma bil som audi a4 avant b7 2006-2008

då den nuvarande baslådan en jbl gt5 2402br med dubbla 12" basar som är bas reflex, har lite för mkt djupbas

vibrationerna tar liksom över så man knappt hör vad som sjungs i vissa låtar ibland,

och sänker jag basen med kontrollen på steget så får man inte den där snärtiga basen man vill ha

jag funderar på en custom låda anpassad för audi a4 b6/b7 för 10 tums bas som sätts i vänster sida där ena sido facket sitter

så förlorar man inget last utrymme

den lådan är sluten men den är bara på 15 liter så jag är lite tveksam vad för bas man bör satsa på?

vill ha bra tryck och snärtig bas men utan att det dova brölandet/ bas mullret tar över

slutsteget jag har är ett gas alpha 500.1 monoblock

Effekthantering:
1x 200W RMS @ 4 ohm
1x350W RMS @ 2 ohm
1x500W RMS @ 1 ohm

här är specifikationen på baslådan jag funderar på

MDF board
Carpet: black
Speaker: 10"/25cm
Volume: 15 liters
Mounting hole diamter: 232mm
Subwoofer depth 185mm
MAX magnet diameter: 205mm
Undercut diameter: 286mm
Weight: 6.10 kg
Audi A4 B6/B7 Avant 2001 - 2008

här är en länk så ni kan se bilder om ni vill se det
http://www.ebay.com/itm/Audi-A4-B6-B...19.m1438.l2649

eller vad tycker ni man ska satsa på för att få en ren och snärtig bas utan det där överdrivna mullrandet som gör att man inte hör musiken knappt men som även inte tar sån stor plats

det perfekta hade ju vart om ni visste nån bra 10 tums bas till den där modell anpassade lådan jag länkade till ovan men kom med förslag

är mest sugen på sluten låda nu då det är första gången jag testade med basreflex

och tycker min tidigare låda jag haft i en skoda octavia rs -2001 lät bättre då var det en sluten låda med en mds fanatic fatboy 12"

givetvis så basar ju den lådan ja har nu mkt mkt mer men det blir för mkt djupbas i vissa låtar eller om man har på radion tex så basen överröstar musiken

Last edited by danne_69; June 30th, 2017 at 21:01.
danne_69 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules