Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old November 20th, 2009, 06:14   #1
DSProtection
Senior Member

DSProtection's Avatar

Default Golf MKIII VR6-92

Jaha, då är mitt ljudbygge påbörjat äntligen.

Bilen är som sagt en Golf MKIII VR6-92.

Köpte bilen nyligen och har inte gjort så mycket med den ännu. Motorn ska ses över, lacken ska poleras, nya fälgar till våren, jag ska tona rutorna mm. Den ska fräschas till helt enkelt. Jag kommer att hålla den ganska original. Och så ska kamkedjan med tillbehör bytas.

Ljudet som ska i kommer att bestå av följande:

Huvudenhet: Pioneer DEH-P5100UB (Sitter på plats)

Framsystem: Hertz HSK 165, den nya modellen. (Ligger för närvarande i mitt vardagsrum men ska in i dagarna.)

Slutsteg: Hertz EP4X, (Ej inköpt ännu.)

Basar: 2 st. Hertz ES250D, (Ej inköpta ännu)

Steg och basar kommer köpas in så fort som ekonomin tillåter.

Målet med ljudet är att få riktigt bra ljud utan att bygga om bilen allt för mycket, och utan att det kostar en halv förmögenhet.

Det är inte tal om något showbygge, utan bilen kommer att användas som bruksbil. Men den ska förhoppningsvis spela riktigt riktigt bra när det är klart.

Idag kom jag igång lite smått med installationen av framsystemet.
Dörrsidorna plockades bort för plastning. Dom ska plastas på insidan för att styva upp dom bara. Hann med en dörrsida idag.
Jag har också dämpat dörrarna med M1 plattor. Bilder på detta kommer under morgondagen. Jag har också dragit kablar till dörrarna.

Imorgon ska den sista dörrsidan plastas.

Högtalarna ska i så fort som möjligt. Vet inte riktigt vart jag ska placera diskanterna bara. Vill helst inte plasta dörrsidorna och hade hoppats på att det fanns plats bakom dom för att fälla in diskanterna, men det fanns det inte.
Originalhålen vill jag helst inte heller använda då dom inte sitter likadant på båda sidor.
Är det någon som har monterat diskanter i originaluttagen på en MKIII med bra resultat?
Får fundera lite på placeringen. Kanske går att få det snyggt med utanpåliggande montering på A-stolparna. Ska kolla det.

Tyvärr kommer jag inte köpa steg och basar förren efter jul nån gång så det kommer bli ett juluppehåll i tråden.

Lägger ut några bilder till från idag.

Bra med stora bonusbarn som man kan sätta i arbete
Här tas dom otroligt fula drakarna bort på bak dörren.

Observera den otroligt snygga mössan från Ljudbyggaren (Nonne), som sitter på huvudet

Dörrsidorna.

Fler bilder kommer!
DSProtection is offline   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 14:46   #2
Bassracer
Senior Member

Default Re: Golf MKIII VR6-92!

Detta kan bli riktigt bra! men är du säker på att du vill skylta med vad som sitter i bilen? syftar på dina klistermärken. =) iövrigt önskar jag dig lycka till!
Bassracer is offline   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 19:41   #3
Prao`N
Senior Member

jasså du har kommit igång med bilen nu , glöm inte att göra ett projekt på vr6.nu också
Prao`N is offline   Reply With Quote
Old November 20th, 2009, 20:02   #4
DSProtection
Senior Member

DSProtection's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prao`N View Post
jasså du har kommit igång med bilen nu , glöm inte att göra ett projekt på vr6.nu också
Hallå!
Antar att du också hänger på VR6.nu

Jag ska lägga in projektet där också. Jag lovar. Så fort jag får tid

Vad heter du på vr6 forumet?

MVH/Danne
Old November 20th, 2009, 20:04   #5
DSProtection
Senior Member

DSProtection's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bassracer View Post
Detta kan bli riktigt bra! men är du säker på att du vill skylta med vad som sitter i bilen? syftar på dina klistermärken. =) iövrigt önskar jag dig lycka till!
Hallå!
Ja, jag hoppas det blir riktigt bra.

Ang. klistermärkena, låt mig säga så här. Det ska mycket till om någon rör min bil

Dessutom har jag den i ett garage på nätterna. Flerbilsgarage i och för sig, men det brukar vara väldigt lugnt där.

MVH/Danne
Old November 21st, 2009, 02:35   #6
DSProtection
Senior Member

DSProtection's Avatar

Jaha, tänkte slänga in några bilder till.

Fick lite gjort idag. Vi (min äldsta bonusson) har plastat insidan på den andra dörrsidan, så när den har torkat är båda dörrsidorna plastade och klara. Vi har också satt tillbaka plasten och skummgummit som sitter innanför dörrsidan. Tyvärr glömde jag att fota innan vi gjorde det så jag har inga bilder på dämpningen i dörrarna. Men dom är duktigt dämpade.

Funderar fortfarande på vart jag ska placera diskanterna.

Första dörrsidan färdigplastad och torr.

Andra dörrsidan på gång att plastas.

Äldsta bonussonen förbereder dörrsidan.

Jag förbereder mig för att smeta på polyester.

Man är bra snygg i masken. Men förhoppningsvis får man behålla några hjärnceller tack vare den.

Den färdiga dörrsidan monteras.

Monterad och klar. Nu ska bara högtalaren in.
Old November 21st, 2009, 19:00   #7
Hewi
Senior Member

Hewi's Avatar

Rep Power: 315 Hewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud of

Det var värst vad snabbt plasten genom härdar för dig , det kommer nog att lukta duktigt med polyester i bilen i morgon men det ser ut att bli bra!
Hewi is offline   Reply With Quote
Old November 21st, 2009, 19:19   #8
DSProtection
Senior Member

DSProtection's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hewi View Post
Det var värst vad snabbt plasten genom härdar för dig , det kommer nog att lukta duktigt med polyester i bilen i morgon men det ser ut att bli bra!
Ja, den härdade snabbt:-)
Men jag la bara ett lager med glasfiberväv. Bara för att styva upp lite. Den härdade på ett dygn ungefär. Och nej då, det luktade faktiskt ingen plast i bilen. Trodde också att det skulle lukta, men icke;-)
Old November 21st, 2009, 19:34   #9
Hewi
Senior Member

Hewi's Avatar

Rep Power: 315 Hewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud ofHewi has much to be proud of

Quote:
Originally Posted by DSProtection View Post
Ja, den härdade snabbt:-)
Men jag la bara ett lager med glasfiberväv. Bara för att styva upp lite. Den härdade på ett dygn ungefär. Och nej då, det luktade faktiskt ingen plast i bilen. Trodde också att det skulle lukta, men icke;-)
Trodde du hade både plastat OCH monterat idag
Hewi is offline   Reply With Quote
Old November 21st, 2009, 19:45   #10
Horsyhorse
Guldmedlem

Rep Power: 366 Horsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant future

Quote:
Originally Posted by DSProtection View Post
Man är bra snygg i masken. Men förhoppningsvis får man behålla några hjärnceller tack vare den.
När blev 1st några? Lörda' kväll

Pierre

ALPINE, IAMEGAI, DYNAUDIO, DYNAMAT, GENESIS, AXTON,
FAITAL PRO, SUPRA, BEYMA, MOSCONI, GLADEN ! ! ! W E B S H O P

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
Horsyhorse is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules