Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old August 26th, 2017, 22:31   #1
danne_69
Member

Default har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

tjena tänkte bara kolla för säkerhets skull om nån här vet ifall jag kopplat rätt eller fel

jag har dragit minus till minus och plus till plus

men de kablarna som är dubbla altså ihoptvinnade sitter på samma sida spelar det någon roll

dubbla plus och dubbla minus sitter altså på samma sida

Last edited by danne_69; August 26th, 2017 at 22:48.
danne_69 is offline   Reply With Quote
Old August 27th, 2017, 10:39   #2
tvett
Senior Member

tvett's Avatar

Rep Power: 67 tvett will become famous soon enoughtvett will become famous soon enough
Default Re: har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

Plus till plus ger parallellt och 1 ohm i detta fallet.

För sinnesfrid brukar människor med audio nervrosa sätta en kabel på minus och en på plus, vilket akademiskt ger jämnast fördelning av motståndsförlusterna i kopplingarna, men i praktisk användning inte spelar någon som helst roll.

Bäst är om du istället för att tvinna två separata kablar, skalar av en lägre kabel en bit in och stoppar igenom tryckkontakten (om du nu har såna) och vidare till den andra terminalen.

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Last edited by tvett; August 27th, 2017 at 10:49.
tvett is offline   Reply With Quote
Old August 28th, 2017, 15:07   #3
danne_69
Member

Default Re: har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

Quote:
Originally Posted by tvett View Post
Plus till plus ger parallellt och 1 ohm i detta fallet.

För sinnesfrid brukar människor med audio nervrosa sätta en kabel på minus och en på plus, vilket akademiskt ger jämnast fördelning av motståndsförlusterna i kopplingarna, men i praktisk användning inte spelar någon som helst roll.

Bäst är om du istället för att tvinna två separata kablar, skalar av en lägre kabel en bit in och stoppar igenom tryckkontakten (om du nu har såna) och vidare till den andra terminalen.

jaha okeej nu förstår ja

jag hann dock koppla in det såhär det borde väl vara rätt kopplat va ? för det är iaf okej bastryck för att bara vara en 10a i så liten låda

den 4kantiga kabeln är plusen och den runda är minus

Last edited by danne_69; August 28th, 2017 at 15:14.
danne_69 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules