Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

    Hej

    Jag har precis köpt en Renault Clio -97 och jag har bara orginal ljudet än så länge.

    Det är bara 2st skit högtalare på varsin sida av framrutan typ och ena funkar inte ens.

    I dörrarna finns det ingenstans där man kan lägga in högtalare eller vad man säger så jag vet inte hur jag ska göra för jag har aldrig kopplat ljud någonsin.

    Jag har 2st Sony 6*9or och en Sony Cd-spelare som ska orka 4*50watt

    Just nu sitter en gammal clarion cd-spelare i bilen. Är det värt att byta till Sony eller spelar det ingen roll vilken huvud enhet jag har?

    Jag såg att mds eller brl hadde tomma lådor till 6*9or men dom kosta typ 500kr styck och det känns som att 1000kr för lådor är ganska mycke för bara lådor.

    Det jag vill göra är att koppla bort dom högtalare som är i kopplade nu för dom/den låter skit.
    Sen vill jag koppla in ett hyffsat ljud. Det behöver inte vara nått speciellt med baslåda osv utan bara ett vanligt billjud som finns i dom nyare bilarna orginal.

    Hur ska jag gå till väga?
    Jag vet inte hur man drar kablar. Jag vet inte ens vart kablarna ska gå eller vad jag behöver.

    Min kommpis sa att jag skulle kunna sätta fast dom i hatthyllan ifall jag såga efter högtalarna men kommer det låta bra??
    Måste man inte ha en låda runt om??

    Är det bättre att jag säljer 6*9orna och köper vanliga runda högtalare??

    Går det inte att ha några högtalare alls framme förutom orginal ljudet??

    Hur hade ni gjort ifall ni var jag?

    Jag är öppen för vad som hälst.

    Snälla hjälp mig för jag blir tokig på det ljudet jag har nu.

    Tacksam för svar.

  • #2
    Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

    Det är omöjligt att veta vilken av dina CD-spelare som fungerar bäst. Men funkar Clarionen som den skall kan den ju sitta kvar.

    Föreslår att du drar ett par kablar, gärna minst 2 x 1,5 kvadratmillimeter från CD spelarens bakre högtalarutgångar "rear" till bagageutrymmet. Sen tar du och letar reda på en stabil bit träskiva och ersätter hatthyllan med. 22 mm golvspånskiva är utmärkt och kostar kring 70:-. I den gör du ett par hål som passar dina 6x9, skruvar fast dem och ansluter kablarna.

    Sen är det bara att poppa på.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

      de e jippo på bilstereohörnan i västerås på lördag, kasnek kan va ide att svänga förbi där å få lite insperation

      Comment


      • #4
        Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

        "Det är omöjligt att veta vilken av dina CD-spelare som fungerar bäst. Men funkar Clarionen som den skall kan den ju sitta kvar.

        Föreslår att du drar ett par kablar, gärna minst 2 x 1,5 kvadratmillimeter från CD spelarens bakre högtalarutgångar "rear" till bagageutrymmet. Sen tar du och letar reda på en stabil bit träskiva och ersätter hatthyllan med. 22 mm golvspånskiva är utmärkt och kostar kring 70:-. I den gör du ett par hål som passar dina 6x9, skruvar fast dem och ansluter kablarna.

        Sen är det bara att poppa på.
        __________________
        /tycker Erik. "

        Tack för svaret.

        Hur ska jag dra kablarna? Jag kan dra ut stereon och sen sätta in dom där men hur får jag dom från stereon till bagageluckan?

        Spelar det någon roll vart man köper kabeln(tänker på kavlitet skillnaden och ifall det spelar någon roll för mig)??

        Finns golvspånskivan att köpa på Bauhouse eller ska man åka till bygg max tex?? Finns det nånstans man åka och be dom såga ut skivan för jag har inga såna verktyg.

        Tack igen för det bra svaret. Det var ett sånt här enkelt och billigt sätt jag ville göra det på.

        .................................................. .................................................. ....

        de e jippo på bilstereohörnan i västerås på lördag, kasnek kan va ide att svänga förbi där å få lite insperation

        Tjena

        Vart ligger bilsterohörnan??

        Comment


        • #5
          Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

          Tjena

          Vart ligger bilsterohörnan??


          Bilstereohörnan har MDS gamla butik på Malmabergsvägen 23-25.
          Dom kör 11-16
          Karta har du här:


          http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&...23&stq=0&pis=0
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #6
            Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

            De flesta stora byggvaruhus som Bauhaus kan ju kapa till en skiva efter mått, men hålen till högtalarna är det ju svårare med. Du kan kanske höra med någon bekant om de kan hjälpa dig att ta upp dem med en sticksåg.

            Normalt drar man kablarna på undersidan av instrumentbrädan, sen under golvlisterna vid ena sidans dörrar och upp under baksätet. Men det är mycket möjligt att det finns fördraget till orginal dörrhögtalare bak, så kolla det först.

            Kabelns fabrikat spelar ingen roll.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

              Det finns inga högtalare bak eller inte som jag vet iaf. Jag ska försöka mig på det du har sagt ihelgen.

              Jag hitta det här. 4 st 1200W 6x9" från samma fabrik som tillverkar Cerwin Vega och Fane. Extra kraftiga basar med 38mm talspolar och gummi-upphängning. 3-vägs system. Mellanregister och diskanter med högupplöst hifi-ljud. Frekvensomfång 30 Hz - 22.000 Hz. 4-PACK 30-oz magneter. Billebro TSA-6903
              3-vägs system
              Mycket hög ljudkvalitet

              30-oz ferrit-magneter
              Extra kraftiga 38 mm talspolar

              Vattentåliga IMPP-koner
              Frekvensomfång 30 Hz - 22.000 Hz

              Impedans 4 ohm
              Maxeffekt 4 x 300 W peak, 4 x 75 W rms

              4-PACK


              Är inte det jävligt prisvärt?
              Jag tror mina kosta 1000-1500kr och jag har bara 2st.

              Är det ingen diskant i 6*9or? Måste jag köpa såna också?
              Jag hitta dom här på jula.
              http://www.jula.se/tweeters-diskanth...-2-pack-129826

              Dom borde ju räcka???
              .................................................. .................................................. ......

              Jag visste inte att dom hade öppnat nått nytt där.
              Jag ska åka förbi o kika.

              Tack för all info

              Comment


              • #8
                Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                Originally posted by mmd_bbk View Post
                . Billebro TSA-6903



                Är inte det jävligt prisvärt?
                prisvärt är en riktigt pissig benämning på en produkt.
                Prisvärt är när köparen, du i detta fall, blir riktigt nöjd över den investeringen han har gjort.

                Min värdering av dessa 6x9 är likvärdig med att kasta pengarna i sjön.
                Men å andra sidan tycker jag en cd som precis testats grymmt prisvärd, och den kostar 14000:-

                åk till din lokala butik.
                Be om råd.
                Titta, klämm & lyssna på det du är sugen på.
                Köp och värdera den service du fått.

                Känner du dig osäker på installationen hjälper inte tips på ett forum, men personalen i butiken kan ge dig hjälp på vägen, och blir det för komplicerat, då monterar de det åt dig, det gör inte webben.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Känner du dig osäker på installationen hjälper inte tips på ett forum, men personalen i butiken kan ge dig hjälp på vägen, och blir det för komplicerat, då monterar de det åt dig, det gör inte webben.
                  de raderna borde klistras överst på alla forum för att undvika missförstånd hos de som inte riktigt vet hur man ska göra, så många skräckexempel man stött på som folk läst sig till på olika forum,
                  www.mmaudio.se

                  www.facebook.com/mmaudio.sweden

                  Importör av Newsound, Massiveaudio, Esx audio.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                    Ett litet tips:
                    ta 6x9orna och montera i en strand, Garage stereo
                    det är där de hör hemma inte i en bil

                    Vad har du för budget?

                    Istället köp en 10:a av välkänt märke (inget noname)
                    och ett framsystem av rätt storlek allt drivet av ett 4 kanalssteg

                    Som både Jalle och mmaudio säger gå till en butik klämm och känn på grejerna ,fråga personalen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                      Jag var idag på min enda lokala bilstero butik och dom ville ha 600kr för att såga 2st hål i en träskiva som jag köpt själv men det tacka jag nej till.
                      Man får en sticksågsmaskin som är okej för en amatör för 129kr på jula och kan göra det själv på 10min.

                      Jag har iaf köpt kablar och hattar/verktyg till sladdarna och kollat på träskiva så nu ska jag bara mäta min hatthylla och sen köpa skivan.

                      Jag tror att de blir svårt att såga med maskin eftersom jag aldrig gjort det förr så jag tänkte köpa en hobby såg som man använde på träslöjden när man var liten och då fick man träna på just det här.

                      Jag kolla lite i bilen idag och hittade 2st ställen där det går att sätta fast skitsmå högtalare(samma som jag har fram) men det fanns inga högtalare där utan skummgummi ist. Det kosta säkert 100kr extra för att få det när man köpte bilen.

                      Dom ligger iaf på varsin sida av hatthyllan men jag hitta inga kablar som ledde dit.
                      Jag försökte ta ut min bilstereo idag för att testa koppla in högtalarna och lyssna hur dom lät men jag fick inte ut stereon.

                      Vad kan det bero på?
                      Jag tog bort fronten och plastlisten runt om och stoppa in 2st plattmejslar på varsinn sida och försökte dra ut den men det gick inte.
                      Jag försökte även att trycka på från baksidan av stereon och dra fram ifrån men fick inte ut den.


                      Jag vet iaf hur jag ska dra kablarna nu.
                      Det är skit lätt på den här bilen eftersom man kan nå baksidan stereon när den sitter i så jag ska bara ta ut den och dra klablarna bakifrån och kolla in dom i stereon sen lägga tillbaka den och dra sladdarna under mattorna och mitt + baksätet sen upp i hyllan.
                      Låter det bra??

                      Jag ska ta kort på mina högtalare ikväll och lägga upp dom så ni får se dom och kan säga ifall det är riktiga skit eller ifall dom duger. Kom ihåg att jag inte vill ha värsting ljud utan bara normalt som orginal i nyare bilar typ.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                        Originally posted by The one n only View Post
                        Ett litet tips:
                        ta 6x9orna och montera i en strand, Garage stereo
                        det är där de hör hemma inte i en bil

                        Vad har du för budget?

                        Istället köp en 10:a av välkänt märke (inget noname)
                        och ett framsystem av rätt storlek allt drivet av ett 4 kanalssteg

                        Som både Jalle och mmaudio säger gå till en butik klämm och känn på grejerna ,fråga personalen
                        Varför är inte 6*9orna bra i bilar?
                        Jag förstår inte varför dom gör dom ovala och alla andra runda.

                        Jag har inte råd och köpa allt det där och är inte ute efter så bra ljud eller jag har råd men tycker inte att det är värt att satsa så mycke på den här bilen eftersom jag bara tänkt att ha den i 1-2år men efter den här bilen så kommer jag köpa en nyare o större bil och då kommer jag satsa ca 5000kr på ljudet

                        Comment


                        • #13
                          Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                          Originally posted by JALLE View Post
                          prisvärt är en riktigt pissig benämning på en produkt.
                          Prisvärt är när köparen, du i detta fall, blir riktigt nöjd över den investeringen han har gjort.

                          Min värdering av dessa 6x9 är likvärdig med att kasta pengarna i sjön.
                          Men å andra sidan tycker jag en cd som precis testats grymmt prisvärd, och den kostar 14000:-

                          åk till din lokala butik.
                          Be om råd.
                          Titta, klämm & lyssna på det du är sugen på.
                          Köp och värdera den service du fått.

                          Känner du dig osäker på installationen hjälper inte tips på ett forum, men personalen i butiken kan ge dig hjälp på vägen, och blir det för komplicerat, då monterar de det åt dig, det gör inte webben.

                          Jag håller med dig.
                          Jag kan inget om ljud förutom att lyssna på det och jag hör inte så stor skillnad på olika högtalare förutom värsting mot skit .

                          Jag ville bara veta ifall dom dög för mig eller ifall jag också skulle tycka att dom var skit. Är det stor skillnad på dom och 6*9or som kostar 500kr styck??

                          Om man räknar det ljud man får för så lite pengar är det värt eller inte?
                          Jag tänker att jag skulle säkert få lika mycke för min 2 som det kostar att köpa dom 4 och det var det jag tänkte göra ifall dom dög men nu kör jag på mina 2 som jag har.

                          Förlåt för att allt blev så rörigt nu. Jag har bråttom.

                          Vi hörs sen.


                          Tack för alla svar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                            Saxar från http://www.karlstadracing.nu/forumet...1700be8d7d7cfa

                            men vill du ha välljud så köp ett riktigt bra framsystem o skit i 6x9rna. De förstör bara ljudbilden totalt, inget välljud i det. De som sitter i baksätet bidrar väl inte ekonomiskt till din stereo antar jag?

                            6X9or är en kompromiss det ska ta både bas, mellanregister och diskant från samma högtalare sen storlekesmässigt har jag inget svar

                            Handla beggat av nån här på forumet och betala ej i förskott så du slipper bli lurad

                            Comment


                            • #15
                              Re: Snälla hjälp mig komma igång med ljudet !!!

                              Det finns väl ingen som luras här på forumet?
                              För mycket är lagom

                              Comment

                              Working...
                              X