Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på bättre ljud i en BMW E36?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på bättre ljud i en BMW E36?

    Halloj!

    Jag har skaffat mig en Bmw 318is -95a. Dessvärre så är ljudet riktigt dåligt.
    Jag har bara en diskant i varje dörr samt middar nere vid fötterna. Sämsta placering av alla. Jag har även en barnstol i fram som skymmer mycket av ljudet från höger sida.

    Bytt HU till Alpine CDE-175R vilket gjorde saken lite bättre, men långt ifrån bra. Har ni några tips och idéer på hur jag ska kunna få bättre ljud utan att bygga om hela bilen? Vill gör så små ingrepp som möjligt med så bra resultat som möjligt.

  • #2
    Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

    Det finns väldigt många liknande trådar om att uppgradera framsystemet på bästa prisvärda sätt, oberoende bilmodell. Det brukar generellt vara samma tips så jag råder dig att kika i dessa trådar dessutom finns det även en del projekttrådar med denna bilmodell på nätet där du kan få inspiration och tips.

    Comment


    • #3
      Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

      Jag har sökt här utan resultat. Jag har gogglat massor, men inte hittat det jag söker.
      Dem flesta har byggt om sina dörrsidor eller instrumentpaneler. Det är inte jag ute efter.
      Vissa har gjort egna bafflar vid fötterna, men det gör inget bättre för mig. Eftersom midbasarna sitter så långt ner så är jag osäker på vad jag ska göra för att få till ljudet. Funderar på att skaffa ett två-vägskit men vet inte riktigt hur jag ska placera diskanten för att få ihop ljudbilden. Tänkte om det fanns några här som har laborerat i denna bilmodell och kommit fram till något bra resultat.

      Tips på att få till ljudet skiljer (enligt mig) enormt beroende av bilmodell, så det tipset är uteslutet. Mycket beror på placeringen av elementen och E36:an är inte direkt det bästa valet då elementen sitter så "illa".

      Comment


      • #4
        Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

        hmm är iaf 5.25'' i kickarna.. kanske går att plasta till 6.5'' sedan sätta några bredbandare i A stolparna så lyfter du ljudbilden radikalt. sedan en stereo med tidskomp så är du hemma (Y)

        Comment


        • #5
          Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

          Min HU har tidskomp. Funderar på om man skulle köra något tre-vägskit. T ex DLS med deras middar samt diskanter på brädan eller i dörrarna. Det borde ju lyfta ljudet en del.
          Har ett DLS RM20 slutsteg som man skulle kunna köra frontsystemet på då.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

            Hej, jag satte ett UP35 kit i min 318is en gång i tiden, fich använda en hålborr för att göra hål i brädan till dome mellanregister och diskant, samt lite tätning av orginal 5,25 tummarna. Lät ok, inte perfekt men rockade på så det räckte, blev definitivt mycket bättre efter att jag körde aktiv delning mellan mid dome och midbas.

            Fluff
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • #7
              Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

              Ok. Det skulle ju kunna vara något. Jag har ett DLS Reference RS5N kit hemma som skräpar som jag tänkte montera nu till att börja med. Mest för att se (höra) hur stor skillnad det blir med bara andra högtalare. Framöver vore kanske en idé att köra alla element på varsin kanal med varsitt tidskomp. Alltså Midbas, mellanreg och diskant. Så jäkla svårt att få till det när man har en barnstol i fram :/

              Comment


              • #8
                Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

                Du kan inte flytta bak stolen då?

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

                  Finns redan två andra i bak Dock inte lika stora som den i fram, men jag har testat att ha den i bak men det blir för trångt :/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

                    Attans!
                    Ja det ställer ju till en del e klart. Men försök få upp så mycket av ljudet på brädan då. Kör 3-vägs med mellan och diskant i riktbara poddar på brädan till exempel. så bör du inte lida så mycket av midbasarna då du kan dela dem lägre I ett 3-vägs system mot ett 2-vägs...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

                      Ja, poddar vore ju något. Får se hur det blir med 2-vägs kittet, men misstänker att det inte kommer bli kanon då det blir långt emellan midbasen och diskanten om man ska ha den på brädan. Kanske går att komplettera med en mid senare. Midbasarna vid golvet går ju som du skrev att dela ganska lågt om man kör 3-vägs.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

                        Cdt es02 säljs med poddar. Hör med fredrik mrmix Hedblom på fb

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på bättre ljud i en BMW E36?

                          I min e36 hade jag poddar innanför speglarna, i dessa satt det 4" Macrom integra. Eventuellt ligger poddarna kvar i gömmorna.

                          Comment

                          Working...
                          X