Announcement

Collapse
No announcement yet.

Insignia sub bygge. Helt ny bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Insignia sub bygge. Helt ny bil

    Detta kommer inte direkt bli ngn byggtråd utan en resultattråd.

    Detta är numera min andra Opel insignia. Den första var en sedan och denna en coupe.

    Då jag inte är 18 längre använder jag faktiskt bilen till praktiska saker så jag vill inte ha en stor låda. Vill inte direkt att den skulle synas heller.

    Opel har ett Bose system för 9kkr och jag har eg helt varit emot sådana fabriksgrejer för man betalar ofta mer än vad man får. Men jag chansade och beställde. Mest för att jag orkar inte längre riva dörrar etc. Inte på en ny bil igen iaf.
    Gjorde det på min förra och det är ett jättejobb. Mest för att efter jag monterat ett focal kit system rann det in vatten i kupen när jag tvättat bilen.

    Tror fick riva skiten 4ggr innan jag lyckats täta allt. Och det var fan inte värt det jobbet.

    Iaf fick hem bilen och lyssnade. Framsystemet spelade på bra men jag trodde de glömt basen. Kolla i bagaget och där fanns visst en bas. som dunkade på lite sådär.
    Baslådan var av ca 3-4mm tunn plast som var typ ihoplimmad/smält. Basen i sig ser ut att vara 5,2" och drivs troligen av huvudenheten eller ngt väldigt klent steg.
    Dessutom har de valt att montera bose subben enl en av bilderna vilket innebär att man förlorar ca 12cm goldjup. Med min lösningn förlorar jag bara 4cm colvdjup.

    På bilden kan man även se hur litet elementet är. Orsaken att jag plockade loss elemtet var för att jag anslöt mig direkt på basen kablage för högnivå signal och jag klippte denna kabel. Klippte kabeln på ett ställe som hamnar inne i bose lådan ifal jag behöver återställa detta kommer ju skarvningen aldrig synas.

    Rena skiten är det och de borde skämmas.

    Suck dags att byta låda.

    I min gamla bil hade jag en formgjuten låda i reservhjulsbaljan som även passar i den nya bilen. Elementet byttes från en Hertz ES250 till en Hertz ES200 som jag hade liggandes.
    Mest för att jag inte vill ha ngn fläskig bas som rasslar hela bilen. Ville undvika att behöva dämpa också även om det alltid är att föredra.

    Detta driver jag med ett nyinköpt Massive Audio N2 och ett DLS hög-lågnivå omvandlare. Hade även en gammal stinger CAP som jag inte ville vara utan.

    Såklart var steget jag beställt inte helt hundra och hade ngt oljud så det fick jag byta ut. Eloge till Bilstereohörnan.se som var riktigt kundvänliga och proffsiga med detta.


    Fick bygga ett litet "spökgolv" för att basen skall ha lite plats att röra sig på. Sedan lägger jag original bagage matta på allt för att det inte alls skall synas. Skönt nog dämpade detta inte alls basen.

    Kablage såklart fr biltema

    Nu låter allt som det ska. En klart och lättdrivet framsystem med hyffsat rent och detaljrikt ljud. Samt en bas som verkligen märks men sätter inte bilen i vibration. Helt enkelt en trevlig balans av allt.

    En grej till jag märkte är skillnaden på coupe och sedan. Innan plågade jag 10 tummaren med 300Wrms och det lät helt klart in men allt annat skakade också.

    Nu driver jag en 8" som låter rätt snarlikt som tian med 200Wrms utan en massa skrammel . Visst är den lite snärtigare och kanske inte lika djup men låter eg bättre i mina öron.

    Det dystra i det hela är att jag betalat 9kkr för Bose och sedan behöver byta basen.

    Det fina är att nu låter det som det ska
    Attached Files
    www.sp-engineering.se
Working...
X