Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

    Hej, jag har helt okej grejer i bilen just nu och lever för billjud. Det är dock en dyr hobby och som 19-åring har jag inte fått nog med tid för att avgöra hur olika "setups" låter.

    Mina prylar liggande i en golf 4:a:
    Pioneer DEH-P88RS-II http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317085
    Pioneer PRS-D2000SPL http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228131
    JBL GTO1204BP-D http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=228180

    Vad jag undrar från er erfarna billjudsfantaster är hur era personliga erfarenheter kring storleken på basarna är? Ex. hur är ljudet på en 8"-bas/10"-bas i realation till en 12-tummare eller högre? Jag har för mig att ljudet är mera "snärt" ju lägre i tum man kommer, stämmer detta? Eller hur skulle ni beskriva skillnanden? Respektive vilka mått föredrar ni?

    Anledningen till att jag undrar detta är delvis skillnaden i ljudkvalité mellan ljudet i bilen i förhållande till det jag har kopplat till datorn:
    Logitech Z-5500 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639
    I bilen låter basen mest bullrig på många av låtarna, medans det låter normalt på datorn.
    Om ni inte känner igen detta men orkar pröva, kör följande låt i bilen på rätt högt ljud:
    D-12 - Fight Music
    Notera då om basen låter bullrig och obekväm.
    till skillnad från Något som spelar riktigt bra i min bil:
    Chuckie&LMFAO - Let The Bass Kick In Miami Bitch
    DEV,The Cataracs,Far East Movement - Like A G6
    Dessa bastoner är väldigt rena och kraftiga, extremt skönt att spela dessa låtar högt. Tycker dock att det är synd att inte alla låtar går att spela i bilen... Är man ensam med detta tycke?

    Jag har även funderingar kring evighetsfrågan då ny(a) bas(ar) är aktuellt för mig. Ska man ha EN eller TVÅ baselement? Vad är egentligen skillnaden, har googlat ihjäl mig på den här frågan men sitter ändå svarslös. Undrar igen över egna erfarenheter, hur många basar har du och varför?

    Eller i mitt fall,(Svårt att formulera följande) jag har ju ett monoblock från Pioneer. Vilken bas (från Pioneers sortiment) förhåller sig till vilka basar (också från Pioneers sortiment) som samtidigt skulle fungera optimalt med mitt steg?
    dvs. vare sig jag köper en eller två basar så ska de ligga inom stegets restriktioner i förhållande till antal... förstår man dessa rader tro? smile Säg till om inte, för min svenska är begränsad!

    Klurar även på hur ni som kör sedan med slutna bagageutrymmen får igenom något ljud? Måste kännas som att bygga billjud i ett kassaskåp... Hur ska man gå till väga när man infinner sig i detta träsk? Undrar detta då allt som står mellan mig och basen i nuvarande Golfen är en luden hatthylla och bilbyte mot min fars Volvo S60 -01 snart blir ett "måste".

    Extremt tacksam för svar, citera vilt o svara på vad ni kan.
    Mvh Henrik!
    As seen on GORG

  • #2
    Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

    Varför inte ta dig till närmaste shop och prova lite olika basar i din bil med slutsteget du har?
    Då kan du lättare få grepp på hur det kan låta.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

      Det med snärt i olika tumstorlekar är en myt
      lägg ner tid på att bygga en bra låda med rätt volym ,avstämning

      Det med Datorhögtalarna har vart uppe tidigare
      Men de är byggda för att låta "Bra" i ett rum
      medan som du märkt inte alls passar i bil

      Bygga i sedan
      kolla in Stickans S60 tråd
      Han av nån vet hur detta funkar i sedan

      Comment


      • #4
        Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Varför inte ta dig till närmaste shop och prova lite olika basar i din bil med slutsteget du har?
        Då kan du lättare få grepp på hur det kan låta.

        Pierre
        Jag var och provlyssnade Kickers L7;or för ett tag sen, fast inte på mitt steg (mitt är kraftfullare) och det lät hur bra som helst, där ligger nu ribban.

        Originally posted by The one n only View Post
        Det med snärt i olika tumstorlekar är en myt
        lägg ner tid på att bygga en bra låda med rätt volym ,avstämning

        Det med Datorhögtalarna har vart uppe tidigare
        Men de är byggda för att låta "Bra" i ett rum
        medan som du märkt inte alls passar i bil

        Bygga i sedan
        kolla in Stickans S60 tråd
        Han av nån vet hur detta funkar i sedan
        Har hoppat av min "Pioneers besatthet" och har valt att sikta på Kickers fabriksbyggda låda för 10 papp...

        Ang. Stickans tråd så undrar jag om jag hittat rätt... Hittade följande tråd: http://www.bilstereoforum.se/showthr...hlight=Stickan
        Den var inte så lång som jag trodde så funderar på om det kanske är fel?

        Mvh Henrik
        As seen on GORG

        Comment


        • #5
          Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

          Om du bor i sollentuna har du inte långt till Pierre (Horsyhorse), kanske han kunde kika lite på dina inställningar om något kan vara fel där, om inte kanske har har något roligt att testa i bilen din Annars låter det ju lite som att avstämningen är fel på lådan till din bil

          Comment


          • #6
            Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

            Originally posted by darki3 View Post
            Om du bor i sollentuna har du inte långt till Pierre (Horsyhorse), kanske han kunde kika lite på dina inställningar om något kan vara fel där, om inte kanske har har något roligt att testa i bilen din Annars låter det ju lite som att avstämningen är fel på lådan till din bil
            Jag håller tummarna på att få kontakt med Pierre, jag har dock inge cash att ge i gengäld, men jag är väldigt duktig på datorer och har goda kunskaper i Photoshop om det ev. skulle vara något som han behöver ha hjälp med på webbplatsen,jobbet eller i hemmet och kanske inte kan själv?

            Ang. avstämningen så är detta vad jag har gissat på själv... slog faktiskt upp ordet nyss, men det "känns" som att detta skulle kunna vara problemet :/

            Mvh Henrik
            Last edited by hefal; December 5, 2010, 21:25.
            As seen on GORG

            Comment


            • #7
              Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

              Köp inte en färdig låda till en sedan, köp lösa basar som du bygger en anpassad låda till istället.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Diverse funderingar ang tum på basarna,antal basar och typ av bil etc.

                Epost,
                PM (funkar ju!) ,
                Tele(mob)
                Närapå dygnet runt.

                Kostar det att prova hos mig?
                Ett öga på nån justering är aldrig problem.

                Blir det mer pill, är bulle till kaffet ALDRIG fel.

                Välkommen!

                Pierre
                Last edited by Horsyhorse; December 5, 2010, 22:54.
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment

                Working...
                X