Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genesis fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Genesis fråga

    Hej! Har en fundering. Ska köra aktivt system, har 3-vägs fram. Det jag funderar är om jag ska köra diskant och 3 tum på mitt Genesis 4-ch, och 6,5 på dualmono. Eller om jag ska köra dualmono till 3tum? Hur skulle ni gjort?

  • #2
    Re: Genesis fråga

    Fluff här på forumet, kan säkert svara på detta.
    Det inte han vet om Genesis, är nog inte värt att veta.

    (Han har nog moddat alla Genesis stegen som finns, o vet vad de går för, både före o efter o vad de passar bäst till)

    Fluff kan säkert ge oss andra en lista på de Genesis steg som är mest prisvärda att modda också.
    (Jag är nyfiken, o säkert flera med mig)
    Last edited by BI(L)LJUD; May 8, 2017, 12:44.

    Comment


    • #3
      Re: Genesis fråga

      Hej, att köra ett Genesis 4 Channel till diskant och mellanregister och dual mono till midbasararna är helt rätt, speciellt om midbasarna är lite trögdrivna.

      Vad skall du ha för Sub? och vad tänkte du driva den med för slutsteg?

      Jag brukar renovera upp och uppgradera mina Genesis steg hos Gordon på Amp-Doctor som startade genesis en gång i tiden, då några genesis steg börjar bli lite gamla, och kondensatorer åldras inte optimalt, och att en finjusterad BIAS och ett nytt pre-amp chip av högre kvalité gör underverk för upplösningen , framförallt på diskant och mellanregister.

      4 Channel är mycket tacksam att guldrenovera hos Gordon, framförallt om den är från före 2004. Det kostar 170 Gbp plus frakt. och då får du ett supersteg till diskant och mellanregister.

      De steg som är absolut mest givande att göra en guldservice på hos Gordon är genesis serie 1 och 2, då mycket har hänt på komponent och preamp chip fronten sedan de slutade tillverkas 1996.

      Med vänlig hälsning

      Fredde
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #4
        Re: Genesis fråga

        http://www.ampdoctor.co.uk/repairs/prices/

        PS om man skall ha ett aktivt diskantsteg så är faktiskt bebis steget ST 60 i Serie 3 en grym liten SQ pjäs efter en guld renovering då diskanter sällan är trögdrivna, och dess effekt räcker långt, men tala om att du vill ha det diskant optimerat när du skickar det till Gordon, så blir det fin fint. Gordon förordade det framför ett ST100 eller ett Dualmono för ren diskantdrift när vi planerade senaste bygget.

        Med vänlig hälsning

        Fluff
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment


        • #5
          Re: Genesis fråga

          Tack så mycket för hjälpen! Blir nog att lämna in stegen för uppgradering framöver. Kan inte släppa genesis stegen, dom är ju grymt välljudande.

          Comment


          • #6
            Re: Genesis fråga

            Originally posted by Jox83 View Post
            Tack så mycket för hjälpen! Blir nog att lämna in stegen för uppgradering framöver. Kan inte släppa genesis stegen, dom är ju grymt välljudande.
            Låter som en mycket sund ide : )
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • #7
              Re: Genesis fråga

              Skillnaden är stor tycker jag!
              Har testat dual mono (vanligt) mot dual mono moddat,och det är ett helt annat lugn samt mer linjärt ljud i moddade steget.dual mono (original) har annars ett lite framskjutet mellanregister som kan vara lite jobbigt i längden,men efter moddning faller allt på plats .
              Ett moddat Dual mono låter nästan lika bra som ett omoddat DMX.Om man inte spelar allt för högt.

              Comment


              • #8
                Re: Genesis fråga

                Dual Mono kan du inte använda, men du kan ju ge det till mig 😉

                Vi skulle kanske köra en samfrakt till Gordon?

                Comment

                Working...
                X