Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig att välja baslement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp mig att välja baslement

    Tjena! Nu är det snart dags att äntligen beställa bas/basar

    Men ju mer jag kollar ju svårare blir det..

    Jag har just nu en kompis Ground Zero GZIW 12 SPL i 60 liters låda @ 4" port och innan det en noname bas i en ~30hz tline låda på 250 watt.

    Jag har en V70 -99 med SPL Dynamics MD 1500.

    Mina önskemål är riktig djupbas neråt 27hz men ändå ska kunna spela kick/attackbas bra.

    Låda spelar ingen roll, bara det låter som jag vill så kan jag ha vilken som helst.
    Men just 6e orderns bandpass verkar vara den bästa jag lyckas simulera fram.

    Har hela bakluckan att bygga i dock så vill jag gärna ha baksätena uppfällda samt ej så lådan skymmer sikten i backspegeln..

    Basar jag kollat på:

    Zachry D12 2, 3, 4 stycken. Lågt fs och simulerar väldigt bra i winisd Har haft en sån fast 15 tummare i Tline @ 32hz.

    Zachry bx-p12r 2 st.
    Vet dock inte alls hur de spelar eller hur karaktären är?

    Pioneer TS-W3003D4
    Väldigt grymt decibel på den här, men blev lite skeptiskt när jag såg vikten..


    Ej alla basar, fyller på snart. Skriver från telefon atm..
    Hälsningar Jesper!

    Ös gärna på med förslag!

  • #2
    Re: Hjälp mig att välja baslement

    Kicken/attacken sitter mest i middarna.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp mig att välja baslement

      2 st Digital Designs 612/615?

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp mig att välja baslement

        Lådor som verkligen excellerar å det grövsta en bit ner under 30hz strecket tenderar att ha andra tillkorta kommanden.
        I fallet 6th orders som är möjliga att få till ordentlig bandbredd med, med bibehållet TOKFLÅS nere vid 25hz dras med en inte ovidkommande group delay. Dvs, en fasvridning och "lagg" över bandbredden. Att lösa ordentlig attack, snabbt transient svar, har man inget att hämta här.

        Men som Octan pekar på - lyckligtvis sitter merparten av den upplevda pang-i-basen i mellanregistret.
        Vill du ha jävligt bra upplevd snärt, ska du satsa engagemang på midbasar i dörrar.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp mig att välja baslement

          Tjena tackar för svar och får ursäkta för min inaktivitet.

          Jag har ändrat mina önskningar då det är nog bara dumt att försöka få till en riktig bred frekvensgång med baslådan och istället låta dörrhögtalarna ta kickbas

          Men det som jag undrar nu är vilka element är de bästa jag kan köpa till slutsteg?

          Önskningar: (prioritet uppifrån och ned)
          Spela högt
          Djupbas
          Halvsnärt

          Prövade en ~117 liters låda med 2 st 4" portar på 40cm med Grund Zero GZIW 12SPL elementet och spelar högre och djupare men jag vill ha mer i allt haha

          Har gainen under halva..

          Funderar starkt på 2st Sundown SA-12 eller 1st Sundown X12/X15 dock så verkar inte steget kunna utnyttja en X bas från Sundown..

          Prisklass max 3.5/4 tusen helst..

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp mig att välja baslement

            Jag hade kikat på att lösa större steg, mer ström, och sedan utvärderat vad som hände med nuvarande basar.

            Kanske inte det du vill höra, men det jag tycker behöver sägas. (och definitivt vad jag hade gjort själv)

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp mig att välja baslement

              Originally posted by zrken View Post
              Jag hade kikat på att lösa större steg, mer ström, och sedan utvärderat vad som hände med nuvarande basar.

              Kanske inte det du vill höra, men det jag tycker behöver sägas. (och definitivt vad jag hade gjort själv)
              Tjena. Ekonomin har inte riktigt hängt med på sistone så därför har det stått still..

              Har kikat lite på DD 612, har aldrig hört Digital Designs i person men vad jag fått för mig är de har väldigt bra ljud och bland de bästa märkena dock inte så billiga? Kan ha fel dock
              Samt väldigt tungdrivna (84.9db)?

              Dock fick jag tips om 2 st XTR300D4 eller 2 st CerwinVega VegaPro 124 basar.
              Hur spelar XTR300D4 basarna jämfört med t.ex DD 612, Grund Zero GZIW 30XSPL osv? Dock verkar Gz basarna väldigt tungdrivna.

              Har redan nu alldeles för lite ström med bara en Gziw 12spl bas som ligger på 500-1000 rms?

              Är bra sugen redan nu att köpa värre steg haha men får uppgradera sakta men säkert haha Kanske lika bra att köra vidare på detta steg och sen när ekonomin tillåter och kanske har en annan bil att man köper ett till likadant steg och mäter in dom med multimeter?

              Hur känsligt är det med bandpass lådor? Fungerar det med att räkna ut dom med Winisd och parametrarna som står om högtalarna eller är man tvungen att kolla upp parametrarna själv med en dts eller va de heter?

              Har ett 75 amperes batteri i fram nu (från en Diesel caddy är det enda jag vet), men har köpt säkringar osv och tänkte slänga in ett på 62 ampere i bak, vad tycker ni? Är det värt de eller är det onödigt och vänta tills man köper 2 nya batterier?

              Har en billig voltmätare från Biltema som antagligen inte är så exakt men brukar ligga runt 13.7-13.3 volt när bilen är igång och droppa ner till runt 11.8-12.3 volt som lägst. Är det generatorn man ska byta om man vill ha högre? Vill ju helst ha runt 14.4 eller så för verkar som slutstegen tappar grymt med effekt när det är låg volt.

              Såg en mätning på ett slutsteg där det gav ca 1400wrms med 14.4 volt och ca 700wrms med 12 volt om jag kommer ihåg det rätt.

              Trevlig helg

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp mig att välja baslement

                Originally posted by jespero97 View Post
                Har ett 75 amperes batteri i fram nu (från en Diesel caddy är det enda jag vet), men har köpt säkringar osv och tänkte slänga in ett på 62 ampere i bak, vad tycker ni? Är det värt de eller är det onödigt och vänta tills man köper 2 nya batterier?

                Har en billig voltmätare från Biltema som antagligen inte är så exakt men brukar ligga runt 13.7-13.3 volt när bilen är igång och droppa ner till runt 11.8-12.3 volt som lägst. Är det generatorn man ska byta om man vill ha högre? Vill ju helst ha runt 14.4 eller så för verkar som slutstegen tappar grymt med effekt när det är låg volt.

                Såg en mätning på ett slutsteg där det gav ca 1400wrms med 14.4 volt och ca 700wrms med 12 volt om jag kommer ihåg det rätt.
                Du är på god väg att förstå vitsen med strömförsörjning!

                Släng i vad du kan få tag på.
                11.8V som <avläses> kan mkt väl vara en bra bit lägre momentant vilket är <obra>.

                I princip är det större generator som gäller.
                När du spelar, I varje ögonblick då spänningen droppar under värdet du har då du inte spelar, visar att generatorn inte hänger med. I de läget gör batterierna vad de kan för att hinna med. Med mer batterikapacitet "håller det emot" spänningsfallet betydligt bättre. 11.8V är ett rätt duktigt trött och urladdat batteri.

                Jag är inte det minsta trygg om jag ser under 12V. Helst vill jag aldrig se lägre än 12.5V som lägsta droppar när jag krämar på. Det indikerar för mig att generatorn gjort allt den kan, men att batterierna räcker för att hålla mig lugn - dvs att jag inte är rädd att elda upp grejjorna.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment

                Working...
                X