Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudet försvinner vid hög volym E60 525d 2004

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudet försvinner vid hög volym E60 525d 2004

    Hej!

    Har nyligen införskaffat mig en E60 525d från 2004. Körde tidigare en Volvo V70 -99 och hade i baslåda o slutsteg i som har fungerat klockrent. Var och besökte en lokal bilradio-butik och införskaffade mig en hög- till lågnivå adapter för att kunna fixa ljud i BMWn (DENNA). Lyfte på vänster stol, tog av gallret, klippte av basen som fanns där, skarvade på den överblivna kabeln på en högtalarkabel och drog till andra sidan. Väl där gjorde jag samma sak, bortsett från att jag inte behövde någon ytterligare högtalarkabel. Kopplade ihop alla fyra kontakter på respektive kontakt på Front-sidan på omvandlaren. Drog 12v för omvandlaren från en säkringstjuv kopplad på en 5A-säkring i säkringslådan ovanför batteriet (mätt för att vara säker att den går på tändningen), jorden till denna direkt på batteriets minuspol, och sen en remote vidare till steg. Drog sedan en RCA jämsides dessa kablar så att allt hamnade i bagageutrymmet.
    Strömkabel 35mm2 kopplad på pluspol (eller snarare den kontakten som är precis ovanför som tas av med 13mm hylsnyckel). Jord kopplad på samma ställe som alla baklysen.

    Jag tänkte mig att den här installationen bör ha fungerat rätt bra, men det visar sig att min bil inte vill som jag vill. Det går alldeles utmärkt att få igång ljud, men endast på låg volym då alla högtalare i bilen helt plötsligt slutar fungera om jag vrider på volymen högt. Spänningsfallet är marginellt, och har försökt justera till minimum-nivå för att kunna köra ändå (både på hög- till lågnivåomvandlaren och slutsteget) men samma symptom visar sig trots att inte exempelvis lampan i taket blinkar som den gör om gain är högt ställd. iDrive-systemet fungerar trots att högtalarna dött. Det är förövrigt basic-systemet utan slutsteg i hjulhuset vänster bak och M-ASK HU. Ställer mig starkt frågande, vad kan vara fel?

    Enda sättet att få tillbaka ljudet är att stänga av bilen, öppna dörren, stänga, låsa och vänta någon minut för att sedan starta igen.

    En liten note;
    Den här hög- till lågnivåomvandlaren ska ju varna med röd lampa om man ställt signalen för högt, men jag kan höja signalen till max utan att den skiftar från blå till röd, har jag gjort något allvarligt fel då tro? Eller är signalen till originalbasarna under stolarna så pass taskig att inte ens en full förstärkning för den att överspela/dista? Det låter nämligen definitivt som den överspelar/distar om man går mer än ett halvt varv med skruvmejsel.

    MVH


    Slutsteg: RF T20001bd
    Basar: 2st GAS GPP1244 i DBX-låda kopplade i 4ohm för tillfället

  • #2
    Re: Ljudet försvinner vid hög volym E60 525d 2004

    Frågan är, klippte du kablarna på högtalarna?
    I så fall ... varför?

    Man "tjuvar" bara signal utan att klippa, skala och haka på räcker.
    Det viktiga är + på + och - på -
    Kopplar men en kanal fel uteblir basen.

    Drog du kabel emellan basarna?

    Du ska dra kabel till omvandlaren, en kabel från vänster bas och en kabel från höger bas.

    Hög till lågnivå omvandlarna ska ha konstant ström.
    Ditt problem beror på kortslutning, så koppla bort och gör efter min beskrivning så kommer det att funka ... om omvandlaren tillåter det!

    Och, varför har du inte jordat där batteriet är fäst i chassit
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment

    Working...
    X