Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine 3311 Equilizer + Volvo SC-801 = Sant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine 3311 Equilizer + Volvo SC-801 = Sant?

    Hej.

    Första postningen!

    Hittade en Alpine 3311 equilizer som jag ville koppla till min huvudenhet, men har redan stött på lite problem som jag hoppas någon husguru ska kunna svara och kanske tom lösa.

    Okej, så här. Jag har en gammal Volvo 960 med en SC-801 Premium Sound System och stora högtalarpaketet (10 högtalare). Hittade en guide på Nätet om hur man fixar AUX In på dessa och blev förvånad över hur bra ljudet är på ett så gammalt system.

    Som nämnt tidigare trillade jag över en Alpine 3311, tyckte den var intressant för att jag kan anpassa ljudet och den har dessutom två lågnivå ut (Front och Rear) och en Sub Out dessutom. Score, tänkte jag.

    När jag väl kom hem upptäckte jag att Alpinen har en 8-pin DIN och SC-801:an har 7-pin DIN. Mao inkompatibla. Men skam den som ger sig!
    Ut på Nätet och leta om det går att koppla 8-pin till 7-pin. Hittar efter lite letande en pinout för 8-pin:en.


    Kollar man listan aå ser man att pinne 1 och 3 är någon form av BUS. Jag lyckades läsa mig till att det inte går att få igån enheten (Alpine) utan BUS-signal.


    Så, långt om länge, här kommer min fråga: går det att koppla ihop och få Alpine:n att fungera med min huvudenhet?

    Alternativet är att dumpa den tidsenliga huvudenheten och sätta i en modern 2-DIN, men det vill jag inte. Vill ha originalutseendet!

  • #2
    Re: Alpine 3311 Equilizer + Volvo SC-801 = Sant?

    Jag tror inte du kommer att få detta att lira ihop, Alpine enheten är för gammal för att vara en ”stand alone” enhet.
    Systemet hette M-Bus, efter det kom Ai-Net vilket klarade större mängd data.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Alpine 3311 Equilizer + Volvo SC-801 = Sant?

      Tack för snabbt svar, Nonne!

      Så det verkar vara kört...
      Det kommer inte att funka med en ALPINE M-BUS TO RCA AUX CABLE ADAPTER?

      Comment


      • #4
        Re: Alpine 3311 Equilizer + Volvo SC-801 = Sant?

        Jag gissar på .... nej.

        Frågan är om signalens tekniska egenskap är kompatibel?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Alpine 3311 Equilizer + Volvo SC-801 = Sant?

          Verkar som att man behöver någon form av M-Bus emulator, finns ett par sådan projekt på Nätet.
          Känns som mycket för mycket arbete för ett rätt magert resultat...

          Comment

          Working...
          X