Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rockford RFP2418 hemmabio?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockford RFP2418 hemmabio?

    Hej!
    Jag har en Rockford 18" som jag har i bilen. Låter riktigt fint!
    Dock ska jag till och byta bil snart och basen får inte plats i den.
    Tänkte då bygga en hemmabiosub av den istället. Om det går...?

    Vad tror ni om dessa parametrar?
    Impedans: 4ohm
    DC Resistans: 3,9ohm
    FS: 22Hz
    QMS: 5,25
    QES: 0,49
    QTS: 0,46
    VAS: 409L
    Mms: 222g
    Linjär slaglängd (Xmax): 10mm
    Induktans: 3,8mH
    Känslighet: 92dB
    Pe: 250W RMS

    Jag vet att många hemmabio-fanatiker skriker rätt ut och säger att det går inte eftersom det är en bil-sub men finns det någon som kan säga att det går att få till en hyffsad hemmabiosub av denna?

  • #2
    Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

    Ska väl gå bra även om den inte har så lång slaglängd så har den konarea nog att skyffla på en del även hemma.

    I en låda på 280L netto (Runt 300L med port+bas +stagning) med en 6" port på 38cm (30cm rör+ trattar) så blir det runt 20hz avstämning, då har den en jämn frekvensgång mellan 35-70hz men det tappar 1dB vid 30hz jämfört med 35hz och ner till 3dB vid 25hz.

    Har ingen koll på hur mkt portarea som behövs men med tanke på att basen inte behöver så mkt effekt och har begränsad slaglängd så räcker det nog med en 6" port.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

      500 liter netto med dämpmatta på innerväggarna avstämt till ca 19-25 Hz borde funka. När det gäller portförslag så har jag på lite skoj räknat med 9 st 21 cm långa 3" rör som utgångspunkt (25 Hz), sedan går det att täppa till 1-4 st rör för att sänka avstämningen med någon Hz per tilltäppt rör.

      Vill du inte ha såna portar så är det ju bara att räkna ut slotport eller tex 1 st 6" port, men den ska i så fall ha trattar i båda ändar.

      Comment


      • #4
        Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

        Originally posted by Optima View Post
        500 liter netto med dämpmatta på innerväggarna avstämt till ca 19-25 Hz borde funka. När det gäller portförslag så har jag på lite skoj räknat med 9 st 21 cm långa 3" rör som utgångspunkt (25 Hz), sedan går det att täppa till 1-4 st rör för att sänka avstämningen med någon Hz per tilltäppt rör.

        Vill du inte ha såna portar så är det ju bara att räkna ut slotport eller tex 1 st 6" port, men den ska i så fall ha trattar i båda ändar.
        Ja jag kollade med på så stora lådor och det är väl det som gäller om man inte vill ha för brant kurva ner mot 20hz
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #5
          Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

          Ha ha... Blir ju brutalstora lådor! Men vad gör man inte för att få behålla gamla trotjänaren ;-)
          Jag har ett par QLN Artech 12 idag som går ganska så djupt redan dom. Antar att det är rummet som gör det...
          Är nämligen snedtak på båda sidor, bakom och framför soffan om man säger så.
          Nu har jag dålig koll på det här med slavbasar men skulle man kunna få ner volymen med hjälp av sådan? Har för mig att jag läst något liknande... Kan absolut ha läst fel :-P

          Comment


          • #6
            Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

            Glöm det där med slavbas. Jag hade tillfälligt hjärnstillestånd :-)
            Ska se ifall det får bli en CSS SDX-bas istället för min 18"... Men bygger isåfall en garage-bas av den.
            Tackar för era tips! Då vet jag att det GÅR att bygga en låda till den iallafall. :-)

            Comment


            • #7
              Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

              Den där kan man nog även använda i 6:e ordningens bandpass, då blir lådan ännu större. Exempelvis 900+180 liter netto, men även betydligt mindre. Finns mycket kul att testa.

              Comment


              • #8
                Re: Rockford RFP2418 hemmabio?

                Plats finns förvisso! :-)
                Vet att basen fungerar riktigt bra i 4:e ordningens bandpasslåda iaf. Men det är i bil :-)

                Comment

                Working...
                X