Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer till hemmabion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subwoofer till hemmabion

    Tjenare!

    kollade runt efter en hyfsad bas med en budget mellan 2000 - 2500 och hittade dom här http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-system-one-w-10.html
    Blev väldigt intresserad då man får med 2st för att fylla ut basen i rummet som dom skriver i deras information.

    Jag bor nämligen i en liten stuga på gården som inte är så värst stort ( 4 x 5m ungefär ).

    Men nu kommer den riktiga frågan, är det värt att införskaffa sig 2st istället för 1 ? finns det möjligtvis EN bättre bas som slår dom två?

    är inte så värst insatt i hemmabio basar. Min setup jag har nu är 2.1.
    1st Kenwood bil bas med 2st 10tum som drivs med ett bilslutsteg och batteri som funkar bra för övrigt.
    1st Yamaha rx-v640 Receiver
    2st Eltax Concept 400


    och håller på att bygga ut till 5.1

    och ska använda ljudet till både film och musik.

    men jag känner inte att man får ut den basen man vill ha i ett rum jämfört i en bil där bilbasen egentligen ska sitta. Hört överallt att en ilten hemmabio bas slår de mesta bilbasar i ett rum. vilket jag kan förstå. Så jag behöver en ny subwoofer..


    hoppas ni kan hjälpa mig, och svara så fort ni kan!

  • #2
    Re: Subwoofer till hemmabion

    Vill du bygga själv?
    Peerless XXLS-12 är välbeprövad för hemma bio. Sen en förstärkare på det.
    Blir lite mer pengar men jag kan tänka mig att den spelar bättre än två stycken System One 10 tummare.
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • #3
      Re: Subwoofer till hemmabion

      System one verkar vara rent skit tyvärr efter lite googlande. XXLS 12 är mycket bra grejer men det hamnar långt utanför din budjet.

      Det är en jäkla skillnad på en eller två basar ja, men det betyder inte att två dåliga basar plötsligt börjar spela fint.

      Mitt förslag: Två eller fyra stycken av dessa http://byggdinbas.jetshopfree.se/pee...140-c-156.aspx

      Bygg dem enklast slutna då lådorna oxå blir väldigt små samt att det inte går att misslyckas med att få riktigt bra ljud, basreflex ger förvisso mer output men kräver mycket av lådan och dig som bygger den men jag anser att det kommer räcka och bli över med slutet (och den dagen du vill ha mer "tryck" bygger du några till).

      Använd sub out på din yamaha och dela sedan basar och toppar i den (tex 80hz som brukar fungera bra). Från subout kopplar du dittt bilstereosteg (som jag hoppas är temporärt).

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Subwoofer till hemmabion

        Hört överallt att en ilten hemmabio bas slår de mesta bilbasar i ett rum. vilket jag kan förstå. Så jag behöver en ny subwoofer..

        Tänk oxå på att alla dem pratar skit, vad är det som säger att ett bilbaselement måste spela dåligt hemma? Det finns bilbasar som fungerar i highend anläggningar.

        Och vad är det som säger att en liten hemmabio bas från onoff måste låta bra, kanske för de som säljer det mesta skit där ute skriver att de låter bra.

        Frågar du mig har jag inte hört en ända liten (eller stor heller) hemmabiobas som låter i närheten av bra, många kallar dem bra till filmljud och det beror på att de ända ljud de kan prestera är ett bumligt hemskt resonansljud som enbart passar till att spela upp vulkaner, åska etc på film.

        Edit: för att undvika missförstånd, givetvis tror jag det finns riktigt bra hembio subbar som kan köpas färdiga i butik men de flesta är inte bra.
        Last edited by Jimma72; December 20, 2012, 14:58.

        Comment


        • #5
          Re: Subwoofer till hemmabion

          Originally posted by Jimma72 View Post
          Hört överallt att en ilten hemmabio bas slår de mesta bilbasar i ett rum. vilket jag kan förstå. Så jag behöver en ny subwoofer..

          Tänk oxå på att alla dem pratar skit, vad är det som säger att ett bilbaselement måste spela dåligt hemma? Det finns bilbasar som fungerar i highend anläggningar.

          Och vad är det som säger att en liten hemmabio bas från onoff måste låta bra, kanske för de som säljer det mesta skit där ute skriver att de låter bra.

          Frågar du mig har jag inte hört en ända liten (eller stor heller) hemmabiobas som låter i närheten av bra, många kallar dem bra till filmljud och det beror på att de ända ljud de kan prestera är ett bumligt hemskt resonansljud som enbart passar till att spela upp vulkaner, åska etc på film.

          Edit: för att undvika missförstånd, givetvis tror jag det finns riktigt bra hembio subbar som kan köpas färdiga i butik men de flesta är inte bra.

          Jo alltså, den bilbasen jag har nu spelar faktiskt väldigt bra. Men den har några år på nacken. Den blev köpt 1996, och spelar bra än idag. Men det jag ogillar med den är att den är så pass stor och klumpig.

          Jag är ute efter en smidig hemmabio subwoofer. Mestadels för att de inte tar sån plats och för att jag vill använda den till film. För jag ser mycket på film och vill ha det där "bullriga" ljudet när det kommet åska osv i filmerna. Det spelar inte världens största roll om baslådan inte spelar lika bra till musik. Då jag tycker att mina eltax sköter den biten väldigt bra!

          Men det vore inte helt fel om man fick tag i en hemmabio sub som spelar bra till musik också för en budget på 2000-2500

          kika runt lite nu, hitta dom här två

          http://www.hifikit.se/hembio/frdigby...10-blank-svart

          http://www.hifikit.se/erbjudanden/cs-sub-10

          Såg inte så dumma ut, speciellt inte den första.

          Comment

          Working...
          X