Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra RTA mic och programvara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på bra RTA mic och programvara

    Hej,

    Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett bra verktyg att göra RTA mätning med.
    Hittade en smidig sak som är specifikt gjord till Apples produkter å undrar då om någon har erfarenhet av denna eller tips på program till PC för ändamålet.

    SA-4100i heter den jag tittat på som är till Apple.

    https://www.audiocontrol.com/pro-aud...ones/sa-4100i/

    Alla tips, förslag, och övrigt babbel är välkommet😀

  • #2
    Re: Tips på bra RTA mic och programvara

    Originally posted by Russin
    Hej,

    Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett bra verktyg att göra RTA mätning med.
    Hittade en smidig sak som är specifikt gjord till Apples produkter å undrar då om någon har erfarenhet av denna eller tips på program till PC för ändamålet.

    SA-4100i heter den jag tittat på som är till Apple.

    https://www.audiocontrol.com/pro-aud...ones/sa-4100i/

    Alla tips, förslag, och övrigt babbel är välkommet😀
    Den har jag under annat namn, alltså originalet https://studiosixdigital.com
    Köpte komplett program för ett tag sedan för ca 4000kr (billigt)
    Helt onödigt om man bara ska RTA mäta eller kontrollera nivåer per kanal.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Tips på bra RTA mic och programvara

      Tanken med det hela är att hitta peakar hos varje element separat, å eftersom jag har otränade öron så tänkte jag ha detta som hjälp att lära mig hur det ”ska” låta neutralt, om man kan uttrycka det så.

      Även nivåer vore trevligt att få till så exakt som det går, samt se om jag har lyckats få till med enbart öronen som verktyg😀

      Comment


      • #4
        Re: Tips på bra RTA mic och programvara

        Originally posted by Russin View Post
        Tanken med det hela är att hitta peakar hos varje element separat, å eftersom jag har otränade öron så tänkte jag ha detta som hjälp att lära mig hur det ”ska” låta neutralt, om man kan uttrycka det så.

        Även nivåer vore trevligt att få till så exakt som det går, samt se om jag har lyckats få till med enbart öronen som verktyg😀
        Att bara dra ner alla peakar för en jämn frekvensgång kan ge ett platt och tråkigt system.
        Men, det är ju bara och testa .... inget går sönder

        Sist jag kollade vår E91 så var skillnaden endast 0,5 db mellan högtalarna.
        Helt ärligt så blev jag paff, det brukar vara lite mer skillnad än så.
        Nu hör det ju till saken att jag tweakat bilen drygt ett års tid
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Tips på bra RTA mic och programvara

          Nä en platt kurva vill jag ju inte ha till vardagslyssning😎
          Tänkte mest på om det var önskvärt vid bedömning att ha så rak frekvenskurva som möjligt, kanske uttrycker mig med fel termer, allt ska låta naturligt och ligga rätt i ljudbilden.

          Tänker också på att jag bör nog justera eq separat på L/R bräda med tanke på reflektioner i rutan och vinklar på elementen mm.
          Därav vill jag kunna mäta och justera elementen separat.

          Är ju helt ny inom detta område med seriös tweakning, därav alla dessa frågor och funderingar.
          Är säkert ute å cyklar i många av mina funderingar🤦🏼*♂️

          Comment


          • #6
            Re: Tips på bra RTA mic och programvara

            Originally posted by Russin View Post
            Nä en platt kurva vill jag ju inte ha till vardagslyssning😎
            Tänkte mest på om det var önskvärt vid bedömning att ha så rak frekvenskurva som möjligt, kanske uttrycker mig med fel termer, allt ska låta naturligt och ligga rätt i ljudbilden.

            Tänker också på att jag bör nog justera eq separat på L/R bräda med tanke på reflektioner i rutan och vinklar på elementen mm.
            Därav vill jag kunna mäta och justera elementen separat.

            Är ju helt ny inom detta område med seriös tweakning, därav alla dessa frågor och funderingar.
            Är säkert ute å cyklar i många av mina funderingar🤦🏼*♂️

            Är du nybörjare inom området tweakning så ska du inte tweaka höger och vänster separat, det är svårt nog att få till det i stereoläge.
            Lägg ett par år på att träna i stort sätt dagligen med att trixa fram och tillbaka med olika filter, nivåer, delningar och faser.
            När du behärskar detta kan du lägga krutet på att bemästra området ....
            separat optimering av varje enskild högtalare.

            Jag har tränat i måååååånga år, tror jag köpte min första DSP 95-98 nånting.
            Den boxen kunde mindre än vad dagens billigaste presterar.
            Jag tweakar i stereoläge, när jag är nöjd så finslipar jag på separate kanaler.
            Men det hör inte det otränade örat om man inte berättar vad man gjort på en viss detalj.

            Vi kan dra en parallell.
            Om du använder mätutrustning när du inte kan grunden, då är det det samma som om någon annan gör din läxa.
            Frågan är om du lärde dig nått av det?

            Så kör hårt utan mätinstrument och i stereoläge, det räcker långt!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Tips på bra RTA mic och programvara

              Ett annat alternativ till PC Windows
              Jag kör med https://trueaudio.com/rta_abt1.htm och en Behringer ECM8000 mic.
              Mic kräver Phantom matning så jag har externt ljudbox som har det.

              Det är några år gammalt och räcker och räcker till min nivå.
              Last edited by ConnyK; August 24, 2019, 18:59.
              /Conny
              Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
              SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

              Comment

              Working...
              X