Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Spela högt i en VW UP! 2016.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd: Spela högt i en VW UP! 2016.

    Hej,

    Ny på forumet och ny inom billjud så jag hoppas på mycket hjälp.

    Jag har en VW Up! 2016 som jag vill byta ut allt originalljud i. Vill kunna spela riktigt högt och med mycket bas/tryck men vet inte vad jag ska satsa på när det gäller produktval och märken då jag som sagt är ny på området billjud.

    På sommaren när man kör med rutorna nere vill jag att det ska höras, och kännas, att jag kommer långt innan bilen syns. Att kunna spela riktigt högt med mycket bas/tryck är vad som gäller och inte ljudkvalitet även om det inte får låta illa.

    Lyssnar på det mesta i musikväg förutom klassisk musik men om man måste precisera för att få till rätt komponenter så blir det mest elektronisk musik, typ Trance, Futurepop och Eurodance. Fu-Bots, Colony 5, Aqua, B.G, RAM

    Vad jag är ute efter är en huvudenhet (enkel-DIN som klarar både Android och iOS, Spotify, mp3, aac, flac), 2-vägs 6.5" komponentkit i framdörrarna (inget bak), slutsteg för kittet, två portade baslådor i bagaget på var sida med en 12" i varje, beroende på hur mycket utrymme detta tar, samt ett steg för basarna.

    12" vill jag helst ha men har läst att det finns 8" som flyttar mycket luft och trycker på bra, typ Digital Design 608D.

    Bagaget rymmer bara 251 liter och jag vill kunna handla och ha några matkassar och liknande i så det enda alternativet för mig, då jag inte vill ha en baslåda som man plockar i/ur, är att ha en låda med ett baselement på var sida.



    Installationen kommer få göras av en installatör då jag inte har den kompetens eller intresse för installation som behövs. Behöver därför också förslag på vilken butik/installatör som kan sina grejer, gör en snygg installation och lämnar garanti, helst i eller runt Göteborg, men kan vid behov åka 15-20 mil. Självklart en installatör som använder mätinstrument för att ställa in gain etc och inte skruvar på gehör. Mätinstrument som t.ex. SMD DD-1.

    Budget för komponenter ca 15,000 kr, exkl installation.

    Beroende på kostnad för installationen med allt vad det innebär som kablage, dämpning etc, bygge av baslådor (vill ej köpa prefab) så blir det kanske inte vanliga lådor utan gjutna lådor i bagaget. I framdörrarna kan det också ev bli gjutna dörrar och uppgradering till 3-vägs kit i stället för ett 2-vägs, om det gör stor skillnad.

    Tack på förhand.

    /Degas

  • #2
    Re: Köpråd: Spela högt i en VW UP! 2016.

    Hej och välkommen!
    BRL i Trollhättan eller BRL i Göteborg samt CD Bilradio i Göteborg kan alla hjälpa dig på rätt väg. Jag har alltid själv haft intresset mer mot välljud så jag kommer inte med några produktråd.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd: Spela högt i en VW UP! 2016.

      Nog bäst att prata med montören direkt om hur man bäst löser baslådan och vilka produkter som rekommenderas. Precis som Nordenmark så har jag inte riktigt haft fokus på SPL, mer än att jag kört DD 3512 samt MTX 15" i portad låda när jag körde kombi men det skulle fylla hela ditt bagageutrymme...

      Vet att 15k känns som mycket i början, men när man väl börjar titta på vad alla produkter kostar sammantaget är det inte så mycket per pryl ändå. Detta kanske kan ge dig ett hum om vart du landar beroende på hur man prioriterar. Det kan vara värt att vara taktisk, att lägga mycket pengar på ett steg som man kan behålla länge exempelvis.

      -Stereo 2500
      -Framsystem 2000
      -Bas/ar 3000
      -Kablar 1000
      -Steg framsystem 4000
      -Steg bas 5000

      Landar på 17500, + montage ett antal tusenlappar. Ska det ner till 15 prick så behövs det göra prioriteringar. Bra att komma ihåg för att det är lätt att sväva iväg...
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd: Spela högt i en VW UP! 2016.

        När det diskuteras priser så skulle jag nog säga det kommer kännas fel att lägga lika mycket i installationskostnader som på produkterna.
        Det kostar i stort sett lika mycket att montera billiga produkter som lite dyrare.

        Att stoppa i högtalare för ca 2000kr när det kostar kanske 5000-6000kr att bygga dörrar ..... det känns inte rätt alltså.
        Visst kommer de billigare systemen att prestera bättre, men tänk hur bra det blir med ett riktigt bra framsystem.

        Samma gäller gjutna Customlådor till basarna, ska det inte finnas ljud i form av egenresonanser i lådorna så kommer dom att kosta en del pengar.
        Här måste det läggas kärlek, särskilt om det ska möta upp planerna på riktigt bra byggda dörrar.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X