Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justera in nytt system

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justera in nytt system

    Hej, gissar att det avhandlats tidigare men hittar ingen FAQ/Sticky.

    Har snart byggt klart ljudsystemet och funderar hur man ska tweaka alla intällningar utan att få distorsion.

    I HU finns en sub-bas justering på 0-1-2, bör man ha den på 2 när man ställer gain på monosteget till basen, så man har möjlighet att dra ned basen om man vill?

    Finns även Bass Boost: 0 – 12dB, Bass Boost Range: 35 Hz – 55 Hz på steget, påverkar även de distorsionen på basen och kan det ge clipping?
    Hur använder jag Bass boost på steget på rätt sätt?

  • #2
    Re: Justera in nytt system

    Originally posted by Krullert
    Hej, gissar att det avhandlats tidigare men hittar ingen FAQ/Sticky.

    Har snart byggt klart ljudsystemet och funderar hur man ska tweaka alla intällningar utan att få distorsion.

    I HU finns en sub-bas justering på 0-1-2, bör man ha den på 2 när man ställer gain på monosteget till basen, så man har möjlighet att dra ned basen om man vill?

    Finns även Bass Boost: 0 – 12dB, Bass Boost Range: 35 Hz – 55 Hz på steget, påverkar även de distorsionen på basen och kan det ge clipping?
    Hur använder jag Bass boost på steget på rätt sätt?
    Gängse uppfattning är att rätt sätt att använda den är att inte använda den. Vad har du för HU?
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Justera in nytt system

      Hej, tack för svar, jag har en Kenwood KMM-BT304.

      Som jag förstod bass boosten så kan man använda den för att fylla eventuella dippar i frekvensbandet? Men behöver man generellt dra ned gain om man använder bass boost och därför låter man bli, eller vad är anledningen?

      MVH

      Comment


      • #4
        Re: Justera in nytt system

        Originally posted by Krullert View Post
        Hej, tack för svar, jag har en Kenwood KMM-BT304.

        Som jag förstod bass boosten så kan man använda den för att fylla eventuella dippar i frekvensbandet? Men behöver man generellt dra ned gain om man använder bass boost och därför låter man bli, eller vad är anledningen?

        MVH
        Vet inte exakt hur det fungerar i elektroniken, men det är ingen magi som sker utan det en förstärkning i viss frekvensband liknande gain. Risken är att du justerar in bass boost efter låtar där du älskar mer bas än låten producerades med, men kommer det sen en låt med ordentligt med bas i och volymen är hög så är risken stor att steget börjar dista och talspolen blir grillad.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment

        Working...
        X