Announcement

Collapse
No announcement yet.

DSP eller ej?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DSP eller ej?

    Ska kasta i annat ljud i en A6 2014
    Har stirrat mig blind på att köpa ett passivt 3-vägs system i stil med Focal Access As3.
    Kommer använda mig av en rootad Samsung galaxy tab för att sköta musik/video/navigering/backkamera.
    I samband med rooten får man även möjlighet att köra equalizer på allt utgående ljud ur plattan.
    Detta kommer sen streamas via BT alternativt AUX beroende på ljudkvalitets skillnad?

    Men, då kommer mina funderingar... är det verkligen värt att lägga några tusenlappar på en DSP i stil med Bitone eller beggad bit ten jämt emot att använda hög till lågnivå?

    Har ett DLS A6 som ska få sköta sub, och tänkte eventuellt köpa mig ett 4-kanals steg till framsystemet och då få möjligheten att köra framsystemet semi passivt, alltså sköta midbasarna på två kanaler och filtrera genom steget och sen köra 3.5” och diskant via Focal filtret.
    Detta just för att kunna justera midbasarna till lite mer ”korrekt” nivå/filtrering om det nu behövs?

    Är jag helt ute och cyklar?

  • #2
    Re: DSP eller ej?

    Enkelt svarat, men har du möjlighet att köra med extern DSP, gör det.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: DSP eller ej?

      Det viktigaste är nog ändå tillgången till tidskomp i en DSP.

      Comment


      • #4
        Re: DSP eller ej?

        Originally posted by Kaizoon
        Ska kasta i annat ljud i en A6 2014
        Har stirrat mig blind på att köpa ett passivt 3-vägs system i stil med Focal Access As3.
        Beroende på vilket system du har i bilen så behöver du 2 eller 4 kanaler på front för att få det att fungera.
        Om du har separat subwooferstyrning i menyn har du separata kanaler till 6,5" i dörrarna.
        Detta ställer till det en aning för jag misstänker dom har programmerat olika tider i originalförstärkaren.

        Om bilen bara har 2 kanaler fram kan du använda ett 3-vägs filter.
        Om bilen är aktivt delad mellan 6,5" och 4"+ diskant måste du köra semiaktivt.
        (förutsätter att det är ett 3-vägs original då du har önskemål på det)

        Originally posted by Kaizoon
        Kommer använda mig av en rootad Samsung galaxy tab för att sköta musik/video/navigering/backkamera.
        I samband med rooten får man även möjlighet att köra equalizer på allt utgående ljud ur plattan.
        Det är BIG NO NO att göra en EQad signal som en DSP eller förstärkare ska ta emot.
        För att få bästa resultat ska man veta hur en DSP är uppbygd, man ska ändra i rätt "block" i signalkedjan.
        MOSCONI tex har en ingångsEQ för att man ska kunna "reparera" felen innan man skickar vidare signalen till nästkommande "block".
        EQn finns bara till analoga ingångar, digital signal är mycket renare och ej mixtrat med i tider och filter.

        Originally posted by Kaizoon
        Detta kommer sen streamas via BT alternativt AUX beroende på ljudkvalitets skillnad?
        Strunta i AUX, det ligger begränsningar på den utgången för att skona hörseln.
        Ska man spela via kabel ska det gå via bottenkontakten på uppspelaren, BT är att föredra om du använder en produkt som är byggd för bästa möjliga resultat.
        Finns hur mycket skit som helst på marknaden, en bra BT-streamer måste få kosta en del.
        Den som säger att BT låter skit har noll koll tyvärr.
        Jag lurar mina kunder dagligen med att streama Spotify via BT!

        Originally posted by Kaizoon
        Men, då kommer mina funderingar... är det verkligen värt att lägga några tusenlappar på en DSP i stil med Bitone eller beggad bit ten jämt emot att använda hög till lågnivå?
        Det är det absolut värt att lägga, fast jag hade nog kikat på andra alternativ än de du listar.

        Originally posted by Kaizoon
        Har ett DLS A6 som ska få sköta sub, och tänkte eventuellt köpa mig ett 4-kanals steg till framsystemet och då få möjligheten att köra framsystemet semi passivt, alltså sköta midbasarna på två kanaler och filtrera genom steget och sen köra 3.5” och diskant via Focal filtret.
        Detta just för att kunna justera midbasarna till lite mer ”korrekt” nivå/filtrering om det nu behövs?

        Då svarade du på min fundering som jag skrev om ovan.
        Originally posted by Kaizoon
        Är jag helt ute och cyklar?
        Inte om du införskaffar en DSP
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: DSP eller ej?

          Originally posted by mongo View Post
          Det viktigaste är nog ändå tillgången till tidskomp i en DSP.
          Även en sumeringsfunktion kan vara bra och ha.
          Har man ett aktivt system i bilen så kan det vara nödvändigt att få 20-20000hz om man vill ha full koll på produkterna man stoppar in i bilen.

          En EQ är i min värld ovärderlig, den kan korrigera felen som bilmiljön skapar.
          Vi lyssnar på massor av förstärkta frekvenser och även reflexer från glasrutorna, skininredning etc etc.

          Fast det krävs att man har tränat en del så man har erfarenhet om var felen ligger.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: DSP eller ej?

            Tränat öra är en nog en av de svåraste bitarna. Då precis som Nonne säger så exponeras vi för förstärkta frekvenser och reflexer från rutorna nästan dagligen.

            Dsp eller en stereo med tidskomp och L/R equalizer blir ju ett måste när man vet hur det ska låta.
            Endast tidskomp räcker inte.
            Framförallt de lite högre frekvenserna är väldigt beroende på att kunna sänkas på rätt ställen för att ljudbilden ska ligga i mitten, därav måste man kunna sänka höger och vänster EQ individuellt för att ljudbilden ska bli bra.

            Comment


            • #7
              Re: DSP eller ej?

              Originally posted by FutureWorld View Post
              därav måste man kunna sänka höger och vänster EQ individuellt för att ljudbilden ska bli bra.
              Woow, när man är där har man kommit en bra bit på vägen
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X