Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spotify i bilstereon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spotify i bilstereon?

    När tror du Jalle att det kommer Spotify direkt i bilstereon? borde vara dax snart.
    Last edited by Administrator; January 4, 2011, 13:21. Reason: Splittad tråd
    //Micke

    Profile: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=498

  • #2
    Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

    Originally posted by micke_nkpg View Post
    När tror du Jalle att det kommer Spotify direkt i bilstereon? borde vara dax snart.
    Tror inte vi får se någon spotifyklient inbyggd i maskinerna någonsin.

    Spotify är för litet world wide då det bara finns tillgängligt i 7 länder.
    Och av de 10miljoner användarna så betalar bara ca 7% för premium och har tillgång via mobila enheter.

    Och innan Spotify är tillgängligt WW sitter begränsningarna där.

    Titta på Pandora som redan finns i dagens spelare trotts det bara är tillgängligt i USA.


    Det jag hoppas på är att de öppnar för en trådlös AirPlay spelare med tvåvägskommunikation.
    Då låser de sig inte till en typ av spelare och tillåter bättre kvalitet än 30pin kontakten erbjuder idag.

    Att skylla allt på Apple och bilstereoföretagen är helt fel i detta läge.
    De är intresserade att tjäna pengar på sina produkter och konsumenter idag vill ha allt gratis.

    Sen kan man även ställa sig frågan varför samtliga företag har iPod/iPhone styrning, men INGET funkar till android???

    Men jag som iphoneanvändare skall nog inte svara på det
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #3
      Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

      Originally posted by JALLE View Post
      Tror inte vi får se någon spotifyklient inbyggd i maskinerna någonsin.

      Spotify är för litet world wide då det bara finns tillgängligt i 7 länder.
      Och av de 10miljoner användarna så betalar bara ca 7% för premium och har tillgång via mobila enheter.

      Och innan Spotify är tillgängligt WW sitter begränsningarna där.

      Titta på Pandora som redan finns i dagens spelare trotts det bara är tillgängligt i USA.


      Det jag hoppas på är att de öppnar för en trådlös AirPlay spelare med tvåvägskommunikation.
      Då låser de sig inte till en typ av spelare och tillåter bättre kvalitet än 30pin kontakten erbjuder idag.

      Att skylla allt på Apple och bilstereoföretagen är helt fel i detta läge.
      De är intresserade att tjäna pengar på sina produkter och konsumenter idag vill ha allt gratis.

      Sen kan man även ställa sig frågan varför samtliga företag har iPod/iPhone styrning, men INGET funkar till android???

      Men jag som iphoneanvändare skall nog inte svara på det
      De flesta som jag känner kan tänka sig att betala för saker, bara de får den frihet de vill ha. Vi nu ser att bilstereoföretag inte vill/kan erbjuda den flexibilitet som många mobiltillverkare gör. Det är nog bara en övergångsperiod. Snart kommer konsumenten ställa samma krav på bilstereon som den gör på mobilen.

      Apple gör 1-2 produkter som bygger på samma mjukvara. Android finns i flera hundra enheter som alla har olika hårdvarukombinationer.

      Annars är det ju bara att bygga in en Mac Mini i bilen och köra med en skärm
      //Micke

      Profile: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=498

      Comment


      • #4
        Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

        Originally posted by micke_nkpg View Post
        Vi nu ser att bilstereoföretag inte vill/kan erbjuda den flexibilitet som många mobiltillverkare gör. Det är nog bara en övergångsperiod. Snart kommer konsumenten ställa samma krav på bilstereon som den gör på mobilen.
        Vilken flexibilitet saknar du?
        Vilka funktioner efterlyser vi användare?

        Problemet med just spotify är att de flesta i branschen inte ens vet vad det är!!!
        Och 90% av dessa är europeer. ;(
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

          Originally posted by JALLE View Post
          Vilken flexibilitet saknar du?
          Vilka funktioner efterlyser vi användare?

          Problemet med just spotify är att de flesta i branschen inte ens vet vad det är!!!
          Och 90% av dessa är europeer. ;(
          Det jag skulle vilja ha är att kunna forma bilstereon som jag vill ha den. Med jag menar inte bara jag personligen, utan vem som helst. (inom rimliga ramar) För detta skulle det behövas att fler o fler HU blev som små "datorer".

          Det finns även Deezer i europa, finns även på www, så det skulle kunna komma i bilstereon.

          Ps. visoner och behov kanske skulle ha en egen tråd
          //Micke

          Profile: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=498

          Comment


          • #6
            Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

            En Andrioid med endast pekskärm, minnes och telefonkort bakom en flipdown display skulle suttit som en smäck!
            Tillbehör som GSM antenn och mikrofon skulle givetvis ingå!!
            Den löstagbara skärmen tjänstgör som nalle då den inte sitter på stereon
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

              Originally posted by Nonne View Post
              En Andrioid med endast pekskärm, minnes och telefonkort bakom en flipdown display skulle suttit som en smäck!
              Tillbehör som GSM antenn och mikrofon skulle givetvis ingå!!
              Den löstagbara skärmen tjänstgör som nalle då den inte sitter på stereon
              Varför inte en huvudenhet med android eller iOS som operativsystem.

              7" touchskärm, 8 fristående RCA utgångar, wifi.
              Extern DA som tillbehör.

              Sen kan du köpa och installera de applicationer du önskar.

              * navigering
              * tidskomp
              * 31 bands EQ
              * rta/spl mätare
              * angry birds
              Last edited by JALLE; January 4, 2011, 11:47.
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

                Skall bli spännande att se vad som släpps på CES.

                Att 12volt:
                Då tråden från början handlade om er spelare och då ni är aktiva på forumet måste vi ju fråga.

                VAD VILL NI SE 2011??
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Varför inte en huvudenhet med android eller iOS som operativsystem.

                  7" touchskärm, 8 fristående RCA utgångar, wifi.
                  Extern DA som tillbehör.

                  Sen kan du köpa och installera de applicationer du önskar.

                  * navigering
                  * tidskomp
                  * 31 bands EQ
                  * rta/spl mätare
                  * angry birds


                  Haha vill ha!!
                  Niklas Bengtsson

                  LjudiBil.Com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Skall bli spännande att se vad som släpps på CES.

                    Att 12volt:
                    Då tråden från början handlade om er spelare och då ni är aktiva på forumet måste vi ju fråga.

                    VAD VILL NI SE 2011??
                    Mycket kvalificerad fråga


                    Jag vet ju redan vad vi (Alpine) kommer lansera under 2011, och då det inte är någon större hemlighet (pressreleasen har legat ute i diverse forum bra länge nu) så kan jag lika gärna ge er en hint...

                    Alpine har inlett ett samarbete med Nokia, med delmålet att enklare kunna integrera mobiltelefonen med både OEM- och eftermarknadsenheter.
                    Problemet tidigare har varit att flertalet bilstereofabrikat har försökt komma fram till sina egna lösningar, där huvudenheten tar det största ansvaret, förhoppningen är nu att istället låta telefonen göra grovjobbet, dvs musikspelare, navi, osv ska "sömlöst" (givetvis via kabel) integreras i bilen.

                    Eftersom jag bara har klämt och känt på varuprover så kan jag inte lova för mycket, men det jag har sett bådar gott inför framtiden.

                    Liknande lösningar är under utveckling för andra plattformer.

                    Alltså (och detta kommer delvis infrias under 2011):

                    Istället för att integrera operativsystemen i enheterna, blir de mer som dockningsstationer (ett bilstereoår är ett decennium i telefon/data-år), och det är stört omöjligt för vår bransch att hela tiden utveckla mjukvara för att anpassa huvudenheter till veckans hetaste telefon.

                    Sen skulle jag gärna se (även om detta är ouppnåeligt) en återgång till det gamla hederliga sättet att spela upp musik på i bilen, CD-skivan, ju fler sätt musik kan förflyttas från dator till minne till telefon till MP3-spelare osv desto sämre blir ljudkvalitén. Ok att flertalet på detta forum vet hur bra en CD-skiva kan låta, och strävar efter perfektion, men tänk alla stackare som växer upp nu och aldrig kommer använda sig av annat än dassig bluetooth-streaming och decimerad USB-musik...hemska tanke

                    (sen vill jag ju givetvis också att alla tar sina förnuft till fånga och köper Alpine, men det kan jag ju inte skriva här)
                    Svensk importör/generalagent av:

                    Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                    Best European Distributor 2011 - Alpine

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

                      Originally posted by Nonne View Post
                      En Andrioid med endast pekskärm, minnes och telefonkort bakom en flipdown display skulle suttit som en smäck!
                      Tillbehör som GSM antenn och mikrofon skulle givetvis ingå!!
                      Den löstagbara skärmen tjänstgör som nalle då den inte sitter på stereon
                      Det roliga är att jag jobbade med Grundig! på just en sådan modell för nästan 10 år sen... Inte android förvisso men en mobil vars hela framsida var display och som användes som front på stereon. Och vi gjorde det typ 400 m från där Nonnes butik är...
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

                        Originally posted by JALLE View Post
                        Varför inte en huvudenhet med android eller iOS som operativsystem.
                        Inte iOS!

                        Man kan inte blanda äpple och päron
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alpine IDA-X305S + Iphone problem

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Det roliga är att jag jobbade med Grundig! på just en sådan modell för nästan 10 år sen... Inte android förvisso men en mobil vars hela framsida var display och som användes som front på stereon. Och vi gjorde det typ 400 m från där Nonnes butik är...
                          SPECTRONIC!!

                          Det var grejor det!!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spotify i bilstereon?

                            saken är den att jag tror vi skulle som konsumenter kunna vägleda distributörer/leverntörer att ta in "rätt" produkter som passar oss genom mycket bloggande och lobbying. Fast då måste vi i grunden dra åt samma håll och utåt hålla sams.

                            Touch kommer komma mer o mer till bilstereo. Fick vet av en som är på CES att det är det stor till bilstereon i år / kommande år.
                            //Micke

                            Profile: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=498

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spotify i bilstereon?

                              Android sa ni????


                              http://blogg.carsnaudio.com/archives/1367
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment

                              Working...
                              X