Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljudet i e34 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljudet i e34 sedan

    hejsan

    jag tänkte uppgradera ljudet i min e34 sedan. jag har det "vanliga" ljudpaketet :

    5,25" i kickarna
    diskanter i brädan
    5,25" i hatthyllan
    dvs sex högtalare totalt, jag behhöver även ny stereo.


    Jag vill inte modifiera massvis men jag har hört att man med lätta modifikationer kan få in 6,5" bakom kickpanelerna.. hur "lätt" är denna modifikationen i praktiken?

    Någon som har tips på bra högtalarkitt fram och bak samt huvudenhet för trevligt vardagslyssnande? jag gillar att lyssna på basstarka låtar , lite remixar och dunk dunk.

    Angående framsystemet, är det 6,5" i kickarna som gäller sen diskanter på brädan med tillhörande delningsfilter? eller blir ljudbilden bättre om man sätter 6,5" midbasar i kickarna och typ peerless bredbandselement i brädan? (förutsatt att det är lätt att modda in 6,5or där annars samma installation med 5,25" element)

    jag är inte så duktig med delningsfilter etc så jag kommer inte kunna göra värsta installationen med olika delningsfilter och dela vid olika frekvenser utan mer stoppa i ljudet och börja spela samma eftermiddag, om ni förstår

    priserna bör ligga ungefär här, beg som nytt.

    framsystem: 1500kr
    bak: 1000kr max
    huvudenet: 2500kr max

    Kom med lite förslag om ni har lust

  • #2
    Re: Uppgradera ljudet i e34 sedan

    6,5" i kickarna är ganska enkelt, det beror mer på vilken finish du vill ha!
    I princip kan man säga att du sätter dit en mdfplatta där ordinare hgt sitter och sågar hål typ. Dämpa plåten bakom med bitumenmatta el dylikt samt stoppa dit lite dämpull.

    Jag skulle satsa på ett par bredbandare i orguttagen i brädan istället för bara diskanter då det lyfter ljudbilden mkt! Jag kör själv med EAD som jag köpt av BRL Trollhättan och jag skulle tro att deras 2,5" går ner under gallret utan problem.

    Tryck på länken i min signatur så kommer du in i en tråd som handlar om en E34 M5:a som vi byggde 2000 där vi stoppade i 8" i kickarna.
    Instrumentbrädan moddades iofs rätt hårt mm i den bilen

    //
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: Uppgradera ljudet i e34 sedan

      Jag körde 6,5" i kickarna och 2,5" bredbandselement i brädan i min E34. Det spelade så gött.

      Jag har feta 6,5" midbasar till salu om du vill köpa. http://www.bilstereoforum.se/showthr...ghlight=impact

      Som huvudenhet rekommenderar jag Alpine CDE-178BT, den kostar 2495:- hos de flesta etablerade bilradiohandlarna.

      Jag antar att du ska driva framsystemet på steg? Du kan dela aktivt med 6,5" och 2,5" så du slipper passiva delningsfilter. Det blir väldigt enkelt att få till.

      I bak så hade jag ett 6,5" kit. Fräste bafflar som monterades på hatthyllan.

      http://www.garaget.org/mypage/galler...3&image=784710

      Även det rockade som fan.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: Uppgradera ljudet i e34 sedan

        är det bara cd spelaren som saknas i ide-175bt?
        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
        Facebook: husse bygger gladenwagon
        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

        Comment


        • #5
          Re: Uppgradera ljudet i e34 sedan

          Originally posted by Kulan View Post
          Jag körde 6,5" i kickarna och 2,5" bredbandselement i brädan i min E34. Det spelade så gött.

          Jag har feta 6,5" midbasar till salu om du vill köpa. http://www.bilstereoforum.se/showthr...ghlight=impact

          Som huvudenhet rekommenderar jag Alpine CDE-178BT, den kostar 2495:- hos de flesta etablerade bilradiohandlarna.

          Jag antar att du ska driva framsystemet på steg? Du kan dela aktivt med 6,5" och 2,5" så du slipper passiva delningsfilter. Det blir väldigt enkelt att få till.

          I bak så hade jag ett 6,5" kit. Fräste bafflar som monterades på hatthyllan.

          http://www.garaget.org/mypage/galler...3&image=784710

          Även det rockade som fan.

          tack för svaret, i första hand nej, jag kommer inte köra slutsteg till att börja med men jag kommer sätta i ett mindre 2 kanals steg till front högtalarna ( eller är det 4 kanals som gäller?) rätt fort så jag kan lika gärna bygga efter detta. Hur funkar det då om jag stoppar i perless 2,5" 8ohms bredbandare i brädan och dina 6,5" element i kickarna och kör dom rakt på stereon med org kablar ? Kommer det spela totalt skit då eller hur ska jag bära mig åt? Kan inte det där med delningsfilter och sånt.. Jag vill bara ha något hyffsat ljud, har inga högtalare i bilen alls för tillfället.. Det är en M5 3.8L .

          bak i tänkte jag sätta 5,25" koaxialer för enkelhetens skull, det är väl inte helt fel? Eller vore det bättre att köpa ett 5,25" högtalarkitt isåfall och sätta midbasen i hyllan och diskanten bakom, så som du gjort?

          Observera nu att jag aldrig kommer tävla med ljudet utan jag vill bara ha något bra prisvärt som går att lyssna på varje dag i brukisen liksom kommer stoppa i 2x12" låda som ska spela genom skidluckan också.

          Pioneer Bilstereo DEH-9300SD har jag fått tag på för 1200kr 6 mån beg, 3x lågnivå på 4v och nypris på 2600kr så den slår jag nog till på om ingen kan motivera till att köpa alpinen för 1300kr mer!
          Last edited by daniel; October 1, 2014, 13:45.

          Comment


          • #6
            Re: Uppgradera ljudet i e34 sedan

            Hej!

            Har svarat på ditt PM som du hade skickat.

            Kul med M5! Kör själv M5 E39.

            Ja kör på koaxialer i originaluttag bak, synd att modifiera en M5 för mycket.

            Kickarna kan du köpa ett par begagnade och montera ringar på så är det enkelt att återställa till original sedan.

            Impactmidbasarna behöver nog drivas med steg. Bredbandarna kan du testa att köra på stereon och se hur det blir. De behöver högpassfilter runt 150-200hz har jag för mig kan vara lämpligt, vet inte om DEH-9300SD reder ut det när man driver med inbyggda förstärkaren. Annars kan man lösa det med en lämplig kondensator i serie med +kabeln till högtalarna.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment

            Working...
            X