Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var sätter ni center i ljudbilden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Var sätter ni center i ljudbilden?

    Tjena

    läste runt lite och såg att det verkar som att en sq-tidskompad bil har center mitt på brädan och inte rakt framför lyssnaren/föraren, alltså mer åt vänster.

    Min fråga är isåfall varför?
    När jag lyssnar hemma har jag sweetspoten rakt framför och mitt emellan frontarna och om jag ska lyssna odentligt som vid en sqbedömning så sitter jag där och inte sidan om.

    När jag tidskompat min bil tycker jag det låter betydligt bättre när röster kommer rakt framför mig om de är inspelade så såklart än att ljudbilden är förskjuten till höger.

  • #2
    Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

    Center skall vara mittimellan höger och vänster så vart center hamnar beror på hur långt ut Hö resp Vä är i bilen :-)
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

      Originally posted by Hewi View Post
      Center skall vara mittimellan höger och vänster så vart center hamnar beror på hur långt ut och Hö resp Vä är i bilen :-)
      vet inte om jag är ute och cyklar men i så fall borde det låta bäst om man lutade sig in och lyssna mitt imellan astolparna och tidskompet borde då vara satt lika långt till diskant på båda kanalerna hö/vä och lika långt för mellanregistert hö/vä osv?

      Comment


      • #4
        Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

        Originally posted by jimmaiy View Post
        vet inte om jag är ute och cyklar men i så fall borde det låta bäst om man lutade sig in och lyssna mitt imellan astolparna och tidskompet borde då vara satt lika långt till diskant på båda kanalerna hö/vä och lika långt för mellanregistert hö/vä osv?
        Nja du måste lyssna hur långt ut vä är resp hur långt ut hö är , det kan ju vara så att vä låter som om den är utanför bilen medans hö ligger en bit in på brädan vilket ger en center som är mer till vä jämfört med om det skulle vara tvärtom.

        Köp Emma SQ cd:n , där finns spår för att lyssna in just detta
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

          Originally posted by Hewi View Post
          Nja du måste lyssna hur långt ut vä är resp hur långt ut hö är , det kan ju vara så att vä låter som om den är utanför bilen medans hö ligger en bit in på brädan vilket ger en center som är mer till vä jämfört med om det skulle vara tvärtom.

          Köp Emma SQ cd:n , där finns spår för att lyssna in just detta
          okej jag satte kompet efter avståndet från höger öra till alla elementen på höger sida och likadant vänster öra till vänster sida, eftersom min diskant har samma avstånd som mellanregistert och jag kör passiv delning så blev det 87cm till astolpe,90cm till midbas vänster och 140,145 höger och då låter det som att sångaren sitter på motorhuven rakt framför mig.
          ändrar jag så flyttar rösten sig på ena eller andra hållet eller omvänt sagt så känns det som man inte sitter på "första parkett" utan snett bredvid.

          var får man tag i en sån skiva?

          Comment


          • #6
            Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

            Emma-skivan köper du hos anslutna handlare eller direkt från förbundet.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

              Jag har fortfarande svårt att vänja mig vid att inte ha sångaren där den "ska" vara

              Ljudbok är ett bra tips gällande center på röster.

              Emma skivan är kanon även om jag använder mig av en svingammal IASCA skiva oxå

              Kompet har jag aldrig fått till genom mätning, bara öron som gäller.

              Tror jag har 36cm som mest kompat på ett element, några står på noll så det är bara testa testa testa och testa
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • #8
                Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                Originally posted by jimmaiy View Post
                okej jag satte kompet efter avståndet från höger öra till alla elementen på höger sida och likadant vänster öra till vänster sida, eftersom min diskant har samma avstånd som mellanregistert och jag kör passiv delning så blev det 87cm till astolpe,90cm till midbas vänster och 140,145 höger och då låter det som att sångaren sitter på motorhuven rakt framför mig.
                ändrar jag så flyttar rösten sig på ena eller andra hållet eller omvänt sagt så känns det som man inte sitter på "första parkett" utan snett bredvid.

                var får man tag i en sån skiva?

                Tidskompensering betyder att man fördröjer ljudet.

                Den högtalare som är längst bort är den du hör sist, alltså ska du fördröja den närmsta högtalaren med det avstånd som skiljer dom åt.

                EXEMPEL

                Höger högtalare är monterad 200cm från din lysningspunkt.
                Vänster högtalare är monterad 100cm från din lysningspunkt.

                Detta innebär att skillnaden är 100cm.

                Nu ska du fördröja den vänstra högtalaren 100cm.
                Rent teoretiskt hör du nu båda högtalarna samtidigt = i fas.

                Det kan förekomma olika sätt att justera tidsskillnader i olika produkter.
                Om man föredrar millisekunder som jag (det man använde redan på Hedenhös tid) så spelar det ingen roll, den högtalare som är längst bort agerar utgångsläge vilket är noll.

                Sen finns det erfaret folk ute i landet som börjar på 1,0 millisekund eller 34,1 cm på alla kanaler för att kunna ändra en aning även på den högtalare som agerar 0 punkt / utgångsläge.

                Detta försöker jag undvika då det tar processorkraft.


                Att ställa tider är inte enkelt för ett otränat öra, ibland kan det även vara rätt att tidskompa på en reflex ..... det är bara att krana = träna
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                  Originally posted by jimmaiy View Post
                  okej jag satte kompet efter avståndet från höger öra till alla elementen på höger sida och likadant vänster öra till vänster sida, eftersom min diskant har samma avstånd som mellanregistert och jag kör passiv delning så blev det 87cm till astolpe,90cm till midbas vänster och 140,145 höger och då låter det som att sångaren sitter på motorhuven rakt framför mig.
                  ändrar jag så flyttar rösten sig på ena eller andra hållet eller omvänt sagt så känns det som man inte sitter på "första parkett" utan snett bredvid.

                  var får man tag i en sån skiva?
                  För tävling så skall ju center vara mitt imellan hö och vä men om du själv vill
                  ha center rakt framför dig så kan du ju ställa så för vardagskörning

                  Tidskompet brukar jag först mäta in för att hamna hyffsat nära sedan måste man lyssna in det och och då bara med öronen dvs titta
                  inte efter vart ljudet kommer ifrån utan lyssna bara med stängda ögon.

                  Det som blir fel med att ha sångaren rakt framför dig är att vänstersidan på scenen blir väldigt smal och högersidan väldigt bred.

                  Vid ljudbedömning delar man upp scenen i 5 delar , vä, vä center, center, hö center och höger.
                  Avståndet imellan dessa skall vara lika långt och då brukar center hamna snett till höger om lyssnaren.

                  Även om man kanske känner att man kanske inte sitter på första parkett så har man en korrekt och naturtrogen scen framför sig istället
                  för en där sångaren står med t.ex en basist precis brevid sig på vänster sidan och en gittarist 5m bort på höger sidan även fast dem
                  i verkligheten står med lika avstånd sinsimellan.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                    Originally posted by Hewi View Post
                    För tävling så skall ju center vara mitt imellan hö och vä men om du själv vill
                    ha center rakt framför dig så kan du ju ställa så för vardagskörning

                    Tidskompet brukar jag först mäta in för att hamna hyffsat nära sedan måste man lyssna in det och och då bara med öronen dvs titta
                    inte efter vart ljudet kommer ifrån utan lyssna bara med stängda ögon.

                    Det som blir fel med att ha sångaren rakt framför dig är att vänstersidan på scenen blir väldigt smal och högersidan väldigt bred.

                    Vid ljudbedömning delar man upp scenen i 5 delar , vä, vä center, center, hö center och höger.
                    Avståndet imellan dessa skall vara lika långt och då brukar center hamna snett till höger om lyssnaren.

                    Även om man kanske känner att man kanske inte sitter på första parkett så har man en korrekt och naturtrogen scen framför sig istället
                    för en där sångaren står med t.ex en basist precis brevid sig på vänster sidan och en gittarist 5m bort på höger sidan även fast dem
                    i verkligheten står med lika avstånd sinsimellan.
                    Okej nu är jag med, jo vänster sida av ljudbilden blir ju smalare än höger så som jag kompat nu.

                    Bra beskrivit av allihop, men då till en annan fråga. Kompar du för att ha center mitt på brädan så borde det inte spela någon roll om lyssnaren sitter på förarplats eller passargerarsidan(bortsätt från vinklar osv nudå) eftersom du sitter bredvid center lika mycket?

                    Jag kan välja vänster center eller höger som någon form av utgångspunkt i tidskompinställningarna på 80prs. Kör vänster nu eller förarplats men kanske skulle ta center då.

                    Får labba mer när jag får tillbaka stereon från lagning.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Kompar du för att ha center mitt på brädan så borde det inte spela någon roll om lyssnaren sitter på förarplats eller passargerarsidan
                      Om du fördröjer tiden på vänster sida så hamnar högtalaren ännu längre bort för passageraren vilket innebär att den inte kan hamna i centerpossition.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Om du fördröjer tiden på vänster sida så hamnar högtalaren ännu längre bort för passageraren vilket innebär att den inte kan hamna i centerpossition.
                        Du har en poäng där faktiskt!
                        Får se hur det blir, tror jag kör så som låter bäst i mina öron för har inte en chans i sq ändå

                        Comment


                        • #13
                          Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          tror jag kör så som låter bäst i mina öron för har inte en chans i sq ändå
                          Snick snack, be någon vänlig nörd hjälpa dig så kan det gå vägen
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                            Glöm inte att det första du måste göra är att mäta in nivåerna från varje element. DÄREFTER ställer du kompet. Annars kommer du få massa dåliga fenomen och poäng vid tävling.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Var sätter ni center i ljudbilden?

                              Originally posted by jonash View Post
                              Glöm inte att det första du måste göra är att mäta in nivåerna från varje element. DÄREFTER ställer du kompet. Annars kommer du få massa dåliga fenomen och poäng vid tävling.
                              Hur mäter jag in dom induviduellt? Kör.mellan och diskant på samma kanal:-)

                              Comment

                              Working...
                              X