Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

    Halloj!


    Jag tänkte byta ut högtalarna i min andra Volvo v40 -01. Det är en bruksbil så inget SQ tävlingsljud behövs, men bättre än original.

    HU: Alpine cde170r

    Högtalare: Hertz dsk 130.3 samt ett par pioneer TS-G1021i.

    Alltså rätt basic.


    Tanken var att skippa pioneer högtalarna i instrumentbrädan och köra ett par andra (bättre) bredbandare istället.

    Tänkte att man kanske kan köra Hertz middarna i dörrarna och bara bredbandarna uppe i instrumentpanelen. Detta för att slippa glappet som blir emellan diskanten och midden i dörren. Middarna sitter så långt ner i dörrarna.


    Har ni några bra förslag på bredbandselement på 4"? Mindre funkar, men inte större. Nu pratar vi inte tusenlappar utan hundralappar.

    Jag har kikat på Fostex, Monacor och Peerless.

    Dessa två verkar intressanta:

    http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p1000k

    http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...range-830986-3


    Jag vill ju att dem ska spela rätt högt upp i frekvens för att slippa ha en diskant.

    Fråga om delning till bredbandare. Vad tror/vet ni är bäst?

  • #2
    Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

    Jag hade nog hellre valt koaxialhögtalare uppe på brädan för att vara säker på att diskanten går tillräckligt högt i frekvens, men jag är dock lite osäker på hur stor skillnad det kan tänkas bli.

    Delningen mellan midbasen och högtalaren uppe på brädan bör väl vara som högst den våglängd som motsvarar avståndet mellan dessa två högtalare, dvs skiljer det 1 meter så bör delningen vara ca 340 Hz eller lägre. Då borde man kunna undvika tydliga svackor i återgivningen hos högtalarna.

    Här får mer rutinerade folk ge råd, har gjort för få dörrinstallationer för att kunna ge säkra svar.

    Comment


    • #3
      Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

      Ok. Ja, jag har haft tankar på det också. Det jag har glömt att tillägga är att jag kan inte ha speciellt djupa högtalare i instrumentpanelen.

      Comment


      • #4
        Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

        En sån här kanske: http://www.dbakuten.se/ovriga/hertz-...7#.UrCaFVN3vIU

        Jag har inte provat den själv ska tilläggas, men med tanke på att du inte är ute efter mesta möjliga prestanda så tycker jag att den bör fungera i din bil.

        Comment


        • #5
          Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

          Ja, det finns en uppsjö med koaxialhögtalare....Man skulle ju vilja lyssna på ett gäng för att avgöra hur dem spelar. Jag vet att Powerbass har ett par bra och billiga 4" koaxialer för småpengar, men hittar inga i Sverige längre. Dem lät neutralt med bra diskant. Jag tycker många koaxialhögtalare låter vasst och skrikigt annars.

          Comment


          • #6
            Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

            Vad tror ni om att köra mellanreg och diskant i instrumentpanelen? Mellanreg mellan 400-ca 3500hz och diskanten ifrån 3500hz. Middarna/basarna i dörrarna ifrån 50hz.

            Comment


            • #7
              Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

              Originally posted by sweddan
              Har ni några bra förslag på bredbandselement på 4"? Mindre funkar, men inte större. Nu pratar vi inte tusenlappar utan hundralappar.
              Om du kan ta dig till Kungsängen kan du lyssna på Faital Pro 3-or(i bil)
              Under tusenlappen.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                Ja, jag får se om jag får tillfälle till det. Dem ska spela väldigt bra vad jag har hört.

                Comment


                • #9
                  Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                  Att köra bredbands högtalare med så enkel stereo bör undvikas.
                  Bredbandshögtalare kräver kunskap och DSP för att fungera tillfredsställande.

                  köp en enklare coaxial är mitt råd.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Att köra bredbands högtalare med så enkel stereo bör undvikas.
                    Bredbandshögtalare kräver kunskap och DSP för att fungera tillfredsställande.

                    köp en enklare coaxial är mitt råd.

                    Ja, du har nog rätt. Satt och funderade igår och det verkar bli svårt att få till det. Speciellt om man inte kan tidskompa och köra aktiv delning. Får bli något enklare istället så får man se framöver om man står ut med det

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                      Började montera och laborera idag. Alpine CDE 170 måste jag säga låter otroligt bra! Spöar pioneer och kenwood som jag också har i samma prisklass med hästlängder.

                      Dock besviken på Hertz högtalarna. Usch vilket ljud (oljud). Skrålande midbas med massor av mellanregister. Diskanten skriker som en gris. Trots massor av olika inställningar så åkte dem ut. Volvos original högtalare låter 100ggr bättre. Tråkigt, men så är det. Åker nog ut på tradera snart. Om man inte orkar labba ihop egna filter och köra Hertz middarna med ett par andra diskanter.....

                      Skulle säkert låta betydligt bättre om man delade middarna lägre....vet inte hur jag ska göra nu.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                        Originally posted by sweddan View Post
                        vet inte hur jag ska göra nu.
                        Åk o lyssna på bredbandare....against all odds!

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                          Ja, skulle behöva göra det Har ju dessvärre ingen möjlighet just nu eller imorgon
                          Ett par bra middar i dörrarna med riktiga bafflar är nog ett måste....Sen bredband eller ett bra två-vägs kit med 4" mid och diskant i brädan kanske? Sen ett steg som driver allt då förstås. Kommer ju inte bli som jag ville från början :/ Men men...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Åk o lyssna på bredbandare....against all odds!

                            Pierre
                            Om dom är någorlunda raka i frekvensgången så skicka för utvärdering
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uppgradera ljudet i Volvo V40. Tips på bredband?

                              Originally posted by sweddan View Post
                              ett bra två-vägs kit med 4" mid och diskant i brädan kanske?
                              Då tycker jag du ska överväga ZERO 100 från Gladen, sen när du bygger ut adderar du en ZERO 165 midbas och får ett sjuhelsikes semi aktivt 3-vägs system
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X