Announcement

Collapse
No announcement yet.

2*6,5" eller 1*8" sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2*6,5" eller 1*8" sub

    Hej
    Efter bilbyte är jag äntligen på gång med mitt projekt. Det skall byggas old school i en Golf 2:a. (Skall bara ha igång den först...)
    Systemet består av Alpine 3-skivig spelare, eq, delningsfilter och två slutsteg, ett 4*50w och ett 2*100w.
    Högtalare DLS UR35 där endast mellanregister och diskant används, i stället tänkte jag ha ett par 6,5" Rockford som midbasar.
    Så till frågan: Sub skall byggas fram under instrumentpanel, vad känns vettigast 2 6,5" eller en 8". Tror att jag kan få ihop någonstans mellan 15 - 20liter under brädan.
    Det kommer naturligtvis en följdfråga också: Om jag kör på 2 6,5" så är min tanke att brygga 4 kanals steget till dem och köra 2 kanalaren på frontarna.
    Alternativet är ju ett bryggat 2 kanals steg till 8" och ev köra aktiv delning och separata kanaler till midbas / mellan + diskant, eller att brygga 4 kanalaren till frontarna - för mycket effekt kan man ju aldrig få....
    Frågan är ju vilket som blir bäst nu??
    Jag vet att man kan prova sig fram, men här borde finnas så mycket kunskap så att jag kan få lite tips på vägen!

    Chrills

  • #2
    Re: 2*6,5" eller 1*8" sub

    Man skall komma håg att en även om elementen är mindre till storleken är de fortfarande relativt individuellt hur mkt låda de kräver. Exempelvis finns det stora 15" som fungerar ner mot 40L slutet, vilket i sig är spännande.

    I ditt läge får två basar dela på volymen. I en sluten konstruktion är det riktigt viktigt att kunna få till tillräckligt med volym, annars tappar du djupbasrespons.

    Det finns säkerligen 6or som klarar sig hyfsat i 7-8L och leverrar bas, men min bedömning är att det är betydligt säkrare kort med en 8".

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: 2*6,5" eller 1*8" sub

      Kan du få ihop 15-20 liter så hade jag kört på en 10a , t.ex Dls Nordica 10 eller RW10.
      I fråga två hade jag helt klart bryggat 2-kanalaren till basen och kört 4-kanalaren till 5orna och diskanterna aktivt delat.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: 2*6,5" eller 1*8" sub

        Håller med hewwan helt klart!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: 2*6,5" eller 1*8" sub

          Jag tackar för ideerna, får mäta lite i bilen om det finns plats till en 10" utan att inkräkta för mycket på fotutrymmet... annars får det bli en vettig 8".
          Nordica 10" ser ju intressant ut men den är ju egentligen långt utanför tänkt budget... RW10:an är ju på 2ohm och det klarar inte mitt steg bryggat...
          Men å andra sidan finns det ju fler märken... även om jag nästan alltid har haft DLS i mina bilar.
          Angående frontsystem, jag har köpt mitt UR35 beg utan fästena för utanpåliggande montering av diskant (UR1) - dvs de vinklingsbara fötterna som fanns till dessa.
          Är det någon som vet om / var man kan köpa ett par sådana. Hade varit bra för att åtminstonde prova ut placering och riktning...


          Chrills
          Last edited by Chrills; December 18, 2013, 09:39.

          Comment


          • #6
            Re: 2*6,5" eller 1*8" sub

            Originally posted by Chrills View Post
            Angående frontsystem, jag har köpt mitt UR35 beg utan fästena för utanpåliggande montering av diskant (UR1) - dvs de vinklingsbara fötterna som fanns till dessa.
            Är det någon som vet om / var man kan köpa ett par sådana. Hade varit bra för att åtminstonde prova ut placering och riktning...
            Chrills
            Slå en signal till Dls
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: 2*6,5" eller 1*8" sub

              Tackar för det enkla tipset...

              Gunnar på DLS fixar - gratis dessutom!!


              Originally posted by Hewi View Post
              Slå en signal till Dls

              Comment

              Working...
              X