Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning för 3", tack på förhand.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådberäkning för 3", tack på förhand.

    Hej..

    Jag sitter och funderar på om jag ska bygga låda till mina 3" eller låta dom spela rätt ner i brädan http://www.eluxson.se/bredbandseleme...-spx-32tb.html . Problem är att jag inte kommer kunna få ut 1,6L utan kanske mellan 0,6L-1L Men kommer nog inte behöva spela dom så lågt utan från ca 250hz-300hz och sedan uppåt så undrar om någon har lust att räkna lite på en låda till dom och hur dom skulle reagera på lådvolymen, gjort egna försök utan något resultat som jag tror på..

    MVH Simon jonsson

  • #2
    Re: Lådberäkning för 3", tack på förhand.

    1 liter borde funka om du delar 250-300 Hz, kanske hellre 300 Hz i så fall.

    Comment


    • #3
      Re: Lådberäkning för 3", tack på förhand.

      Du kan ju fylla ut med lite dämpull i utrymmet för att få ner lådresonansen en smula

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Lådberäkning för 3", tack på förhand.

        Tackar för svar, hoppas det blir bra.... Det kommer bli en låda på ca 1,44 liter per sida. Får se/höra hur det låter när jag är klar, folk verkar va lite imot bredbandare tycker jag... Men i min mening, alltid kul att prova något nytt.

        MVH Simon jonsson

        Comment


        • #5
          Re: Lådberäkning för 3", tack på förhand.

          Mah, bredbandare kan vara fullständigt guld.

          Det är lite tycke och smak hur det utvecklra sig - men det händer verkligen något med hur levande och "äkta" en röst låter när det kommer från ett register utan hokuspokus med delningsfilter osv... Låter ibland "konstitg" men det tror jag mer handlar om att man är så "van" vid hur en "stereo" ska låta... men tänker man på hur "äkta" något känns - är det ofta stora grejjor i görningen med bredbandskapabla element...

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment

          Working...
          X