Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tona sidorutor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tona sidorutor?

    Vad som är tillåtet och vad som går igenom på en besiktning kan vara två olika saker!
    Det står klart och tydligt på trsp styrelsens hemsida vad som gäller. Sen att vissa lyckas få igenom bilarna ändå är trots allt mer en fråga om tur (eller otur för oss andra i vissa fall..)

    Det finns en VÄLDIGT bra anledning till att det är förbjudet att tona framrutorna och ser man inte föraren i "mottrafikanternas" bilar så är det inte lätt att förstå vad dom tänkt hitta på! Jag håller med om att det kan vara snyggt men tycker att det stör ganska mkt i den obefintliga kommunikationen med dessa förare.....

    //En tråkmåns
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #32
      Re: Tona sidorutor?

      Och med vissa förare är kommunikationen lika med tonat....fast det inte ens är tonat.

      Pierre(JAG har inte sett dom, jag har kört om dom för länge sedan....)
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #33
        Re: Tona sidorutor?

        Kan säja direkt ingen toning är godkänd ... =(

        blivit stoppad ett par gånga för tonaderutor kvittar om du har läött toning eller dungmörk toning ,...
        testat båda heheheheh
        TEAM BERGET

        Comment


        • #34
          Re: Tona sidorutor?

          Hej joj
          Har du någon länk till Transsportstyrelsen där det står om mörka sidorutor? Jag hittar inget och jag vill veta vad som verkligen gäller. Alltför många "experter" på diverse forum lägger ju bara upp sina gissningar!!

          Comment


          • #35
            Re: Tona sidorutor?

            Jobbade med att bygga bilar åt polisen för några år sedan. Passade en gång på att fråga deras egna kontrollanter vad som gäller med just tonade rutor. De tog snabbt fram en pärm med alla olika tänkbara trafikbrott, § och vad straffen var.

            Där stod det kort och gott att rutor framför b-stolpen inte fick förses med någon form av film. Har för mig att böterna var 500.- per ruta samt ombesiktning.

            Polisen själva har antingen genomskinlig film eller plastrutor på sina bilar. Filmen för att skydda mot splitter och plastrutor när det finns rymmningsrisk etc. Inte heller en polisbil är godkänd med detta på utan dom söker helt enkelt dispans för detta och det får dom. Mycket saker på deras bilar som inte är godkända som dom får dispans för.

            Enklaste om du undrar är annars att gå in på närmaste polisstation och prata med en trafikpolis och be dom visa dig § och straffet så vet du.

            Comment


            • #36
              Re: Tona sidorutor?

              Jag fick precis samma info av en toningsfirma häromnyss, Ingenting framför B-stolpe - what so ever. Med lite flyt kunde man gå igenom bes med en 40%, men det var inget att rekomendera och gränsfall...

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #37
                Re: Tona sidorutor?

                Visst, men film är inte detsamma som tonade eller mörka rutor per definition.
                Gå in på närmaste polisstation? Kul förslag men då får jag bara veta deras åsikt, inte vad som står i Tranportstyrelsens föreskrifter som väl väger tyngre i en rättsprocess??
                Jo, jag VET att böterna är 500 kr samt kontrollbesiktning men jag ifrågasätter alltså med vilket lagligt stöd polismakten agerar.
                Jo, jag har ringt Transportstyrelsen men den tjänsteman som svarade ville varken uppge sitt namn eller var någonstans han hittade "stöd" får sin uppfattning att mörka främre sidorutor är förbjudet. Alltså ett ganska bisarrt agerande av en statlig tjänsteman. Han kan mycket väl ha rätt. Jag ville bara veta om det finns någon lagtext, förskrift eller domslut i denna fråga.

                Comment


                • #38
                  Re: Tona sidorutor?

                  Föreskrifter
                  om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och
                  allmänna råd (TSFS 2010:84) om
                  kontrollbesiktning;

                  http://www.transportstyrelsen.se/Glo...202011_101.pdf

                  ”Vindruta/främre sidoruta:
                  - färgat skikt/film eller dekal i förarens siktfält 2”

                  ”bedömning två (2) fordonet uppfyller inte föreskrivna krav och bristen är inte enkel ur miljö- eller trafik-säkerhetssynpunkt



                  Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

                  http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf

                  ” 5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.”
                  ” 10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.”



                  Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar
                  http://www.transportstyrelsen.se/Glo...010-002%20.pdf

                  ”K3 Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra
                  1. störande reflexer,
                  2. risk för bländning av annan trafikant eller
                  3. att kraven vad det gäller ljusgenomsläpplighet inte uppfylls (ruta ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta) ”
                  Viktor Forsell
                  Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                  Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tona sidorutor?

                    Originally posted by OMXet View Post
                    Visst, men film är inte detsamma som tonade eller mörka rutor per definition.
                    Gå in på närmaste polisstation? Kul förslag men då får jag bara veta deras åsikt, inte vad som står i Tranportstyrelsens föreskrifter som väl väger tyngre i en rättsprocess??
                    Jo, jag VET att böterna är 500 kr samt kontrollbesiktning men jag ifrågasätter alltså med vilket lagligt stöd polismakten agerar.
                    Jo, jag har ringt Transportstyrelsen men den tjänsteman som svarade ville varken uppge sitt namn eller var någonstans han hittade "stöd" får sin uppfattning att mörka främre sidorutor är förbjudet. Alltså ett ganska bisarrt agerande av en statlig tjänsteman. Han kan mycket väl ha rätt. Jag ville bara veta om det finns någon lagtext, förskrift eller domslut i denna fråga.
                    Nu har ju ToriBass svarat så snyggt. Men att gå in hos "Ragge" var väl knappast för att deras åsikt. Utan att du pratar med just en trafikpolis. Dom har grymt bra pärmar med alla tänkbara trafikbrott. Där ser du paragraf etc. Dvs inte deras åsikt utan vad lagen säger...
                    Poliser delar knappast ut böter för vad dom tycker utan lutar sig mot regler och lagar. Däremot kan man behöva vara lite påläst ibland har jag lärt mig när dom inte riktigt har koll. Då när man börjar argumentera med dom kommer deras pärmar fram fort som tusan för då vill dom motbevisa.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Tona sidorutor?

                      Det kan vara bra att veta att i princip alla bilar från c:a 1986 och nyare, har tonade rutor runt om original.
                      Dessa rutor klarar knappt/precis av kravet för ljusgenomsläpp.
                      Så det räcker till och med att sätta dit en genomskinlig film så klarar dem inte ljusgenomsläppet.

                      Angående polisbilar så har de INTE någon generell dispens för rutor fram.
                      På t.ex en kontrollbesiktning gäller exakt samma krav på rutor som vilken svensson som helst.
                      Men de brukar inte ens ha splitterfilm på sina bilar så det är inget problem för dem. (nyare Volvo har dock splitterfilm original emellan rutorna. Den är fullt synlig på t.ex XC90)

                      Så det är ingen idé att tjafsa med polisen om de sett att det sitter plastfilm på rutorna.
                      Enda chansen att få ha nån slags toning fram (förutom att bli diplomat ) är att få ett läkarintyg om solallergi som man kan använda för att söka dispens hos Transportstyrelsen med.
                      Detta har dock blivit väldigt svårt sista tiden.
                      Skoda Octavia RS II SQ

                      Comment


                      • #41
                        Re: Tona sidorutor?

                        Fick följande förklarat för mig av en bekant som byter rutor och har sig.

                        Framrutan skall ha ett genomsläpp på minst 75%
                        Sidorutorna skall ha ett genomsläpp på minst 70%

                        Bevisbördan ligger på dig, dvs du får bekosta test för att fastställa förändringarna ligger inom de gränsvärden (70,75%). Om du vill få din bil godkänd med film på fram respektive främre sidorutor. Många kommer undan på besiktningen med tonade rutor, dok beror det bara på att personalen låter det passera.

                        Personligen skulle jag vilja ha en lätt toning på sidorutorna men trafiksäkerheten väger tyngre.
                        Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
                        Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

                        Comment


                        • #42
                          Re: Tona sidorutor?

                          folk låser sig så lätt vid procenten o ser inte helheten..läs hela lag texten..spelar ingen roll om du kastar på en genomskinlig film på sidorutorna fram du är endå olaglig.

                          "Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

                          Comment


                          • #43
                            Re: Tona sidorutor?

                            Originally posted by Andyah View Post
                            folk låser sig så lätt vid procenten o ser inte helheten..läs hela lag texten..spelar ingen roll om du kastar på en genomskinlig film på sidorutorna fram du är endå olaglig.

                            "Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."
                            Nu syftar man på filmens egenskaper vilket framgått av texten.
                            Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
                            Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

                            Comment


                            • #44
                              Re: Tona sidorutor?

                              Jag har blivit stoppad för tonade sidorutor, jag fick välja mellan att dra bort på plats och få böter eller få ombesiktning, jag valde att dra bort på plats, fick 500kr i böter för två rutor.

                              Kan ha varit att han var på bra humör, fast han upprepade sig minst 3 gånger att det ABSOLUT INTE VAR OKEJ med tonade sidorutor

                              Comment

                              Working...
                              X