Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tona sidorutor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tona sidorutor?

    Tjena!
    Jag har lite tankar ock funderingar på att tona rutorna runt om, hur mörkt får man ha på sidorutorna fram för att det ska gå genom besiktning?

    Helst inga svar i stil med "Bara att veva ned rutorna", Byt innan besiktning" eller liknande. Tack!

    Jag undrar även om det finns någon här på forumet i västernorrland som är duktig på att tona rutor och kan göra det för ett rimligt pris?
    Vet inte vad det skulle kosta att tona alla rutor på firma men misstänker att det kan bli dyrt...
    \m/

  • #2
    Re: Tona sidorutor?

    tror egentligen inte att du får ha tonade rutor fram what so ever....ska vara något med just filmen, att den håller ihop rutam vid eventuel krash och att det inte är bra eller nått sånt...
    Rätta mig gärna om jag har fel...
    hittade en tråd på zatzy
    http://www.zatzy.com/allmaent/247337...ade-rutor.html
    Last edited by jokko23; January 13, 2012, 17:14.
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

    Comment


    • #3
      Re: Tona sidorutor?

      Orginal rutan är redan "filmad" så pass mycket som den får vara enligt sv lag. OM du inte har en bil som även finns som säg limo "style" i Ryssland tex. och kan därigenom beställa fabrikstonade rutor.. då brukar dom vara svarta och gå igenom bes.
      BilstereoPiraten
      CDT Fantast

      Comment


      • #4
        Re: Tona sidorutor?

        Originally posted by henkz View Post
        Orginal rutan är redan "filmad" så pass mycket som den får vara enligt sv lag. OM du inte har en bil som även finns som säg limo "style" i Ryssland tex. och kan därigenom beställa fabrikstonade rutor.. då brukar dom vara svarta och gå igenom bes.
        kul att du nämner att dra hem tonade rutor från rysslad då vi pratade om det på jobbet idag :P
        dock kan det vara lite krångligt ändå eftersom det kommer krävas intyg för att kunna bevisa detta...
        Alpine Audison !GENESIS DLS

        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

        Comment


        • #5
          Re: Tona sidorutor?

          Vad är då skillnaden på sidorutor fram och bak?
          jag trodde det hade med hur mörk den var att göra. Jag tänker självklart inte tona framrutan.. jag funderade på alla sidorutor och bakrutan..

          Vad jag kunde förstå så får man alltså inte ha någon film alls på någon av rutorna i förarens synfält... det sög nu!
          Last edited by LuffarN; January 13, 2012, 17:21.
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: Tona sidorutor?

            Originally posted by LuffarN View Post
            Vad är då skillnaden på sidorutor fram och bak?
            jag trodde det hade med hur mörk den var att göra. Jag tänker självklart inte tona framrutan.. jag funderade på alla sidorutor och bakrutan..
            vad det är för skillnad är väl att sidorutorna bak kollar du ju inte genom särskilt ofta när du kör???
            det är nog som henkz säger...

            ÄHH...rutan ska ju ändå va ner vevad när du höjer stereon elle? :P
            (bara för att få något bilstereo relaterat :P )
            Last edited by jokko23; January 13, 2012, 17:21.
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • #7
              Re: Tona sidorutor?

              Originally posted by jokko23 View Post
              ÄHH...rutan ska ju ändå va ner vevad när du höjer stereon elle? :P
              (bara för att få något bilstereo relaterat :P )
              Haha! vad tror du de säger på bilprovningen om man kör in med nedvevade rutor på vintern med stereon på full patte?
              \m/

              Comment


              • #8
                Re: Tona sidorutor?

                Originally posted by LuffarN View Post
                Haha! vad tror du de säger på bilprovningen om man kör in med nedvevade rutor på vintern med stereon på full patte?
                ja då, det beror nog på hur pass ung besiktningsgubben/killen är, och om dem har någon humor eller ej! :P

                Jag ska ju besiktiga på måndag, nästan så man skulle testa och se bara för att.....fast jag har ju dock ingen bas i än men det spelar på ganska duktigt ändå....
                får väl skylla på att både fläkten och stereo hängt sig på full mutter...! hah
                Alpine Audison !GENESIS DLS

                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                Comment


                • #9
                  Re: Tona sidorutor?

                  Du ska väl ha max 30% eller nå sånt kommer inte ihåg exat men på min svarta 960 jag hade(finns under gamla bilar på min garaget)proffstonade jag rutorna och den besiktade jag väl 3-4 gånger och åkte genom mängder med poliskontroller! Då körde jag ljusaste fram och steg 2 bak såg riktigt bra ut tycker jag!!ägaren efter mig besiktade med utan problem
                  saab 9000 pioneer-

                  www.garaget.org/micke999

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tona sidorutor?

                    Originally posted by micke999 View Post
                    Du ska väl ha max 30% eller nå sånt kommer inte ihåg exat men på min svarta 960 jag hade(finns under gamla bilar på min garaget)proffstonade jag rutorna och den besiktade jag väl 3-4 gånger och åkte genom mängder med poliskontroller! Då körde jag ljusaste fram och steg 2 bak såg riktigt bra ut tycker jag!!ägaren efter mig besiktade med utan problem
                    det säger jag absolut inte emot, för oftast om man har ljusare toning i fram så är det sällan någon som reagerar, men faktum kvarstår att du får inte ha film oavsett toningsgrad...kommer själv tona typ 40 fram till våren och hoppas oxo jag slipper någon nitisk person från myndigheterna :P
                    Alpine Audison !GENESIS DLS

                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tona sidorutor?

                      definiera "proffstonat"! :P
                      \m/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tona sidorutor?

                        spelar ingen roll om du har rutorna nere eller ej... du får nog hitta på en jävulskt bra ursäkt ifall dom inte ska ge dig en 2a för att rutorna inte finns där... sen som micke säger.. tror det är 22-30% man får ha på toning på framrutorna.. och orginal i glaset är dom tonad till 87% om jag kommer ihåg rätt... men rutorna bakom B-stolpen får du måla svart om du så vill...
                        BilstereoPiraten
                        CDT Fantast

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tona sidorutor?

                          Originally posted by jokko23 View Post
                          men faktum kvarstår att du får inte ha film oavsett toningsgrad...
                          FEL. Du får ha film, dock så är det få som klarar sig inom gränsvärdet p.g.a orginaltoningen, men att säga att man inte får ha film är fel.

                          Originally posted by henkz View Post
                          spelar ingen roll om du har rutorna nere eller ej... du får nog hitta på en jävulskt bra ursäkt ifall dom inte ska ge dig en 2a för att rutorna inte finns där...
                          Du behöver inte ha några sidorutor alls i bilen. Vet en kille som besiktade sin bil och fick höra något liknande:

                          Bes-gubben: "-Du vet väl om att du inte får ha tonade sidorutor i siktfältet..?"

                          "- Ja men jag har ju inga tonade sidorutor i dörrarna!"

                          Bes-gubben: "-Nej dem ligger ju i baksätet..."

                          Last edited by Extra Kim; January 13, 2012, 19:20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tona sidorutor?

                            http://www.transportstyrelsen.se/sv/...nade-bilrutor/
                            vet inte vad det säger om lagen men det säger ju iaf lite om besiktningens ståndpunkt
                            Alpine Audison !GENESIS DLS

                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tona sidorutor?

                              Proffstonat=lämnade bilen till ovesglas för toning
                              saab 9000 pioneer-

                              www.garaget.org/micke999

                              Comment

                              Working...
                              X